Cum sa investesti intr-un site de tip FSBO


Pentru ca segmentul imobiliar online de tip “For Sale by Owner” (FSBO - proprietati vandute sau inchiriate direct de proprietar, fara intermediari) nu este inca suficient dezvoltat, cei implicati in domeniu spun ca mai este loc de site-uri de profil, desi recuperarea investitiei este dificila.

 

Reprezentantii firmelor din domeniu spun ca pentru a realiza si sustine un astfel de site este nevoie de cateva zeci de mii de euro.

De exemplu, in cazul casefaraintermediari.ro (lansat acum trei ani) valoarea investitiei pana in prezent este de aproximativ 70.000 de euro, dintre care aproximativ jumatate a fost facuta anul trecut. Investitia initiala in Magazinuldecase.ro a fost de 25.000 de euro. In vindesingur.ro (lansat anul trecut in aprilie) s-au investit 75.000 de euro pana in prezent, dintre care 10.000 de euro pentru realizarea site-ului.

In prezent, probabil o investitie initiala intr-un site de FSBO ar avea sens de la 100.000 de euro, pentru ca in zona site-urilor imobiliare piata este subdezvoltata comparativ cu alte piete, unde site-urile de imobiliare din punct de vedere al traficului sunt in top 10 - top 15”, spune pentru startups.ro Matei Malos, co-fondator la Magazinuldecase.ro si consultant pentru site dupa preluarea acestuia de catre Sanoma Hearst, acum doua luni.

El spune ca in Romania site-urile de imobiliare sunt departe de primele locuri in topurile de trafic din cauza pietei fragmentate. In plus, pe cele mai multe site-uri de imobiliare (nu doar de tip FSBO) ofertele se repeta, ceea ce creeaza imposibilitatea cumparatorului de a selecta dintr-un numar de proprietati reale exact proprietatea pe care si-ar dori-o. Iar asta aduce un trafic scazut, serviciile de pe site-uri avand un nivel scazut.

Adina Vasilescu, New Media Publisher la Sanoma Hearst Romania, spune pentru startups.ro ca portalurile imobiliare din Romania inca sunt cu traficul sub media inregistrata in restul Europei.

Cheltuielile unui astfel de site sunt de cateva mii de euro pe luna, cele mai mari fiind cu salariile, urmate de cele operationale.

Investitiile se recupereaza insa lent. De exemplu, Magazinuldecase.ro a intrat pe profit abia la sfarsitul anului trecut - inceputul acestui an, la trei ani de la lansarea din octombrie 2006.

Toate planurile au fost date peste cap de schimbarea din economie in general si din imobiliare in special”, spune Matei Malos.

Reprezentantii vindesingur.ro estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 35.000 de euro.

In general, cei care au lansat astfel de site-uri au experienta in domeniul imobiliar si au mizat pe faptul ca investitiile intr-o afacere online sunt mai reduse decat intr-una clasica, precum si pe faptul ca acest mediu are potential de extindere rapid.


Modelul de afacere
FSBO-ul este in continua expansiune iar concurenta este din ce in ce mai mare, diferenta dintre site-uri fiind modul de prezentare si serviciile conexe oferite de fiecare dintre acestea”, spune pentru startups.ro Gabriela Enescu, Director General la casefaraintermediari.ro.

Dorin Damoc, Marketing manager la Modes et Facons, firma care detine plp.ro (lansat acum doi ani, in iulie), spune ca in momentul in care proprietarii vor dori sa vanda cu adevarat prin FSBO, nu doar sa vanda prin orice mijloc, standardele pentru site-urile de FSBO vor creste.

Pe un site de FSBO se afiseaza detalii despre proprietate, un tur virtual al acesteia, o harta a zonei, date de contact si fotografii (serviciu care intra in oferta site-ului catre proprietari). Reprezentantii unora din firmele de profil ofera si consultanta pe perioada afisarii anuntului iar companiile au si echipe de vanzari pentru a contacta potentiali clienti.

In ultimele sase luni se observa o crestere a interesului pentru prezentarea proprietatilor cu ajutorul turului virtual. Prin intermediul acestuia, potentialii clienti pot vizita viitoare locuinta intr-un mediu virtual. Intr-o lume din ce in ce mai alerta, in care timpul este din ce in ce mai pretios, o astfel de prezentare il face pe orice client sa isi formeze o parere avizata despre proprietate, fara o deplasare in prealabil”, spune Gabriela Enescu.

De obicei, oferta este publicata de operatorii site-ului. Insa, la plp.ro ofertele din Bucuresti sunt introduse de operatori, iar cele din tara de catre proprietari, dupa ce sunt verificate.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Nivelul redus de dezvoltare al pietei imobiliare online de tip FSBO este motivul pentru care cei din domeniu considera ca se mai poate investi in afaceri de acest tip, desi nivelul de recuperare al investitiei este lent.
Pentru a realiza si sustine un astfel de site este nevoie de cateva zeci de mii de euro.
Cheltuielile unui astfel de site sunt de cateva mii de euro pe luna, cele mai mari fiind cele legate de salariile, urmate de cele operationale.
In general, cei care au lansat astfel de site-uri au experienta in domeniul imobiliar si au mizat pe faptul ca investitiile intr-o afacere online sunt mai reduse decat intr-una clasica.
Pentru postarea unui anunt pe un site tip FSBO se platesc intre 70 de lei si 200 de lei, in functie de serviciile solicitate.
Fiind legata de piata imobiliara, piata FSBO este activa in special primavara si toamna, atat pentru listarea, cat si pentru cautarea de proprietati.
Pentru promovare, unele site-uri de acest tip folosesc retelele de socializare (Facebook, Linkedin, Twitter, etc), iar altele adauga si PR-ul.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii