Cum alegi un spatiu comercial stradal


Traficul pietonal, zona din oras, vadul sau vizibilitatea in care se afla spatiul – acestea sunt cele mai importante criterii de selectie in alegerea unui suprafete comerciale stradale. Comerciantii trebuie sa tina cont ca este nevoie de aproximativ un an pana cand clientii se obisnuiesc cu prezenta unui nou magazin intr-o zona stradala.

 

Referitor la traficul pietonal, este important cate persoane trec prin fata spatiului si reprezinta un avantaj suplimentar sa existe o statie de autobuz sau metrou in proximitate”, explica pentru stratups.ro Carmen Rusu, Retail Consultant la King Sturge.

In ceea ce priveste zona, Carmen Rusu adauga faptul ca un retailer de ceasuri de lux nu va deschide niciodata un magazin pe o strada din sectorul 4 al Bucurestiului (zona semicentrala, cu putere scazuta de cumparare), asa cum un retailer de produse de menaj va evita sa vina in Dorobanti, pe una dintre arterele cu magazine de lux.

In centrul Bucurestiului, fata de zona Calea Victoriei, unde traficul pietonal este redus si locurile de parcare pentru masinile eventualilor cumparatori sunt extrem de putine, Bulevardul Magheru este intr-o situatie mai buna, datorita traficului pietonal mai mare, impulsionat de statiile de metrou si autobuz din zona.

Zona Dorobanti este in continua schimbare si este posibil ca in scurt timp sa adune aici acei retaileri care erau pe vremuri in Calea Victoriei”, completeaza Carmen Rusu.


Pentru cine sunt potrivite spatiile comerciale stradale
Pana acum un an - doi, aproape orice tip de afacere ar fi putut functiona intr-un spatiu stradal. In prezent, cererea cea mai mare pentru aceste spatii vine din partea operatorilor de cafenele, restaurante, fast-fooduri, supermarketuri, farmacii, din partea bancilor, drogheriilor, magazinelor de accessorii si a retailerii mici, care au doar unul - doua magazine.

Carmen Rusu spune ca tendinta se bazeaza pe faptul ca cele mai multe spatii de acest tip sunt situate la parterul blocurilor de locuinte si sunt destinate oarecum afacerilor de proximitate.

Pe segmentul de fashion, marii retaileri nationali si internationali de imbracaminte si incaltaminte mai aleg doar zonele centrale ale Bucurestiului, precum Bulevardul Magheru sau centrul vechi. 

In Bucuresti avem cele trei zone principale de retail, Magheru - pana la Piata Unirii, Victoriei si Dorobanti. Unii retaileri de fashion au deschis magazine aici mai mult pentru imagine, adevaratele vanzari venind din centrele comerciale”, completeaza Carmen Rusu. 

Se asteapta insa ca zona adevarata de retail stradal sa se formeze in jurul centrului vechi al Bucurestiului, in zona Lipscani. 

In prezent, distantele dintre magazine sunt foarte mari iar cumparaturile pe high-street se fac in doua situatii: cand esti fan al unui anumit brand si te duci fix la tinta, oriunde ar fi situat acel magazin sau cand ai treaba in zona”, adauga Carmen Rusu.

De cele mai multe ori, afacerile din comert incep sa functioneze dupa un an sau un an si jumatate de la amplasarea intr-un loc, timp in care clientii se obisnuiesc cu prezenta unitatii in zona. 


Perioada de inchiriere
In general, perioada pe care se semneaza un contract de inchiriere variaza intre trei ani si cinci ani. Alexandru Preda, Senior Broker la Colliers International, spune pentru startups.ro ca multinationalele sau brandurile de lux semneaza in principal pe minim zece ani.

Luiza Moraru, Head of Retail Department la CBRE Eurisko, precizeaza ca din partea chiriasiilor este preferata o perioada mai lunga de timp, deoarece au o siguranta mai mare referitor la nivelul chiriei, iar proprietarii sunt deschisi oricarei negocieri care ii ajuta pe ei, in derularea propriei afaceri.

Ionut Balau, Partner la biroul Coldwell Banker Mosilor al Coldwell Banker Affiliates of Romania, completeaza pentru stratups.ro ca din cauza scaderii puternice a preturilor, trendinta s-a inversat, astfel ca retailerii vor sa se asigure ca vor beneficia de aceste preturi de criza pentru cat mai mult timp, minim trei ani, pe cand proprietarii prefera contracte pe un an sau renegocierea dupa un an.

Si Carmen Rusu adauga faptul ca apar din ce in ce mai multe cereri de “break option”, respectiv de suspendare a contractului dupa un an, in cazul in care afacerea retailerului nu functioneaza la parametri doriti. Insa, de cele mai multe ori aceasta clauza nu este acceptata de proprietari, pentru ca exista situatii in care acesta investeste sume importante de bani pentru refacerea magazinului.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Criteriile de alegere a unui spatiu stradal tin de traficul pietonal, zona, vadul comercial, vizibilitate, suprafata, chirie si, in unele situatii, apropierea de centrul zonei respective.
Spatiile stradale sunt potrivite pentru cafenele, restaurante, fast-fooduri, supermarketuri, farmacii, banci, drogherii, magazine de accessorii si retailerii mici, cu unul doua magazine.
Clientii au nevoie de un an sau un an si jumatate pentru a se obisnui cu prezenta unui magazin sau a unui nou operator intr-o zona stradala.
Chiriile din Bucuresti variaza intre 50 de euro si 120 de euro pe metru patrat/luna in centrul orasului si 10 euro - 30 de euro/metru patrat/luna in zonele semicentrale.
Suprafata totala de spatii comerciale stradale din Bucuresti este de 950.000 de metri patrati.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii