Cum sa obtii eticheta ecologica
Doar cinci etichete ecologice au fost acordate in Romania pana in prezent. Obtinerea etichetei nu este obligatorie si se face contra cost, dar unele firme pot obtine reduceri de pana la 50% din pretul care trebuie platit. Avantajele incep de la imbunatatirea imaginii companiei si pot ajunge pana la cresterea vanzarilor si profitului.
“Eticheta ecologica europeana, creata in 1992, este o schema facultativa care sporeste increderea clientilor si imbunatateste imaginea externa a firmei in contextul in care cultura si <apetitul> pentru produse ecologice este in continua dezvoltare”, spune pentru startups.ro Geta Diaconu, Director Environmental Services la KPMG Romania.
Etichetarea ecologica, administrata oficial de catre Comisia Europeana, este o actiune benevola pe care o poate intreprinde orice companie. Aceasta este creata pentru a incuraja firmele sa comercializeze produse si servicii prietenoase cu mediul.
Potrivit reprezentantilor Ministerului Mediului, eticheta ecologica consta intr-un simbol grafic insotit de un scurt text descriptiv aplicat pe ambalaj, intr-o brosura sau alt document informativ, care insoteste produsul si care ofera informatii despre cel putin unul si cel mult trei tipuri de impact asupra mediului. In general, simbolul reprezinta dovada ca produsul respectiv are un impact redus asupra mediului pe tot parcursul ciclului de viata, iar performanta sa este peste medie.
“Eticheta ecologica europeana atesta calitatea ecologica si performanta tehnica garantata a bunurilor si serviciilor. Aceasta este o schema unica de certificare cu scopul de a-i sprijini pe consumatori pentru a distinge produsele si serviciile care nu afecteaza mediul, neincluzand alimentele, bauturile, medicamentele”, spun reprezentantii Ministerului Mediului.
Exemplele
Pana acum, in Romania s-au acordat doar cinci etichete ecologice: in 2005, pentru grupul de produse textile al SA Argesana din Pitesti; in 2006 pentru grupul de produse saltele de pat al SC Bioflex SA din Sibiu; in 2008, pentru serviciile de cazare turistica ale hotelului Staurn, din statiunea Saturn; in 2008, pentru grupul de produse calculatoare portabile si pentru grupul calculatoare personale ale companiei Maguay.
“A avea eticheta ecologica inseamna ca managementul care administreaza hotelul precum si personalul acestuia se preocupa ca, pe langa asigurarea confortului si serviciilor specifice clasificarii, sa aiba si o atitudine prietenoasa fata de mediu”, spune pentru startups.ro Georgeta Baican, responsabilul complexului Saturn.
Ea spune ca desi hotelul este de cinci stele, tarifele sunt mai mici decat la alte hoteluri similare de pe litoralul romanesc, ca urmare a reducerilor de consumuri energetice si a celorlalte masuri, precum minimizarea cantitatii de deseuri nesortate si nereciclabile, reducerea consumurilor de utilitati sau achizitionarea cu prioritate a produselor etichetate ecologic.
Georgeta Baican adauga faptul ca aplicarea acestor masuri a generat profit, prin scaderea facturilor la utilitati cu pana la 25% - 30%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, prin incasarea unor sume de pe urma valorificarii deseurilor, dar si prin cresterea duratei de viata a produselor, echipamentelor si consumabilelor si scaderea consumurilor de detergenti. Profitul a fost generat si de cresterea numarului de clienti.
“Exista clienti care au declarat ca s-au cazat in acest hotel numai pentru ca este eco-etichetat (de exemplu, Ilie Nastase). Exista organizatii care au ales sa organizeze evenimente in acest hotel tocmai pentru ca este eco-etichetat (de exemplu, Congresul mondial al miscarii Scout 2009)”, spune Baican.
Eduard Pughin, directorul Maguay, spune ca firma sa este membru Eco Tic (organizatia colectiva de gestionare a deseurilor de echipamente electrice si electronice din domeniul IT&C si al electronicelor de consum), iar etichetarea ecologica a fost un pas firesc. El adauga insa ca evolutia vanzarilor nu a fost influentata de obtinerea etichetei, ci de calitatile tehnice ale produselor firmei.
“Romanii nu prea acorda importanta suficienta acestor aspecte de mediu. Dar, daca ele se combina cu avantajele tehnice sau economice, romanul este interesat, pentru ca este mai pragmatic”, spune pentru startups.ro Eduard Pughin.
Tipurile de produse si servicii care pot primi eticheta ecologica
Potrivit Ministerului Mediului, produsele etichetate ecologic sunt cele din categoria aparatelor de uz casnic (aparate frigorifice, masini de spalat rufe, masini de spalat vase, televizoare, aspiratoare), aparatura electrotehnica (calculatoare portabile, calculatoare personale), dar si produse pentru gradinarit (amelioratori de sol, substraturi de cultura).
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Etichetarea ecologica nu este obligatorie si incurajeaza vanzarea de produse prietenoase cu mediul.
Firmele care doresc obtinerea etichetei ecologice se adreseaza Ministerului Mediului.
Exista doar anumite categorii de produse si servicii care pot fi etichetate ecologic.
De la depunerea cererii, acordarea etichetei ecologice dureaza aproximativ doua saptamani.
Tariful pentru procesarea solicitarii reprezinta echivalentul in lei a 300 de euro.
Intreprinderile mici si mijlocii pot obtine finantari publice de pana la 65% pe o perioada de trei ani.
In Romania s-au acordat pana acum cinci etichete ecologice.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.