Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Coerenta echipei
Expertii in resurse umane considera ca spiritul de coeziune al echipei este dat nu doar de membrii acesteia, care impartasesc interese si valori comune, ci si de prezenta constanta a liderului in mijlocul echipei. De altfel, in opinia specialistilor, elementul care ofera coerenta unei echipe, mai ales la inceput, este liderul acesteia.
“Ideal ar fi ca Antreprenorul sa fie un Lider”, spune Catalin Lazar.
Directorul Executiv al C&C Training&Consulting considera ca feedback-ul si coaching-ul permanenent, precum si proiectarea unei viziuni clare si convingatoare, asigura coerenta unei echipe. Un alt element care confera coeziune echipei depinde, de asemenea, de atitudinea si influenta antreprenorului. Amalia Savinescu spune ca o echipa poate dezvolta un spirit de coeziune in masura in care membrii ei simt ca sunt apreciati in mod echitabil, nondiscriminatoriu.
“Liderul trebuie sa se simta confortabil in rolul sau si sa caute satisfacerea nevoilor grupului astfel incat acesta sa poata face fata provocarilor si sa devina din ce in ce mai eficient ca echipa. Aceasta presupune conducerea si motivarea membrilor echipei de a lucra impreuna impartasind aceleasi valori, facilitand un mediu deschis comunicarii, schimbului de informatii si cooperarii in vederea cresterii perfomantei, punand interesele echipei deasupra celor personale, dezvoltand spiritul de echipa”, explica specialistul HR Team.
Ce trebuie evitat
Specialistii in resurse umane ii sfatuiesc pe antreprenori sa evite angajarea unor persoane cu aceleasi calitati ca ale antreprenorului, ci sa prefere personalitati complementare in cadrul echipei.
“In general relationam mai usor cu persoanele cu care ne asemanam. Dar, in crearea echipei, antreprenorul nu trebuie sa cada in capcana recrutarii unor persoane cu care are anumite afinitati (dupa <chipul si asemanarea sa>), deoarece nu cauta o relatie amicala, ci trebuie sa analizeze daca abilitatile acesteia completeaza echipa si se potrivesc cu cerintele postului”, afirma Stancu.
O alta greseala pe care o poate face antreprenorul este luarea deciziilor in functie de dorintele sale, fara ca acestea sa fie bazate pe competentele angajatilor.
“De multe ori se porneste de la ideea ca oamenii se vor dezvolta conform cerintelor postului, fara, insa, ca antreprenorul sa asigure noilor anagajati un program adecvat, structurat si coerent, de orientare pe post si de instruire”, spune Savinescu.
O alta eroare de evitat este “cultul personalitatii”. Expertul de la C&C Training&Consulting ii sfatuieste pe antreprenori sa evite deciziile de tip “asa vreau eu, pentru ca sunt banii mei”.
“Din momentul in care ai coagulat o echipa care aderat la Visul (Viziunea) Antreprenorului, nu uita ca din acel moment Visul este al tuturor, chiar daca actiunile firmei sunt ale tale. Vei deveni servantul Visului propus, la fel ca si restul echipei”, adauga Lazar.
Crearea echipei pe parcurs
“La inceput echipa trebuie sa se concentreze pe a face lucruri. Capacitatea de a trece la actiune in mod independent, pragmatismul si entuziasmul primeaza”, spune Catalin Lazar.
El adauga faptul ca, ulterior, necesitatile businessului se nuanteza, si este nevoie de mai mult profesionalism, capacitatea de lucru in echipa, capacitatea de a dezvolta afacerea. De asemenea, crearea unei echipe de la inceput este un proces diferit fata de conturarea acesteia pe parcursul evolutiei business-ului.
”In etapa de debut a unei afaceri, cand lucrurile nu sunt foarte structurate si in general un numar redus de oameni desfasoara o gama variata de activitati, va fi necesar ca la nivelul fiecarui membru al echipei sa fie prezent spiritul antreprenorial, initiativa, flexibilitatea, dinamismul”, explica Savinescu.
Ea spune ca situatia este diferita in organizatiile cu vechime, bine structurate. Savinescu spune ca, in acest caz, principalele comportamente asteptate se refera la respectarea si implementarea standardelor, precum si la mentinerea structurilor si a ierarhiei deja bine definite. Dezvoltarea unei culturi organizationale este un proces dificil de realizat in cazul unei echipe care trebuie sa se conformeze obiceiurilor deja formate.
De altfel, Irina Stancu spune ca, in principiu, este mai usor sa creezi o echipa de la inceput, deoarece al doilea caz presupune schimbarea mentalitatilor, regulilor, comportamentelor echipei deja existente din experientele anterioare.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Primul pas in formarea echipei este stabilirea organigramei, a cerintelor posturilor si a rolurilor si responsabilitatilor viitorilor angajati, necesare pentru construirea profilului candidatului ideal.
Nu CV-ul primeaza, ci disponibilitatea oamenilor selectati in “a-si asuma o aventura”.
Trebuie sa fie alesi oameni capabili sa lucreze independent, fara a avea nevoie de un sistem care sa-i sprijine, sa fie pragmatici si orientati catre actiune.
Membrii echipei trebuie sa fie complementari, diferiti de antreprenor, in ceea ce priveste personalitatea si comportamentul.
Spiritul de coeziune nu este dat doar de membrii acesteia, care impartasesc interese si valori comune, ci si de prezenta constanta a liderului in mijlocul echipei.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 22 Iulie 2009 la ora 11.34