Cum sa alegi numele firmei


Numele trebuie sa fie ales in functie de strategia de afaceri a companiei - daca se va concentra pe o nisa sau pe un singur produs, daca se va extinde etc. Andreea Florea, Brand Consultant la BrandTailors, atrage insa atentia ca  un nume bun este conditia necesara, dar nu si suficienta, pentru dezvoltarea unui brand puternic.

 

Andreea Florea considera ca numele se consolideaza ulterior, prin asocierile facute de consumatori in relatie cu brand-ul si prin calitatea perceputa a produselor si/sau serviciilor.

Nume precum Kodak, Philips sau Xerox nu insemnau nimic inaintea primului contact dintre brand si consumator. Numai in timp si printr-un  efort sustinut pentru o validare continua au devenit simboluri ale inovatiei, profesionalismului si tehnologiei. In definitiv, numele este o oportunitate”, adauga consultantul BrandTailors.

Verificarea originalitatii numelui este importanta atat din perspectiva diferentierii, cat si pentru a se asigura ca investitiile ulterioare in noul brand sunt sigure si profitabile.

A alege un nume fara a opera aceste verificari este ca si cand s-ar investi in constructia unei locuinte inainte de a avea drepturi de proprietate asupra terenului”, explica Andreea Florea.


Tendinte
Daca la inceputul anilor ‘90 multe firme romanesti aveau un nume realizat in functie de initialele fondatorilor, acum tendinta se pastreaza doar in mica masura. De altfel, Bogdan Branzas, CEO & Creative Director la compania de branding Branzas  este de parere ca vremea initialelor a trecut.

Anca Florea considera ca nu este gresit sa alegi un nume de firma pe baza numelui fondatorului, cu conditia sa se evita combinatiile stranii, improprii sau cu sonoritate bizara. Insa, un nume ales pe astfel de considerente va reusi mai greu sa creeze asocieri in directia atributelor produsului/serviciului oferit.

Specialistii in domeniu recomanda ca alegerea numelui companiei sa se bazeze pe o decizie strategica, sa nu fie bazata pe intuitie sau considerente “estetice”.

Pentru alegerea unui nume potrivit unui brand, este importanta pastrarea legaturii cu entitatea pe care o denumeste (companie sau produs/serviciu), in sensul de a porni de la atributele sale, si nu de a <traduce> obiectul de activitate in numele companiei”, spune Andreea Florea.

Ea adauga faptul ca numele este primul care trebuie sa comunice diferentierea fata de concurenta. De asemenea, trebuie tinut cont si de relevanta pentru consumator, usurinta de ortografiere/pronuntie si optiunea de crestere sau extindere a afacerii spre alte domenii.


Simplitate
Specialistii in branding sunt de parere ca numele simple, precum “Electrician SRL” sau “Carne SA” nu au potential de diferentiere si memorabilitate. Exista insa companii care aleg un nume simplu, in contextul anumitor interese de business. Bogdan Branzas spune ca este din ce in ce mai dificil pentru companii sa aleaga un nume original.

De exemplu, se spune ca peste 90% din tezaurul de cuvinte al limbii engleze este deja inregistrat si protejat. De aceea exista consultanti de brand, ca sa gaseasca rutele si posibilitatile cele mai oportune, originale si cu potential de protectie”, explica el.


Originalitate
Unele firme sunt “fortate” de contextul concurential sa aleaga nume original.

Este bine sa ai un nume original daca ai decis ca brandingul constituie un avantaj concurential major pentru afacerea ta. Exista domenii in care brandurile conteaza foarte mult si altele in care importanta acestora este semnificativ redusa”, spune pentru startups.ro Stefan Liute, Strategy Director la compania de branding Grapefruit.

Andreea Florea adauga insa ca originalitatea trebuie corect inteleasa si este de dorit sa nu ia forme extreme, precum lipsa ancorarii in categorie sau alegerea unui nume greu de pronuntat. Ea spune ca un nume original poate crea premisele unui brand cu puternice accente diferentiatore, insa vor fi necesare investitii considerabile in comunicare pana la impunerea lui in mintea consumatorului.

In opinia lui Daniel Gavrila, partener in cadrul Patres, companie de strategie de brand din cadrul International Marketing and Sales Group ( IMSG ) Bucharest, avantajul pe termen lung este ca numele poate capata un sens si aduce un beneficiu de imagine firmei. Un alt avantaj este ca numele noi au o sonoritate universala, care le face potrivite expansiunii internationale si le ofera “rezistenta” in timp. Gavrila spune insa ca dezavantajul pe termen scurt este ca multe asemenea nume au sonoritati absconse si uneori chiar caraghioase.


Probleme in alegerea numelui
Bogdan Branzas spune ca situatiile cel mai des intalnite la alegerea numelui sunt din categoria “Imi place sau nu-mi place”.

Urmeaza <sa vedem, sa ma consult si cu colegii mei>, ceea ce in 50% din cazuri inseamna sotul sau sotia”, spune Branzas.

Consultantul adauga ca abia ulterior urmeaza examinarea atenta, detasata si prin prisma strategiei a propunerii unui nume. El mentioneaza si situatia in care numele nu poate fi protejat la OSIM sau la nivel european, din cauza ca nu a fost facuta verificarea disponibilitatii numelui respectiv ca marca.

Stefan Liute spune ca problemele sunt generate si de partea de comunicare si de marketing, dar si de neexploatarea numelui ca resursa de branding si promovare.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Numele este primul pas pe calea crearii unui brand
Alegerea numelui companiei trebuie sa se bazeze pe o decizie strategica, sa nu tina doar de intutitie.
In domenii precum avocatura, consultanta sau creatia de moda este aproape o traditie ca o companie sa poarte numele fondatorului.
In cazul associerii intre numele unui produs si numele companiei, firmele pot avea probleme cand decid sa se extinda
Originalitatea trebuie corect inteleasa si este de dorit sa nu ia forme extreme, precum lipsa ancorarii in categoria de produse/servicii sau alegerea unui nume greu de pronuntat.
Pe parcursul dezvoltarii companiei, se face un transfer continuu de valori intre firma si detinatorul ei iar in timp numele companiei devine un element solid de “heritage”


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii