Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Nicolae Rotaru spune ca dupa reducerea spatiului, acesta trebuie eficientizat la maxim, fara a afecta fluxul traficului din magazin. Astfel, flxulul din magazin trebuie sa fie circular, indiferent de forma spatiului.
"Important este ca accesul sa se faca printr-un singur punct, iar clientii sa parcurga toate zonele din magazin", adauga Nicolae Rotaru.
Marilena Gheorghe mai spune ca magazinul nu trebuie sa aiba rafturi perpendiculare. Efectul maxim il au rafturile proiectate special pentru marfa ce urmeaza a fi expusa.
"Acest lucru nu este de cele mai multe ori posibil, fie din motive financiare, fie din motive legate de gusturile si pretentiile factorilor de decizie din magazin. Cele mai raspandite sunt rafturile tip <gondola>, pe care, de obicei, le vedem in magazinele alimentare. Clientii care fac cumparaturi prin tot magazinul cumpara mai mult decat cei care viziteaza un anumit sector, de aceea rafturile trebuie aranjate astfel incat sa nu limiteze accesul in zonele mai periferice ale magazinului", adauga Marilena Gheorghe.
Anna Popa spune ca preferabil este ca magazinul sa aiba aceleasi culori ca si inainte.
"Consumatorul nu suporta prea multe schimbari deodata. Micsorarea spatiului este o schimbare suficienta asa ca ar fi recomandat ca restul detaliilor de amenajare sa ramana neschimbate, oferind astfel consumatorului stabilitate si incredere in magazin", mai spune Anna Popa.
Marilena Gheorghe si Nicolae Rotaru recomanda culorile deschise si luminoase - alb, bej si toate nuantele luminoase ale culorilor - pentru a da senzatia unui spatiu mai mare.
Nicolae Rotaru mai spune ca pentru preturi sau oferte, background-ul ar trebui sa fie galben si fontul rosu.
Casele de marcat trebuie amplasate in apropierea iesirii, numarul variind in functie de trafic si de vanzari.
"Pozitia caselor trebuie sa fie una accesibila si usor de supravegheat. Se vor adauga case suplimentare pentru perioada sarbatorilor", mai spune Anna Popa.
Nicolae Rotaru adauga faptul ca numarul caselor de marcat trebuie redus proportional cu reducerea spatiului.
Ce produse raman in magazin
Dupa micsorarea spatiului, produsele pastrate in magazin sunt cele care aduc o parte importanta din vanzari, in functie de pozitia magazinului si de publicul tinta de comsumatori.
"Nu se va scoate procentual din produse: <Am micsorat spatiul cu 50%, deci scoatem tot 50% din totalul de produse>. Sunt trei categorii de produse care pot influenta cifra de afaceri: produse esentiale care se vand singure si sunt necesare la raft; produse cu o reclama agresiva care atrag privirea la raft (chiar daca nu sunt intotdeauna cumparate, atrag cumparatorul care pana la urma va cumpara ceva); produse care isi justifica prezenta prin taxele de listare platite de catre furnizor (nu conteaza cantitatea vanduta, taxele si procentele care raman la magazine de la anumiti furnizori sunt suficiente)", mai spune Anna Popa.
Nicolae Rotaru adauga faptul ca pentru a pastra cel putin 80% din cifra de afaceri, magazinele trebuie sa mentina categoriile de produse cu cel mai mare rulaj, atat ca numar de branduri listate, cat si ca stocuri.
Aceeasi opinie o are Marilena Gheorghe, care mentioneaza ca, dintre produsele care raman in magazin, categoriile trebuie alese cu atentie, astfel incat sa se completeze in cosul cumparatorului.
"Asocierile de produse intr-un spatiu limitat sunt benefice. Daca cineva cumpara un aparat foto este foarte probabil sa isi cumpere si un film sau o baterie. Aici ar exista o amenintare prin prisma faptului ca pot exista asocieri cu produse greu vandabile", mai spune Marilena Gheorghe.
Anna Popa completeaza ca sunt categorii unde merita sa pastrezi gama si sa ai chiar si numai cate un produs de prezentare la raft si sunt categorii de produse unde conteaza volumul pe anumite produse, consumatorul nefiind influentat de gama.
"De exemplu, la electrocasnice este important sa avem gama de prezentare completa. Oamenii se pot orienta in functie de calitatea anumitor produse si pot cumpara alte produse mai ieftine de la acelasi producator. In cazul produselor alimentare de baza, nu este cazul sa vorbim de gama. Omul va cumpara mereu, faina, oua, lapte, ulei fara sa fie influentat daca e intreaga gama a producatorului prezenta la raft", mai spune Anna Popa.
Marilena Gheorghe adauga faptul ca obiceiurile de cumparare in schimbare si competitia in crestere le cer retailerilor sa adopte o strategie cu adevarat centrata pe consumator, iar in adaptarea mixului de merchandising in functie de ora din zi, de ziua din saptamana etc. este nevoie de un nivel inalt de configurare in ceea ce priveste ajustarea stocului si costul personalului la innoirea stocului.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Principalul avantaj reducerii spatiului unui magazin este legat de scaderea costurilor administrative (chirie, personal, utilitati etc).
Dezavantajele mutarii intr-un spatiu mai mic sunt scaderea cifrei de afaceri, provocata de existenta unui numar mai mic de produse si mai putini cumparatori, precum si un deficit de imagine.
Consultantii in merchandising spun ca, odata cu reducerea spatiului, un magazin ar trebui sa se mute din zona in care functioneaza doar daca vanzarile si traficul de cumparatori scade.
Dupa micsorare, produsele pastrate in magazin sunt cele care aduc o parte importanta din vanzari, in functie de pozitia magazinului si publicul tinta de comsumatori.
Pentru a pastra cel putin 80% din cifra de afaceri, magazinele trebuie sa mentina categoriile de produse cu cel mai mare rulaj, atat ca numar de branduri listate, cat si ca stocuri.
Redactor: Alina Botezau
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 20 Octombrie 2010 la ora 00.48