Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
De exemplu, bada are cele mai multe descarcari de aplicatii din Franta, fiind facute chiar in aceasta limba.
"Prima versiune a aplicatiei iMediaShare a fost doar in engleza. Odata ce am introdus germana, franceza si spaniola, numarul de utilizatori a crescut cu aproximativ 10% - 20% in tarile unde se vorbesc aceste limbi. In acelasi timp, am remarcat ca, in piata de Android, comenzile au inceput sa nu fie numai in engleza, dar si in limbile de care spuneam, precum si pentru suportul pentru aplicatie", subliniaza Stefan Lilov.
SlickFlick este doar in engleza, dar photo stories-urile pot fi in orice limba.
"Nu exista foarte multa functionalitate pe care sa nu o poata intelege oamenii, mai ales ca toate functiile sunt insotite de un icon destul de explicativ. Este foarte interesant ca, de exemplu, daca esti un realizator de film dintr-o tara care nu are foarte multa expunere mondiala, iti poti traduce materialul din limba nativa in engleza si atunci esti pe aceeasi pozitie cu orice alt material de limba engleza din lume", precizeaza Maria Constantinescu.
Platforma utilizata pentru aplicatii
Din datele InMobi, prin intermediul retelei, cele mai multe aplicatii din Romania sunt pe platforma iOS (iPhone - 40%), urmata de Ovi (Nokia - 25%), Symbian (16%) si Android (15%).
"Android creste enorm in Europa de Est. Preturile au scazut acum, astfel ca un telefon cu Android poate fi achizitionat cu mai putin de 100 de euro. Pentru un dezvoltator, cel mai bine este sa foloseasca Android, dar trebuie sa se asigure ca intelege pentru ce sunt bune iOS si Android si ca inca este pe platformele cu un anumit istoric, precum Symbian, pentru ca sunt multi utilizatorii acolo, care vor sa foloseasca aplicatii. Cel mai bine este ca dezvoltatorii sa se duca acolo unde sunt utilizatorii lor si nu unde le este usor sa programeze sau unde cred ca este cool", explica Terence Eden.
Stefan Lilov completeaza ca, pentru a face aplicatii mobile, el foloseste platformele iOS si Android, iar cateva sunt pentru BlackBerry, dar aceasta din urma este o piata mica si in declin.
SlickFlick este realizat in iOS, pentru Apple, dar poate rula si pe desktop.
Modelul de business
Pentru a obtine venituri, dezvoltatorii pot vinde aplicatiile, le pot face gratuite si sa includa publicitate sau pot avea o versiune gratuita, iar pentru nivelul urmator sa solicitate o taxa sau sa includa accesorii care trebuie cumparate.
De obicei, daca dezvoltatorii isi vand aplicatiile prin intermediul platformelor, 70% din suma le revine dezvoltatorilor si 30% platformelor.
Pentru procesul de dezvoltare in sine, dezvoltatorii nu platesc pentru a folosi instrumentele puse la dispozitie de platformele pentru telefoanele mobile.
"Cand vinzi aplicatia, problema este ca pretul acesteia este de cinci euro sau mai putin si, dupa ce scazi comisionul si toate taxele, mai ramane o suma mica pe care o primesti o singura data ca dezvoltator. In schimb, daca pui o reclama si cineva foloseste jocul tau in fiecare zi si vede doua trei anunturi publicitare de fiecare data cand joaca, atunci primesti mult mai multi bani. Cei mai multi dezvoltatori fac o versiune gratuita, in care includ publicitate, si una care costa. Dezvoltatorii stiu care este cel mai bun mod in care pot face bani din aplicatia lor. Cred insa ca a avea doua versiuni este cel mai bun model de business", mai spune Terence Eden.
De exemplu, modelul de business al SlickFlick este unul mixt: cea mai mare parte a continutului va aparea gratuit, dar pentru ceva deosebit se va plati.
"Daca este ceva deosebit, putem cere bani din continut, dar monetizarea va fi, in principal, din creativ advertising, pe care il vom face mai tarziu. Vrem sa facem product placement in povesti, astfel incat sa n-avem reclame enervante - sa fie totul pus in context, astfel incat sa fie o placere pentru toata lumea si sa aiba mai mult efect. Putem pozitiona un brand, astfel incat creatorul photo story-ului, cand face povestea, poate pune o imagine a unui brand in poveste sau sa o sponsorizeze si la sfarsitul povestii sa apara logo-ul", detaliaza Maria Constantinescu.
Klemens Schrattenbacher, Senior Alliance Manager la RIM a mentionat in cadrul summit-ului ca pretul cerut pentru o aplicatie difera si in functie de tara.
Erik Hellman le recomanda dezvoltatorilor sa nu incerce de la inceput sa obtina venituri, ci sa faca mai intai ceva util.
Promovarea aplicatiilor
"Este foarte usor sa faci un joc fantastic pe care sa nu-l descarce nimeni, pentru ca sunt 100 de noi jocuri in AppStore in fiecare zi. Cand faci o aplicatie, trebuie sa te gandesti la fel de mult la cum faci sa le spui oamenilor despre ea, precum te gandesti la design-ul logo-ului. Daca iti cheltui toti banii facandu-ti aplicatia, grafica frumoasa, traducere si mai lasi doar cinci euro pentru marketing, nimeni nu o va descarca, nu o va vedea, pentru ca toti ceilalti o vor dobora prin publicitate", spune Terence Eden.
Stefan Lilov precizeaza ca ei prefera sa se concentreze cu iMediaShare pe dezvoltarea aplicatiei, pentru ca sunt la inceputul realizarii acesteia, asa ca trebuie sa arate ca au ceva, solutia sa fie acceptata de piata si utilizata.
"Am remarcat ca aplicatia isi face propriul ei PR prin word-of-mouth, pentru ca multor oameni le place, o recomanda, impartasesc opinii pe blog-uri, formuri etc., asa ca nu trebuie sa cheltuim mai multi bani, desi am vrea", completeaza Stefan Lilov.
Nici cei de la SlickFlick n-au inceput inca sa-si promoveze aplicatia, deoarece spun ca au lasat-o de prea putin timp (aplicatia este in Apple Store de la sfarsitul lunii august) si n-au lansat inca toate optiunile.
"Actiunea de PR este ceva care iti cere destul de mult timp si trebuie sa fii sigur ca le dai oamenilor mesajul complet si, totodata, in momentul in care trimiti oameni sa descarce aplicatia trebuie sa te asiguri ca vor avea o experienta care ii va si retine. Daca am fi facut PR cand am lansat, in august, poate experienta n-ar fi fost completa. Acum, vom face PR de la sfarsitul lui octombrie si abia apoi ne vom uita la numere, dar avem deja cateva sute de download-uri", detaliaza Maria Constatinescu.
Ea mentioneaza ca astepta sa adauge posibilitatea de a face photo story-uri de pe telefon si de-abia apoi vor face promovarea aplicatiei.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
O aplicatie pentru telefoanele mobile are succes daca este de calitate, este destinata unei anumite zone, este disponibila in cat mai multe limbi si este bine promovata.
Specialistii in domeniu spun ca utilizatorii sunt tot mai atenti la design-ul aplicatiilor.
Aplicatiile locale au un mare potential, dar pentru a avea suficiente venituri acestea trebuie extinse global.
Cand faci o aplicatie, trebuie sa te gandesti la fel de mult la cum faci sa le spui oamenilor despre ea, precum te gandesti la design-ul logo-ului.
De obicei, daca dezvoltatorii isi vand aplicatiile prin intermediul platformelor, 70% din suma le revine dezvoltatorilor si 30% platformelor.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 06 Octombrie 2011 la ora 14.21