Cum sa iti alegi furnizorii
Atitudinea pe care o au fata de companiile client, seriozitatea si rigurozitatea cu care lucreaza, capacitatea tehnica si volumul de produse pe care pot sa il livreze - acestea sunt printre cele mai importante criterii in functie de care ar trebui sa iti alegi furnizorii cu care sa colaborezi pentru afacerea ta.
"Principalul lucru care trebuie urmarit este ca serviciile sau produsele primite de la furnizori sa acopere nevoile reale ale beneficiarului", spune pentru startups.ro Eusebiu Burcas, Senior Consultant la compania de consultanta De Klausen.
Flexibilitatea, marimea companiei si preturile pe care le practica sunt alte criterii pe care ar trebui sa le iei in calcul cand alegi un furnizor. Conteaza si daca furnizorul este o companie noua pe piata, dispusa sa ofere conditii si preturi mai bune pentru a castiga clienti. De asemenea, termenii clari ai contractului si clauzele de reziliere te vor ajuta sa nu ai probleme pe parcurs.
“Prefer sa lucrez cu un furnizor pentru care sunt un client important”, spune pentru startups.ro Cristian Bizau, Managing Partner al companiei de consultanta Pallas.
Insa, criteriile de selectie a furnizorilor difera in mare masura in functie de domeniu de activitate.
“De exemplu in cazul bancilor, primele doua criterii (n.red. - atitudinea si capacitatea) sunt in general satisfacute 100%, asa ca primul care face diferenta este flexibilitatea”, adauga Cristian Bizau.
Catalin Mahu, proprietarul companiei Trotter Restaurant, care detine restaurantele "La Mama" si cafenelele "Cafepedia", spune ca in domeniul HoReCa, printre cele mai importante criterii de alegere a unui furnizor se numara calitatea produselor si a serviciilor (livrarea constanta si la timp).
Pe langa aceste criterii, cei care colaboreaza cu firme straine trebuie sa fie atenti la moneda in care se vor derula tranzactiile si la conditiile comerciale dintre Romania si tara din care provine furnizorul. Acestora li se adauga distanta si modalitatile de transport, daca este vorba de furnizori de materii prime sau de produse. In acest caz, "probabil, un criteriu suplimentar este oferirea de garantii", completeaza Cristian Bizau.
Ce conditii poti sa impui
In pricipiu, conditiile impuse unui furnizor ar trebui sa fie egale pentru toti cei cu care lucrezi. Insa, de multe ori, situatia se schimba in functie de gradul de concurenta de pe piata respectiva.
"Negocierea conditiilor este mai usoara atunci cand avem de a face cu un furnizor nou aparut in piata", spune Eusebiu Burcas.
De asemenea, conditiile si alegerea furnizorului depind si de impactul pe care acesta il are asupra activitatii de baza a companiei si de frecventa colaborarii.
Cati furnizori poti sa ai
Numarul de furnizori depinde de cate nevoi poate acoperi fiecare dintre acestia pentru compania cu care lucreaza si de tipul de activitate pe care il are firma client. Iar numarul creste odata cu volumul si complexitatea afacerii.
"Spre exemplu, daca in retail esti <penalizat> de clienti daca ai un numar mic de furnizori, deci putine branduri la vanzare, in alte industrii este mult mai facil sa lucrezi cu un numar redus de furnizori", spune Eusebiu Burcas.
Pentru activitatile de baza, cel mai bine este ca firmele sa lucreze cu mai multi furnizori. Cu mai multi furnizori pentru acelasi tip de produs lucreaza si companiile de mari dimensiuni.
"Fac exceptie contractele de exclusivitate, mai mult sau mai putin legale, care obliga compania sa achizitioneze anumite produse exclusiv de la un furnizor", adauga Eusebiu Burcas.
Un numar mai mic de furnizori simplifica operatiunile si poate duce la obtinerea unor preturi mai bune, datorita volumului mai mare rulat prin acea companie
"Vorbim de o relatie tip parteneriat si nu este cazul sa facem licitatie intre acestia (n. red. - furnizori) in timpul colaborarii cu ei. In general, noi lucram cu un furnizor per produs", spune Catalin Mahu.
Perioada
De obicei, contractele cu furnizorii se semneaza pe perioada unui an si se pot prelungi automat.
"Am intalnit si cazuri in care contractele de furnizare au durata de trei - sapte ani sau chiar durata nedeterminata", subliniaza Eusebiu Burcas.
Perioada de timp stabilita pentru colaborare variaza si in functie de interesul strategic al partilor de a-si securiza o anumita piata.
"Toate contractele noastre se semneaza pe termen lung. Cred sincer ca doar asa se poate cladi o relatie puternica de parteneriat, cu avantaje incontestabile de ambele parti", adauga Catalin Mahu.
Plata facturilor de la furnizori se face in perioade de timp care difera de la o companie la alta. Asta pentru ca fiecare firma isi stabileste propria politica financiara in functie de viteza cu care isi incaseaza banii din piata.
"Daca in industria farmaceutica plata distribuitorilor depaseste 100 de zile, in FMCG sistemul de plata practicat de unele companii este cash la livrare", mai spune Eusebiu Burcas.
De retinut ca, in cazul distributiei din orice domeniu, perioada de plata se coreleaza cu perioada de vanzare a marfii catre utilizatorul final.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.