Cine se poate muta intr-un spatiu de birou tip hub
Oricine poate deveni membrul unui hub sau co-working space, dar cele mai multe astfel de spatii sunt dedicate persoanelor din tehnologie, comunicare si design, inclusiv arhitecti si creatori de bijuterii.
Vlad Isac, cofondatorul CoworkTM din Timisoara, spune pentru startups.ro ca oricine poate lucra acolo, pentru orice perioada de timp. Capacitatea maxima a acestui spatiu este de 12 persoane, care a fost acoperita intre lunile aprilie si octombrie, anul acesta, dar din luna noiembrie, una din companiile formate s-a mutat in birourile proprii, astfel ca in prezent sunt zece rezidenti. CoworkTM a fost lansat acum doi ani. (Citeste aici mai multe despre conceptul de birou tip "business hub")
"Flexibilitatea este unul din marile avantajele ale unui asemenea spatiu (n.red. - hub sau spatiu de co-working, in care firme diferite lucreaza impreuna in acelasi birou). Noi suntem orientati spre indivizi, mai mult decat spre companii. De cand am deschis, chiar s-au format trei companii in cadrul de aici", detaliaza Vlad Isac.
Robert Vasser, proprietarul Cluj Cowork (infiintat de un an), spune pentru startups.ro ca vor sa gazduiasca oameni care au ca principal mod gandire impartasirea de informatii si colaborarea.
"Interesul este ridicat si tribul creste, constant. Avem spatiu sa crestem in actualele facilitati si putem gazdui circa 40 - 50 de oameni, dar putem dubla aceste cifre", mai spune Robert Vasser.
The Hub Bucharest (aparut in aceasta vara) dispune de 100 de spatii de lucru, jumatate fiind ocupate, dar comunitatea are aproximativ 120 de membri (nu toti au biroul acolo, dar sunt implicati in evenimentele si activitatea hub-ului), iar un numar dublu s-a aratat interesat. Ei estimeaza ca vor ajunge la capacitatea maxima in toamna anului viitor. Cei mai multi membri sunt antreprenori si freelanceri, de la seniori in domeniile lor - consultanti, experti si investitori, pana la cei aflati la inceput de drum.
"Daca privim catre colegii nostri din Melbourne sau San Francisco, cu 700 ori 1.000 de membri, am putea spune ca exista suficient loc de dezvoltare, tocmai pentru ca membrii comunitatii sunt si cei care nu folosesc spatiul zilnic pentru lucru. Mix-ul de membri din domenii diferite este foarte important pentru noi si de aceea, desi la baza punem interesul comun pentru antreprenoriat si inovare sociala, domeniile de activitate merg de la antreprenoriat social la marketing si comunicare, de la IT la urbanism, de la ecologie la nutritie, de la training si coaching la financiar", spune pentru startups.ro Vlad Craioveanu, cofondatorul The Hub Bucharest.
Ciprian Stavar, cofondatorul Central Hub din Sibiu, spune pentru startups.ro ca, in afara de cei zece membri gazduiti in spatiul de co-working (dispune de 20 de locuri de lucru), alte 50 de persoane contribuie intr-un fel sau altul la hub, fiind angajatii altor companii care vin acolo, pentru schimbul de idei. Unii dintre acestia lucreaza in tehnologie, altii in design.
"Sunt companii care nu lucreaza aici, au biroul in alta parte, dar sunt conectate la hub, platesc un abonament pentru informatii, cunostinte, conexiune. Conditia de a fi membru al Central Hub este de a accepta lucrul in comun, sharingul de informatii si ajutorul reciproc. Este clar ca munca colaborativa va concentra creativitatea latenta in fiecare, doar ca este o cale lunga", explica Ciprian Stavar.
Cristian Dascalu, fondatorul Cluj Hub (lansat luna aceasta), spune pentru startups.ro ca prin acesta vor sa evidentieze resursele creative ale comunitatii locale, sa dezvolte si sa comunice proiectele creative, precum si sa creasca antreprenori locali. La capacitate maxima, Cluj Hub poate gazdui aproximativ 80 de persoane.
"Ne asteptam ca in februarie 2013 sa ocupam 70% - 80% dintre spatiile disponibile. Punem accent pe faptul ca hub-ul nostru ofera o serie de avantaje si vrem sa ne asiguram ca aceste resurse vor fi intr-o continua crestere si imbunatatire intr-o comunitate <curated&self-curated>. Cand vorbim de membri, ne adresam zonei creative de freelanceri, consultanti, si companiilor de tip early-stage startups, cu pana la cinci membri full time. Cautam companii sau persoane inovative, avangardiste, dar contam foarte mult in evaluarea noastra pe atitudinea pe care cei interesati o afiseaza", adauga Cristian Dascalu.
Ciprian Stavar subliniaza ca pentru orasele mici din tara noastra este foarte important sa se creeze comunitati, pentru ca asa pot comunica si relationa mai usor.
"Este vorba de <vibe>, de oamenii cu acelasi mod de gandire ca tine, aceleasi probleme, dar care au metode, cunostinte. Aceasta este valoarea unui hub, nu sa vii odata la doua saptamani. Ne-am propus sa gasim o formula sustenabila local, dar intre optiuni este si extinderea in alte orase", detaliaza Ciprian Stavar.
Daniel Dragomir, cofondator la TechHub Bucuresti (programat pentru lansare in primavara anului viitor), spune pentru startups.ro ca orice membru al acestui hub trebuie sa respecte urmatoarele criterii:
- sa detina un start-up orientat spre tehnologie sau sa lucreze intr-unul
- sa inteleaga conceptul de comunitate de tech si sa adere la el
- sa inteleaga ca va lucra intr-un shared space, iar asta implica respect fata de ceilalti
"TechHub reprezinta mai mult decat un spatiu de birouri comun pentru start-up-uri, este un proiect care va interconecta antreprenorii de tech din Bucuresti si va intari si dezvolta comunitatea printr-o serie de evenimente pe care le pregatim pentru membri. In plus, start-up-urile din Bucuresti au acces la o platforma de comunicare complexa, prin care vor fi conectati cu antreprenorii retelei TechHub de pretutindeni (n.red - sunt sub umbrela retelei TechHub, care a inceput acum trei ani la Londra si care mai are spatii la Riga si Manchester si se afla in plina dezvoltare)", detaliaza Daniel Dragomir.
Intr-un alt hub, care este pregatit pentru lansare in Brasov, sunt ocupate deja jumatate (sase) dintre birourile disponibile.
"In prezent, suntem trei companii in hub, mai avem cinci locuri disponibile, pe care le poate lua o singura companie sau cinci. Nu stiu in cat timp se va umple, nu ma grabesc, vreau sa o iau usor si sa-mi gasesc <parteneri> faini, interesanti, de la care sa invat si cu care poate sa dezvolt proiecte pe viitor. Oricine isi poate rezerva un loc aici, nu avem nici un fel de conditii. Eu as prefera sa vina antreprenori pentru ca, in timp, sa se formeze un mediu antreprenorial, un incubator de idei, dar nu e o conditie. As prefera sa vina oameni din domenii de activitate cat mai variate, pentru a fi si un fel de sedinta de brainstorming", spune pentru startups.ro Mihai Citiriga, cofondatorul hub-ului din Brasov.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cele mai multe spatii de birouri tip hub sunt dedicate persoanelor din tehnologie, comunicare si design, inclusiv arhitecti si creatori de bijuterii.
Hub-ul din Brasov, precum si The Hub Bucharest, sunt singurele dintre cele sapte din Romania care nu sunt dedicate companiilor din tehnologie.
Facilitatile dintr-un hub sunt cele din oricare alt spatiu de birou (birou, internet, fax, imprimanta, sali de intalniri, sala de sedinte, copiator, spatiu de depozitare, bucatarie etc), doar ca sunt impartite de mai multe companii.
Abonamentele pentru accesul in aceste spatii pot fi de o zi sau lunare, anuale etc. iar tarifele variaza intre zece euro si ajung pana la 150 de euro, in functie de perioada, de numarul de ore dorite si de facilitatile solicitate.
Investitia intr-un hub sau spatiu de co-working poate varia destul de mult, in functie de dimensiunea acestuia, modul de achizitie (inchiriere sau cumparare) si de investitiile necesare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.