Cum sa ai un business profitabil
Daca ai un numar mare de clienti, un produs bun si vanzari mai mari decat media pe piata pe care activezi, nu inseamna neaparat ca firma ta este proftabila. Trebuie sa fii atent si la alte elemente de business precum eficienta angajatilor sau mecanismele de control a activitatii, acestea influentand evolutia companiei si rata de profitabilitate a afacerii.
Dan Schipor, Managing Partner la Daris Consulting, explica, pentru startups.ro, ce elemente influenteaza profitabilitatea companiilor si cum ar trebui procedat pentru a evita efectele negative.
De ce scade profitabilitatea unei companii
Pana acum, in Romania s-au facut mai mult afaceri speculative, care au exploatat la maxim situatiile favorabile existente pe orice piata emergenta. Insa, cresterea concurentei si asezarea economiei nationale pe principiile unei economii de piata functionale au inceput sa reduca drastic marjele profitabilitatii unei companii.
Daca pana acum nu prea investea nimeni in afaceri cu marje de profit de sub 100%, in viitor, marje de 10%-20% vor fi chiar rezonabile.
Productivitatea scazuta a angajatilor, nereglarea fluxurilor din cadrul unei companii si lipsa unor mecanisme eficiente de control si reglare a activitatilor sunt, in opinia mea, principalele cauze interne ale scaderii profitabilitatii.
Pe termen scurt, profitabilitatea este afectata de factori interni si de cei din mediul extern apropiat (concurentii, furnizorii, distribuitorii, etc.). Pe termen lung, acest indicator este influentat de factorii externi si de lipsa unei viziuni.
Factorii externi ce pot afecta negativ profitabilitatea unei companii sunt de natura sociologica, tehnologica, economica si politica. Dintre acestia, in Romania ultimilor ani, factorii sociologici si, mai exact, schimbarea comportamentului de consum al populatiei si cei economici, in special, cresterea concurentei si cresterea volatilitatii pietelor, au influentat negativ profitabilitatea unor categorii de companii. Cele mai vizibile domenii in care rata profitabilitatii a scazut drastic ar fi comertul si telecomunicatiile.
Una dintre greselile frecvente facute de antreprenorii romani cand lanseaza o companie, greseala care duce la scaderea profitabilitatii, este lipsa unui plan de afaceri serios. Iar in cazul in care acesta exista, pleaca de la niste premise care nu au fost fundamentate initial printr-o analiza de piata si, de foarte multe ori, premisele initiale se dovedesc nereale. De aici incolo incepe sa intervina improvizatia si amatorismul.
Solutii pentru mentinerea profitabilitatii
In domeniile afectate de factori externi care scad profitabilitatea, cum este cazul comertului sau telecomunicatiilor, companiile ar trebui sa isi faca planuri de afaceri pe termene mult mai lungi si sa analizeze foarte bine piata inainte de a lansa un business. De asemenea, o solutie de a castiga profituri mai mari decat rata medie ar fi sa indentifice si sa creeze nise de piata in aceste domenii.
Pentru a avea informatii cat mai relevante legate de profitabilitatea afacerii, fiecare antreprenor ar trebui sa aiba un sistem de monitorizare si evaluare a performantelor capabil sa compare in orice moment rezultatele reale obtinute cu cele previzionate sau cu media sau best–practice-ul de pe piata.
Influenta pe care o au asupra profitabilitatii campaniile de fidelizare a clientilor depinde foarte mult de domeniu si de specificul fiecarei piete. Pentu pietele in care durata ciclului de revanzare este redus, o campanile de fidelizare poate stimula recumpararea cu efecte benefice asupra profitabilitatii, daca costurile campaniei de fidelizare sunt mai mici decat revanzarile facute. In alte domenii, o campanie de fidelizare poate sa nu aiba nici un efect sau sa aiba un efect negativ, daca costurile campaniei sunt foarte mari.
Promovarea companiei poate influenta in sens pozitiv profitabilitatea, in cazul in care este efiecienta. Altfel, poate sa influenteze protitabilitatea in sens negativ, pentru ca genereaza cheltuieli suplimentare, fara a aduce venituri care sa depaseasca acele cheltuieli. Ca principiu, orice campanie de promovare ar trebui sa urmareasca profitul. Pe termen lung, si castigul la nivel de imagine se pot traduce in profituri mai mari.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.