Cum se suspenda activitatea firmei


Daca anticipezi ca vei avea o scadere a activitatii firmei pentru o anumita perioada de timp sau daca nu mai poti sa desfasori activitatile pentru care ai infiintat compania, poti sa intri in inactivitate temporara. Activitatea oricarei forme de organizare comerciala poate fi suspendata pentru maxim trei ani.

 

Intreruperea temporara a activitatii este folosita cu precadere de comerciantii de mici dimensiuni, cu activitate comerciala redusa, pentru evitarea obligatiei de plata a impozitului forfetar”, spune pentru startups.ro Madalina Mincu, avocat la biroul de avocatura Schoenherr.

De mentionat ca se suspenda activitatea din certificatul de inregistrare fiscala.


Drepturi si obligatii
Suspendarea poate incepe numai cand firma, persoana fizica autorizata (PFA), intreprinderea familiala (IF) sau intreprinderea individuala (II) nu are datorii catre bugetul de stat.

Cei care isi intrerup activitatea sunt obligati sa achite contributiile la stat scadente pe perioada suspendarii (de exemplu, taxele locale datorate de forma de organizare temporara). Efectuarea ultimelor plati catre buget depinde si de momentul cand se fac declaratiile respective: semestrial sau trimestrial.

Dupa obtinerea hotararii de suspendare, se da o declaratie la Administratia Financiara conform careia firma nu are un control fiscal inceput, nu mai dispune de personal angajat si nu plateste venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului”, spune pentru startups.ro Ana-Maria Pruteanu, avocat in cadrul biroului de avocatura Elena Grecu.

Insa, firmele cu activitate suspendata pot avea datorii catre alte firme sau catre angajati, daca pe perioada suspendarii va avea incasari din care sa plateasca si sa acopere acele datorii.

Datoriile pot fi recuperata de la o firma si dupa ce aceasta isi reia activitatea, pentru ca nu se afla intr-o situatie similara insolventei sau falimentului.

Pe durata suspendarii, nicio forma de organizare comerciala nu poate avea activitate economica, nu poate obtine venituri si nu poate efectua plati.

In schimb, o societate a carei activitate este suspendata poate face incasari si poate efectua plati pentru serviciile anterioare suspendarii”, mai spune Ana-Maria Pruteanu.


Procedurile si etapele
Procedurile pentru suspendarea activitatii sunt, in general, similare pentru toate formele de organizare comerciala (legea nr. 31 din 1990). Primul pas este depunerea de catre actionari a cererii de inactivitate temporara la Oficiul Registrului Comertului competent unde isi are sediul.

Registrul comertului va emite si un certificat constatator prin care se evidentiaza inactivitatea temporara a societatii. Inactivitatea temporara trebuie inregistrata si la Administratia Financiara”, spune Madalina Mincu.

Cei care vor, pot fi asistati in executarea procedurilor de un avocat. In aceasta situatie, la dosarul necesar trebuie depusa si o imputernicire speciala, in forma autentica, avocatiala sau delegatie, pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale.

Dosarul de suspendare cuprinde si timbre judiciare, in valoare de 30 de bani, taxa judiciara de timbru, taxe de registru, tarif de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, dintre care ultimele trei se achita la casieria de la Oficiul Registrul Comertului competent.

La cinci zile de la data depunerii cererii, judecatorul delegat de la Registrul Comertului unde aceasta a fost depusa emite o incheiere de suspendare a activitatii.

Avand in vedere caracterul declarativ al inregistratilor la Oficiul Registrului Comertului, masura suspendarii temporare a activitatii produce efecte depline fata de asociati si societate la data adoptarii deciziei avand acest obiect, respectiv a hotararii asociatilor in cazul SA si SRL. In cazul PFA, AF si II, suspendarea produce efecte de la data depunerii cererii de suspendare a activitatii la registrul comertului competent”, precizeaza Madalina Mincu.


Care sunt documentele necesare
In cazul firmelor, pe langa cerere, este nevoie si de alte documente, precum hotararea de suspendare temporara adoptata de Adunarea Generala a Actionarilor sau de actionarul unic, in original.

In aceasta situatie, dosarul de suspendare va cuprinde un certificat constatator al sediului, in original, si o declaratie-tip, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca o anumita perioada de timp firma nu desfasoara la sediul social sau la sediile secundare sau in afara acestora activitati prevazute in statut.
In cazul PFA, IF sau II, pe langa cerere, se vor depune la Oficiul Registrului Comertului competent si toate actele originale.

Procedura de suspendare pentru o PFA este una simplificata. Aceasta se poate suspenda printr-o simpla cerere la Registrul Comertului.

Din moment ce nu se face distinctie pentru intreprinderea familiala si intreprinderea individuala, care au un regim asemanator de functionare cu cel al PFA-ului, consideram ca s-ar putea suspenda pe aceeasi cale”, mentioneaza Ana-Maria Pruteanu.

Citeste continuarea articolului - pagina 2

 

DE RETINUT:
Suspendarea activitatii este numita in legislatie inactivitate temporara
Procedurile de suspendare pot incepe numai cand firma, PFA, Intreprinderea Familiala (IF) sau Intreprinderea Individuala (II) nu are datorii catre bugetul de stat, insa poate avea datorii catre alte firme sau catre angajati.
Spre deosebire de companii, PFA, IF si II pot obtine suspendarea printr-o procedura simplificata - depunerea unei cereri la Oficiul Registrului Comertului arondat.
Cei care isi suspenda activitatea pot obtine si o derogare de la depunerea declaratiilor fiscale pe care sa nu le depuna trimestrial, ci anual, aceasta nefiind insa o etapa obligatorie din procesul de suspendare.
Activitatea oricarei forme de organizare comerciala poate fi suspendata pentru maxim trei ani.
Costurile pentru aceasta procedura sunt de maxim 300 de lei
Neplata impozitului minim este principalul avantaj al suspendarii activitatii unei firme.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii