Studiu Ernst& Young: 62% dintre organizatiile respondente din Romania au evaluat riscul de frauda in ultimii doi ani


Conform studiului Sondaj Global privind Fraudele al companiei de consultanta fiscala si audit, 29% dintre organizaii au facut o astfel de evaluare in ultimele sase luni.

Acest rezultat corespunde cu rezultatele obtinute in Europa Centrala si de Est (ECE), pe parcursul a doi ani, dar se situeaza sub nivelul rezultatului global (72%), se arata intr-un comunicat de presa. 

Pentru studiu au fost intervievate 28 de persoane (director financiar, sef departament juridic, sef departament audit intern sau responsabil cu conformitatea) din intreprinderi mijlocii sau mari din Romania, care au responsabilitati in combaterea fraudei la nivel corporativ.

Studiul s-a desfasurat in perioada noiembrie 2009 - februarie 2010, fiind la a unsprezecea editie.

La nivel global, au fost organizate 1.409 interviuri cu cei mai importanti factori de decizie din cadrul unor companii mari din 36 de tari.

Dintre organizatiile romanesti respondente, 4% au inregistrat o frauda semnificativa in ultimii doi ani. Acest procent este mult mai redus fata de cel din ECE, de 14%, si cel de la nivel global, de 16%.

Acest rezultat nu corespunde celorlalte sondaje si celorlalti indicatori privind existenta fraudelor in Romania si nici experientei noastre in urma furnizarii de asistenta organizatiilor romanesti. Trebuie sa luam in considerare doua posibile explicatii pentru aceste rezultate: sondajul vizeaza organizatiile mari si, prin urmare, o probabila preponderenta a societatilor multinationale care dispun de controale si politici anti-frauda mai stricte si, in al doilea rand, principiul de clasificare a fraudei ca fiind semnificativa”, spune David Smith, coordonatorul Departamentului pentru Investigarea Fraudelor si Litigiilor din Romania.

In Romania, 61% dintre respondenti sunt preocupati de raspunderea persoanelor in caz de frauda, mita si coruptie. Procentul este mai mic decat la nivel global (76%).

Interesant este ca, in Romania, 11% dintre respondenti au indicat faptul ca, in cadrul structurilor lor de conducere, nu exista deloc preocupari cu privire la  raspunderea personala pentru actiunile societatii, rezultat mult mai ridicat decat rezultatul global de 4% si de cel de 2% pentru Europa Centrala si de Est”, se adauga in comunicatul de presa.

In Romania, pentru a detecta frauda, mita si coruptia, 43% din respondentii romani au indicat un nivel sporit de incredere in auditul intern si 43% au indicat un nivel mediu de incredere (rezultat agregat de 86%). 

De asemenea, pentru a detecta frauda, mecanismele folosite in Romania sunt board-uri suplimentare sau comisii de audit de supraveghere (50%), fata de 25% in ECE si 40% global. Urmatorul este auditul intern  cu 46%, comparativ cu 63% in ECE si 71% la nivel global. O mai mare segmentare a indatoririlor managerilor este un alt mecanism folosit de 43% dintre respondentii din Romania, apropiat de ECE (44%), dar departe de cel global (59%).  

Doar 20% dintre respondentii din Europa Centrala si de Est si numai 25% dintre cei de la nivel global au indicat un nivel sporit de incredere. Aceasta aparenta incredere in capacitatea auditului intern de a detecta fraudele se reflecta, de asemenea, in rezultatele sondajului privind potentialii factori de prevenire si detectare a fraudei. Data fiind increderea manifestata in legatura cu auditul intern pentru prevenirea si detectarea fraudei, este ingrijorator faptul ca 50% dintre respondentii romani au precizat ca strategia organizatiilor lor pentru anul urmator va fi aceea de <concentrare asupra controlului costurilor pana la ameliorarea perspectivelor>”, se mai spune in comunicatul de presa.

David Smith adauga ca activitatile de lupta anti-frauda pot reduce costurile financiare in cadrul unei organizatii atat prin identificarea fraudelor existente, cat si prin reducerea riscului de aparitie al acestora in viitor, si ca economiile obtinute de organizatii prin reducerea costurilor determinate de frauda sunt, de obicei, mult mai mari decat costul aferent activitatilor de lupta anti-frauda.

Pentru a diminua fraudele, cele mai importante mecanisme in Romania sunt “instruire si comunicare in domeniul luptei anti frauda” (82%), dublu fata de cel din ECE (43%), controlul intern (79%), auditul intern (71%), analiza managementului (68%), sustinerea si protectia pentru informatori (61%), auditul extern - 61% si rotatia, periodica, a personalului (21%).


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii