Cum iti angajezi primii oameni in companie


Se spune ca afacerile se bazeaza pe oameni. Dar cum alegi angajatii cu care sa iti construiesti business-ul? Alexandru Talmazan, Managing Partner la firma de recrutare Wrightson Romania, ofera pentru startups.ro, cateva sfaturi care sa ii ajute pe antreprenori sa isi stabileasca mai bine strategia de angajare a personalului de care au nevoie in companie.

 

Stabilirea salariilor trebuie sa tina cont de piata, considera managing partner-ul Wrightson, “altfel, ne trezim ca luam numai acei oameni care nu performeaza”. Pe de alta parte, in fiecare companie trebuie sa se stabileasca un raport de “value for money” pentru fiecare functie. Cei mai scumpi angajati nu sunt neaparat si cei mai buni pentru o companie.

In cazul unui start-up antreprenorial, apelarea la specialisti pentru recrutare ar trebui sa se faca undeva dupa prima etapa de pornire si stabilizare a afacerii, de preferinta atunci cand se prognozeaza o dezvoltare a afacerii si, deci, intrarea intr-o noua etapa.

“Cred ca diferenta intre un antreprenor si un manager este tocmai aceea ca antreprenorul de succes are cel putin intuitia care ii spune cum sa isi deseneze organizatia in etapa de dezvoltare, astfel incat sa reduca la minm costurile, atata timp cat afacerea se afla la inceput”, spune Talmazan.

A doua modalitate, mai importanta, este legata de urmarirea acelor manageri care sunt motivati de intrarea intr-un mediu care le ofera mai multa libertate de decizie si asumarea mai multor responsabilitati, lucru mai greu de gasit in organizatii mari si structurate.

“Aceasta din urma modalitate de atragere prin motivare si participarea la profit, printr-un sistem de bonificatii, cred ca este solutia cea mai buna”, spune Talmazan.

De asemenea, cedarea de actiuni poate fi o cale de a motiva angajatii cheie si este chiar un procedeu recomandabil atunci cand participatia in companie este semnificativa pentru manager si nu doar formala si insignifianta.

“Outsourcing-ul ofera o felxibilitate deosebita in conditiile in care codul muncii nu ofera avantaje angajatorilor”, este de parere managing partner-ul Wrightson.

Acest sistem este util mai ales pentru acele business-uri care au fluxuri de activitate, cele care au un caracter sezonier sau cele care trec prin perioade de crestere, atunci cand antreprenorul nu este sigur de durata perioadei de dezvoltare.

“Practic, pentru majoritatea angajatilor se poate apelea la personal prin outsourcing. As pune prioritara pentru outsourcing, zona serviciilor suport (contabilitate, financiar, HR, administrativ), dar nu as exclude nici functiile de vanzare, marketing sau productie. As insita, totusi, ca sefii de departamente sa fie persoane angajate direct, a caror responsabilitate si implicare sa fie maxime”, explica Talmazan.

Insa, managing partner-ul Wrightson spune ca percepria si implicarea angajatilor subcontractati in organizatie, poate fi diferita fara de cei care sunt direct angajati si, deci, considerati a fi parte a “echipei de baza”. Uneori, acest lucru poate duce la demotivare si, automat, la rezultate mai slabe.

“Personal, eu nu stiu ca la noi sa se fi facut un studiu de rentabilitate a angajatilor (de exemplu, agenti de vanzari) proprii versus cei aflati in subcontractare. Cred ca ar fi interesant sa vedem daca perceptia de <non-apartenenta la organizatie> duce, intr-adevar la rezultate mai slabe sau daca o politica de motivare financiare bine structurata anuleaza aceasta perceptie”, spune Talmazan.

De asemenea, el atrage atentia asupra faptului ca outsourcing-ul nu este foarte ieftin si, de aceea, in fazele de debut ale unei afaceri, poate sa provoace constrangeri bugetare.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii