Microsoft lanseaza BizSpark - un program pentru start-up-uri
Programul este lansat la nivel international, se deruleaza pe o perioada de pana la trei ani (cu reinnoire anuala) si ofera software, suport si vizibilitate pentru companiile nou infiintate din domeniul tehnologiei. Inscrierea firmelor in BizSpark este gratuita. Va exista doar o taxa de 100 de dolari ce urmeaza sa fie platita de start-up-uri, la iesirea din program.
“BizSpark reprezinta pasul suplimentar pentru microsoftstartupzone.com, program derulat de Microsoft de mai bine de un an”, spune Todi Pruteanu, managerul acestui program din partea Microsoft Romania, intr-un interviu special acordat startups.ro.
Proiectul BizSpark ii targeteaza in principal pe profesionistii cu idei, pe antreprenori si pe studenti. Partenerii (Network Partners) care pot sa duca mai departe mesajul reprezinta tintele secundare ale programului.
“BizSpark incurajeaza, in primul rand, inovatia”, spune Todi Pruteanu.
In afara de Romania, programul va fi disponibil in peste 80 de tari.
Software
“Accesul la tehnologie este un catalizator si un prim pas facut pentru dezvoltarea start-up-urilor. Prin BizSpark le oferim majoritatea serviciilor si uneltelor de design si dezvoltare necesare pentru a construi un produs sau un serviciu. Companiile au si posibilitatea sa isi gazduiasca singure serviciile online in regim de productie, cel putin pentru inceput pana la cresterea cerintelor, fara sa apeleze la firmele de hosting”, explica Todi Pruteanu.
Start-up-urile inscrise in program au acces la tot softul inclus in Microsoft Visual Studio Team System Team Suite (VSTS), echivalentul unui abonament tip MSDN Premium.
De asemenea, firmele mai primesc Expression Studio Version 2; VSTS Team Foundation Server (editia standard) si dreptul de a gazdui online o solutie de “software ca serviciu” (dezvoltata pe orice platforma, in timpul participarii in BizSpark ) bazata pe produse care includ Microsoft Windows Server (toate editiile pana la si inclusiv Enterprise), Microsoft SQL Server (toate editiile), Microsoft Office SharePoint Portal Server, Microsoft System Center, Microsoft BizTalk Server.
“Pe masura ce lansam noi produse, cei inscrisi in BizSpark vor fi primii care vor avea acces la acestea. Pentru ca programul este cladit pe sistemul subscriptiilor MSDN, start-up-urile pot avea acces timpuriu la produse - daca vor sa se specializeze pe urmatoarea platforma de la Microsoft, au acces la aceasta cu ani inainte de lansarea pe piata. Prin accesul permanent, companiile au oricand acces la ultima versiune si la cea anterioara a unei tehnologii“, spune Todi Pruteanu.
Suport
Companiile care vor face parte din BizSpark sunt sprijinite si in dezvoltarea proiectelor la care lucreaza. De exemplu, prin Microsoft Developer Network (MSDN), developerii sunt ajutati sa scrie aplicatii folosind produse si tehnologii Microsoft. Start-up-urile inregistrate in BizSpark vor primi acces la subscriptii MSDN si, odata cu cu acest beneficiu, suport profesional de la Microsoft.
Accesul la informatiile necesare va fi oferit prin site-uri web, newslettere, conferinte pentru developeri, bloguri etc. MSDN Library ofera acces la documentatie tehnica pentru developerii care dezvolta software pentru platforme Microsoft si pentru Web.
Vizibilitate
“Odata ce ai o idee si capacitatea de implementare, probabil cel mai dificil este sa vinzi, sa monetizezi ceea ce faci, iar vizibilitatea este absolut necesara. Prin microsoftstartupzone.com si prin ceea ce fac partenerii programului, cred ca ajungem la o valoare adaugata pe care start-up-urile o doresc“, spune Todi Pruteanu.
Inscrierea in program conecteaza start-up-urile la o comunitate globala de parteneri ai BizSpark ce ofera companiilor servicii legale, financiare, de consultanta etc. Iar proiectele obtin vizibilitate in fata potentialilor clienti, parteneri si investitori.
“Site-ul programului este www.microsoft.com/bizspark (cu intrare si de pe www.bizspark.ro), dar comunitatea de start-up-uri va fi microsoftstartupzone.com. Acolo dorim sa evidentiam in fiecare saptamana proiectele inscrise“, explica Todi Pruteanu.
Criterii pentru inscriere
Start-up-urile eligibile in program trebuie sa fie companii private care au ca activitate principala dezvoltarea de produse sau servicii software (chiar si folosind coduri open source). Firmele trebuie sa fie infiintate de mai putin de trei ani si sa aiba o cifra de afaceri anuala mai mica de 500.000 de dolari. Criteriile complete de eligibiliate sunt disponibile aici.
Participarea start-up-urilor in program dureaza trei ani din momentul inscrierii, daca firmele nu aleg sa iasa din BizSpark mai devreme sau nu isi pierd eligibilitatea (de exemplu, prin listarea la bursa).
“Criteriul de vechime de cel mult trei ani este important doar la accesul in program. O companie care are 35 de luni de la infiintare poate sa intre si sa ramana in BizSpark timp de trei ani”, spune Todi Pruteanu.
Accesul la program
Start-up-urile se pot inscrie in program prin intermediul partenerilor (Network Partners). In Romania, partenerii pentru lansarea BizSpark sunt ANIS, ARIES, Seed Money, F5 WebCorp si startups.ro. Start-up-urile interesate aplica la program prin intermediul acestora, urmand ca partenerii sa le verifice eligibilitatea si sa le ofere accesul in sistem.
“Am ales sa colaboram cu parteneri pentru ca vrem sa le oferim start-up-urilor mai mult decat acces la tehnologie. Au nevoie sa isi co-finanteze proiectele, au nevoie de consiliere, ceea ce un partener in program poate sa ofere”, spune Todi Pruteanu.
Lista de parteneri ai programului BizSpark este deschisa, iar cei care vor sa colaboreze pot sa trimita o cerere in urma careia sa se stabileasa eligibilitatea lor ca Network Partner.
Rezultate
Todi Pruteanu este de parere ca pana la sfarsitul acestui an vor fi inregistrate cateva zeci de aplicatii in Romania, sperand ca numarul acestora sa ajunga la peste 100, la 12 luni de la lansare.
“Personal, ma astept ca in trei ani de la lansare sa avem in jur de trei - cinci companii romanesti foarte vizibile, care aduc valoare si ale caror produse si servicii sa fie utilizate in sens larg”, adauga reprezentantul Microsoft Romania.
El considera ca start-up-urile care se lanseaza in domeniul tehnologiei din Romania nu ar trebui sa se limiteze doar la piata autohtona. Mai ales daca este vorba de companii active online.
“In astfel de cazuri, macar arhitectura planului de afaceri ar trebui sa plece de la inceput pe un suport pentru internationalizare. Cred ca romanii sunt foarte buni in zona de forma, de design si, de asemenea, la interconectarea sistemelor”, spune Todi Pruteanu.
Foarte importanta in cazul BizSpark este inovatia. Reprezentantii Microsoft vor ca aceasta platforma sa fie un driver, un element de succes pentru start-up-uri. Tocmai de aceea, daca ar trebui sa sumarizeze modul in care acest program se va diferentia de altele, Todi Pruteanu spune ca asta se va face in masura in care start-up-urile care aleg Microsoft ca platforma se vor diferentia de altele.
“Cred ca, in final, asta e masura lucrurilor”, spune el.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.