Studiu: Piata de lux din Romania stagneaza la 460 milioane de euro, in 2011
Conform CPP Luxury Management Consultants, in aceasta valoare sunt incluse toate sectoarele, cu exceptia domeniului hotelier si al parfumeriilor.
Cele doua domenii nu sunt incluse in suma mentionata pentru ca industria hoteliera raporteaza altfel veniturile iar pe segmentul parfumeriilor este greu de facut diferenta in piata intre cele de lux si restul produselor.
"Acest an va fi mai bun decat 2010. Incercam sa ne bazam pe trendul regional, international si sa ne uitam la ce se intampla pe piata de lux internationala. Pentru brandurile de lux, tarile din Europa Centrala si de Est au devenit mai importante decat India si Orientul Mijlociu", a spus Oliver Petcu, Managing Director al CPP Luxury Management, in cadrul unei conferinte de presa.
In acest an, se estimeaza ca o noua intrare pe piata va fi deschiderea Burberry, in toamna, prin franciza.
"In ultimele zece luni, s-au putut observa si in Romania schimbari importante in ceea ce priveste segmentul clientilor de produse si servicii de lux, acestea scazand cu pana la 20%. Pe de o parte, este vorba de disparitia multor <nouveau riches>, oportunistii, si, pe de alta parte, de disparitia unor consumatori de lux din segmentul top management ai marilor multinationale, cauza principala fiind restructurarile, scaderea nivelului salarial si taierea bonusurilor", se mentioneaza in studiul CPP.
Sectoarele cu usoare cresteri sunt auto, hotelarie, SPA si gourmet.
"Cu toate cresterile, adevarul este ca piata auto este cea mai afectata, 90% din vanzarile auto noi sunt leasing, rate si alte formule. Pe SPA, in ciuda stress-ului cotidian, romanii incearca sa aloce timp relxarii. Numarul unu pe piata, World Class, nu face fata din punct de vedere logistic la cat cere piata. In comparatie cu celelalte tari, in Romania World Class are vanzari duble. Pe gourmet, vanzarile nu sunt neaparat de produse bio, ci s-a dublat numarul magazinelor care vand produse precum fois gras, vinuri scumpe", a mai spus Oliver Petcu.
Sectoarele cele mai afectate raman cele de ceasuri, bijuterii, travel si parfumerie. Pe cosmetica si parfumerie, situatia este stabila, dar mai pot fi scaderi de 15% - 20% pana la sfarsitul anului.
"Pe segmentul de travel - calatorii, vacante si linii aeriene la clasa business si prima clasa, scaderile au fost 50% - 60%. Romanii nu mai investesc in asa ceva, chiar daca destinatia este la distanta mare si, in plus, companiile au restrans calatoriile. Romanii calatoresc mai putin si sunt la fel de sensibili in ceea ce priveste nordul Africii. Cei cu bani aleg variante de weekend, iar, in 2011, vor merge preponderet in Turcia, urmata de Spania si Italia, dar mai putin", a mentionat Oliver Petcu.
Vanzarile firmelor din domeniul modei au stagnat, desi piata a crescut dupa intrarea, prin franciza, a Gucci si Emporio Armani.
Alta tendinta este aceea ca nivelul customer service-ului a scazut la majoritatea magazinelor de lux, din cauza scaderii salariilor si pierderii motivatiei salariatilor.
Potrivit studiului, vanzarile de produse de lux originale furate au crescut cu 30%, cele mai multe fiind genti, ceasuri si imbracaminte.
"Este o cresterea alarmanta de falsuri si vanzari de produse originale furate din strainatate, mai ales de ceasuri si bijuteri. Nu doar de vazarile traditionale, din portbagaj, ci de vazari stradale", a mai spus Oliver Petcu.
O alta problema pentru retailerii de lux este aceea ca romanii inca achizitioneaza produse din strainatate, desi multe magazine, mai ales cele in franciza, afiseaza preturi similare cu cele de la Milano sau Paris.
"Una dintre probleme este cum facem ca romanii sa fie convinsi sa cumpere local si nu international. Romanii merg in strainatate pentru cumparaturi, ceea ce anul trecut era mai putin", a adaugat Oliver Petcu.
De asemenea, companiile de lux incearca sa regaseasca o modalitate de marketing pe termen mediu.
"Nu mai poate fi vorba de marketing pe termen lung. In cazul francizelor, marketingul este impus de marci, dar marcile lasa din ce in ce mai multa libertate francizatului, privind marketingul neconventional, direct. Pe online, oamenii folosesc tehnologiile, dar n-am vazut o campanie coerenta", a detaliat Oliver Petcu.
El a mai spus ca direct marketing-ul nu se insemna doar vanzare, ci alt fel de abordare, alt limbaj fata de cumparatori.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.