Economia "albastra" incurajeaza folosirea in comun a suprafetelor si resurselor marine


Potrivit unui raport PwC, o abordare integrata a politicilor maritime este esentiala pentru a asigura ca acestea sunt implementate in mod responsabil, eficient si corect.

 

Avand in vedere faptul ca peste 70% din planeta este acoperit de apa si doar 5% din suprafata fundului marii a fost cartografiata si fotografiata, se poate considera ca potentialul economic este pe masura vastitatii marilor si oceanelor.

In acest context, nu este deloc surprinzator ca tarile maritime considera marile drept o resursa nationala vitala si acorda o atentie tot mai mare protectiei acestora. Tot mai multe tari se adreseaza ONU pentru a-si extinde platforma continentala, iar tot mai multe companii concureaza pentru oportunitatile de a explora si exploata resursele maritime.

PwC Portugalia a evaluat modurile de exploatare a marilor timp de mai mult de un deceniu, ca parte a proiectului international HELM, si a lansat de curand raportul "Circumnavigation: An integrated approach to the economy of the sea". Acest raport analizeaza provocarile si avantajele unei abordari integrate a oceanelor: problemele care apar, aspectele practice care necesita a fi abordate, precum si potentialele beneficii ale unei astfel de abordari.

Raportul subliniaza faptul ca pe masura ce se dezvolta tot mai multe industrii maritime, cu atat creste riscul de conflicte - conflicte intre industrii, intre exploatarea umana si conservarea marina, si chiar intre natiuni.

In multe cazuri, tensiunile apar din cauza diferitelor moduri de exploatare a resurselor marilor: unele ramuri industriale exploateaza suprafata maritima, cum ar fi transporturile navale, industria piscicola si a vaselor de croaziera; altele suprafata fundului marii, cum ar fi industria petroliera si de gaze naturale; iar altele folosesc resursele eoliene de deasupra apei.

"Interesele celor care lucreaza in fiecare dintre aceste industrii sunt deseori divergente. De exemplu, uneori, porturile de agrement sau turistice si cele de pescuit rareori pot functiona in acelasi loc. Printr-o abordare mai integrata s-ar putea gasi modalitati pentru ca aceste activitati sa se sustina reciproc, iar competentele sa fie mai usor transferabile. De asemenea, porturile si fermele piscicole se excludeau reciproc in trecut; ar trebui sa se poata gasi solutii pentru a folosi in comun suprafetele si resursele, acest lucru fiind in beneficiul ambelor parti", spune Daniel Anghel, Partener, Liderul Echipei de servicii de taxe indirecte si de mediu, PwC Europa Centrala si de Est.

El a mentionat ca si Romania are nevoie de o strategie integrata de dezvoltare a zonelor sale de litoral, avand in vedere potentialul extrem de ridicat din punct de vedere al resurselor energetice din Marea Neagra, dar si posibilele provocari de securitate si de mediu din zona.

Raportul PwC concluzioneaza ca o abordare integrata a oceanelor asigura un echilibru adecvat intre toate partile interesate: guverne, mediul academic, mediul de afaceri, persoanele fizice si mediul inconjurator. Abordarea ia in considerare nevoile diferite si, uneori conflictuale privind ocuparea fortei de munca, biodiversitatea, comertul si securitatea nationala - asigurand in acelasi timp ca deciziile sunt luate in deplina cunostinta a impactului lor pe scala larga.

"Avantajele acestui tip de gandire <de tip albastru> sunt evidente. Este o abordare mai durabila si incluziva, care promoveaza cresterea economica si ocuparea fortei de munca si stimuleaza inovarea, atat prin sprijinirea dezvoltarii unor noi industrii, cat si prin incurajarea implementarii unor noi idei in sectoarele traditionale, cum ar fi pescuitul. Le permite economiilor mai mature sa-si valorifice mai mult zonele maritime si deschide noi oportunitati pentru economiile in dezvoltare. Nu in ultimul rand, ofera un raspuns la provocarile puse de schimbarile climatice si schimbarile demografice", spune Ionut Simion, Country Managing Partner, PwC Romania.

De exemplu,  la nivel global va trebui sa se asigure resurse de hrana pentru 9 miliarde de oameni pana in 2050, iar tot mai multi dintre acestia isi vor dori o dieta in stilul occidental, bogata in proteine. Acest lucru nu poate fi asigurat doar din agricultura conventionala sau din industria carnii: pescuitul si acvacultura vor fi esentiale pentru reducerea acestui decalaj, iar produsele secundare rezultate din procesarea fructelor de mare vor furniza materii prime utile pentru biotehnologie. De asemenea, lumea in 2050 va necesita in jur de 50% mai multa energie decat in prezent, iar valurile din larg si energia eoliana vor oferi alternative durabile pentru a face fata acestei cereri crescute de energie.

Dar, care ar fi provocarile unei abordari integrate? Una dintre ele este de a intelege ca reperele temporare in acest mediu sunt mai lungi decat cele pe care noua lume digitala este dispusa sa le tolereze. Este un mediu in care schimbarile necesita timp, fiind necesara o perspectiva pe termen lung. Un alt aspect este lipsa de constientizare cu privire la amploarea oportunitatilor, ceea ce implica faptul ca investitiile in acest domeniu au o prioritate scazuta, atat din perspectiva guvernelor cat si a companiilor.

"Deoarece marile sunt resurse comune, acest lucru implica si faptul ca strategia trebuie sa fie, de asemenea, una comuna. O strategie economica a marilor trebuie sa fie una integrata nu numai la nivelul industriilor, dar si la nivel national si regional. Avem nevoie de cooperare internationala pentru a putea valorifica aceasta resursa vasta la intregul ei potential", spune Ionut Simion.
 

Unele tari iau deja iau o serie de actiuni in acest sens:
• Norvegia isi gestioneaza industriile maritime intr-un mod holistic, de la productia de fructe de mare gourmet, la excursii turistice si fermele de acvacultura din fiorduri.
• Irlanda are o strategie maritima integrata - "Harnessing Our Ocean Wealth" - care gestioneaza productia de fructe de mare, turismul si energia offshore, reunind toate partile interesate.
• In Germania exista un sector de servicii financiare foarte dezvoltat, care ofera servicii de asigurare maritima si alte tipuri de servicii pentru sectorul transportului maritim si al constructiilor navale.
• Noua Zeelanda isi valorifica spectaculoasele sale zone de coasta cu scopul de a deveni o destinatie pentru evenimentele internationale de navigatie, precum si un centru specializat in construirea si intretinerea de ambarcatiuni.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii