Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Marius Dontu spune ca in servicii relatia dintre fostul angajat si fostul angajator este bine reglementata si exista o libertate mai mare de exprimare prin raporturi juridice de drept comercial sau drept civil, decat raporturi juridice pe dreptul muncii.

Antreprenorii mai lucreaza cu fostul angajator si in domenii precum mass-media sau productia industriala, acolo unde experienta tehnica este dificil de dobandit in perioade scurte.

Avantajele colaborarii
Firmele care colaboreaza cu fostii angajati deveniti antreprenori au avantajul ca pot obtine preturi mai bune pentru externalizarea unora dintre activitati. La randul lor, antreprenorii beneficiaza de obtinerea unui client care ii asigura un flux minim de numerar in prima faza de dezvoltare a companiei.

A avea un prim client este foarte important, mai ales pentru ca aduce cu sine credibilitatea necesara pentru a obtine finantare suplimentara sau referinte pentru urmatorii clienti. Mai mult, fostul angajator se poate dovedi mai flexibil in ceea ce priveste termenele de plata sau plata avansului”, explica Iulia Antonescu.

Experienta tehnica sau de management acumulata de antreprenor in cadrul companiei in care a lucrat poate reprezenta un atu in fata concurentei.

De asemenea, el mai stie cat a platit firma pentru astfel de servicii si cam cat ar fi dispusa sa plateasca, care sunt standardele de calitate, cum se evalueaza serviciile prestate etc”, mentioneaza George Butunoiu.

Pentru ca intelege bine mediul din care a plecat, un astfel de antreprenor poate sa dezvolte solutii personalizate pentru fostul angajator. In plus, stie exact cu ce persoane poate colabora si cu cine nu.

Obtinerea unei intalniri si a unei atitudini prietenoase este mult mai usoara - oamenii il stiu, ii cunosc modul de a lucra si de a interactiona, si aceasta transparenta creeaza relaxare din partea potentialului client. In plus, comunicarea se realizeza mult mai strans si in acest caz, lucrurile se misca mai repede, lucru avantajos pentru ambele parti”, detaliaza Iulia Antonescu.

Marius Dontu subliniaza ca este un lucru bun ca un antreprenor sa isi cunoasca bine partenerul de afaceri, pentru ca in Romania exista destula neseriozitate in relatiile de afaceri.

Problemele care pot sa apara
Fie antreprenorul cade in panta orgoliului si incepe sa ii trateze de sus pe colaboratori - <Lasa ca stiu eu ce se poate>, fie firma nu se simte suficient de confortabila in a lucra cu cineva fata de care are putine secrete”, spune Iulia Antonescu.

Aceste probleme apar doar atunci cand nu exista incredere deplina intre antreprenor si firma cu care lucreaza, ceea ce face ca problemele sa se amplifice si, de multe ori, sa depaseasca zona de afaceri, devenind obiective personale. Pentru ca, asa cum antreprenorul stie puncetele slabe ale firmei in care a lucrat, si fostul angajator ii cunoaste si ii poate exploata slabiciunile.

Principalul mod prin care poate evitat acest lucru este o planificare foarte clara inca de la inceputul relatiei si pastrarea confidentialitatii discutiilor, chiar si atunci cand nu sunt parte dintr-un acord de confidentialitate. Nu presupune ca stii, intreaba tot ce este nevoie”, mai spune Iulia Antonescu.

Alexandru Talmazan spune ca exista si pericolul de a deranja un fost coleg mai putin apreciativ la adresa actualului furnizor de servicii sau produse - respectiv aplicarea in practica a principiului “sa moara si capra vecinului”, indiferent de consecintele asupra organizatiei (n.red. - asupra fostului angajator).

Pot aparea si probleme legate de modul in care antreprenorul si fostul sau angajator evalueaza munca facuta, dar acestea se pot rezolva printr-o evaluare corecta a performantei.

Sunt si situatii cand antreprenorul nu ia in serios colaborarea cu fostul sau angajator.

Din ce am auzit, fostii angajati care devin antreprenori si, prin aceasta, furnizori la firma la care au fost angajati, nu iau lucrurile la fel de in serios asa cum o fac cu alti clienti pe care incearca sa-i convinga si sa-i castige”, spune George Butunoiu.

Probleme pot fi legate si de faptul ca antreprenorul nu va fi apreciat la adevarata sa valoare sau ca fostul angajator ii va cere diverse servicii in incercarea de a exploata o posibila latura emotionala. Iulia Antonescu exemplifica abordarea de tipul “ai lucrat aici, fa-ne o reducere”.

De asemenea, asteptarile fostului angajator pot fi mult mai mari, pentru ca acest antreprenor “stie cum functioneaza lucrurile” in companie. In plus, de multe ori pot aparea omisiuni importante din partea angajatorului in expunerea situatiei reale din firma.

George Butunoiu spune ca aproape intotdeauna serviciile aceleiasi persoane devin mai scumpe cand sunt facute prin intermediul propriei firme, asa ca rareori fostul angajator are ceva semnificativ de castigat din asta.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.