Cum sa iti deschizi o cafenea


Investitia initiala porneste de la 50.000 de euro - 100.000 de euro si poate ajunge chiar la peste 1 milion de euro, in cazul achizitiei masterfrancizei pentru o marca internationala. Insa, jucatorii din domeniu spun ca recuperarea banilor se poate face chiar si intr-un an, maxim doi.

 

Calitatea produselor, servirea si ambientul sunt elementele care asigura succesul unei cafenele. Totodata, orice serviciu suplimentar care este bine integrat in conceptul cafenelei si care primeste un raspuns pozitiv din partea clientilor este binevenit”, spune pentru startups.ro Tudor Niculescu, proprietarul Turabo Café, cel mai mare lant de cafenele din tara, cu 30 de unitati pe tot teritoriul Romaniei.

Niculescu considera ca Bucurestiul sta bine la capitolul cafenele, insa piata este inca avida de astfel de locuri, mai ales in orasele din tara. Potentialul de dezvoltare a pietei cafenelelor in perioada urmatoare este sustinut si de statisticile din domeniu.

Comparativ cu marile capitale vest-europene, unde o cafenea deserveste o medie de 300 de locuitori, in Romania o astfel de unitate revine la un numar de 2.000 de locuitori”, spune pentru startups.ro Raluca Stanciu, Recruitment & Brokerage Dept. Franchise Development Manager la CHR Consulting.

Specialistul in domeniul francizelor declara ca ambientul este unul din elementele principale pe care un viitor partener investitor trebuie sa-l aiba in vedere. Dar, dincolo de acest aspect, investitorul trebuie sa aiba in vedere "arta de a face cafeaua", element definitoriu pentru succesul unei astfel de afaceri.

Lipsa cultului cafelei in Romania si munca grea depusa in procesul de fidelizare a clientului final sunt cateva obstacole pe care un viitor partener investitor trebuie sa le aiba in vedere”, avertizeaza Raluca Stanciu.


Exemplu de inceput
Cei ce vor sa demareze o afacere de acest gen trebuie sa studieze piata, sa-si fixeze un buget realist si sa gaseasca un spatiu potrivit”, spune proprietarul Turabo Café.

Succesul consta nu doar in calitatea produselor livrate clientilor, ci si in promovarea acestora. Dupa lansarea din toamna lui 2008 pe piata din Bucuresti, Ramayana Café, cafenea cu specific indian, a derulat o campanie de promovare care s-a concentrat pe mediul online, in special pe retele sociale si pe site-uri de cultura urbana.

Am reusit sa ne mentinem si sa imbogatim <prietenia> cu publicul online oferind in permanenta informatii relevante, precum anunturi de evenimente sau promotii, fara a incarca cu spam casutele postale”, spune pentru startups.ro Ana Tudose, PR Manager Ramayana Café.

Ea spune ca imaginea cafenelei s-a conturat de la sine cand unele televiziuni au ales Ramayana pentru a filma diverse emisiuni si cand revistele de moda au realizat editoriale fashion in decorul cafenelei.

Succesul unei cafenele este determinat si de serviciile adaugate, categorie in care intra si evenimentele organizate in incinta acesteia. In cadrul Ramayana se intentioneaza crearea unei traditii a balurilor mascate, pana in prezent avand loc cinci editii. 

Un alt atu este asigurat de plus-valoarea pe care o aduce antreprenorul. Potrivit lui Catalin Mahu, proprietarul cefenelelor Cafepedia, valoarea adaugata consta in modul in care el stie sa isi atraga clientii si sa isi puna in valoare afacerea. Anul trecut, Mahu declara ca piata cafenelelor din Romania nu este inca saturata.


Investitia initiala
Antreprenorii care au dezvoltat afaceri in domeniu spun ca investitia initiala porneste de la 50.000 de euro - 100.000 de euro si poate ajunge la peste 300.000 de euro, in functie de concept, spatiu si alte elemente definitorii. Investitia minima cuprinde doar dotarile si amenajarea, chiria si promovarea fiind cheltuieli separate.

In functie de proiect, investitia poate creste la sume considerabile de ordinul sutelor de mii de euro, dar costurile se pot recupera chiar si intr-un an”, sustine proprietarul lantului de cafenele Turabo Café.

In cazul Ramayana Café, avantajul a fost ca fondatorii erau si proprietarii casei in care s-a infiintat cafeneaua. Totusi, pe langa investitia initiala, de 100.000 de euro, acestia spun ca au urmat o serie de investitii pe care alti antreprenori nu si le-ar fi asumat.

Ramayana Cafe a plecat de la ideea de a crea un loc unic in Bucuresti. Am ales decoratiuni si produse din intreaga lume si am apelat la artisti plastici romani pentru a da autenticitate locului. Pentru toate aceste elemente se puteau gasi solutii de compromis, insa fara prea mult farmec”, afirma Tudose.

In ceea ce priveste actele necesare deschiderii cafenelei, exista o serie de documente si autorizatii necesare, care se gasesc la Registrul Comertului. Un obstacol este pocedura de obtinere a autorizatiilor, care presupune un demers dificil.

Birocratie, birocratie, birocratie. In general, un antreprenor din domeniu trebuie sa se astepte ca pentru orice lingurita sa existe o aprobare”, spune PR Managerul Ramayana.

Antreprenorii din domeniu spun ca nu exista niste criterii impuse de autoritatile pentru ca spatiul sa functioneze, in afara de cele legate de spatiile pentru fumatori si nefumatori.

Sunt necesare niste avize sanitar veterinare, de pompieri etc. De asemenea, proiectantul care construieste cafeneaua iti spune ce norme trebuie sa respecti pentru amenajare si dotare”, spune Catalin Mahu.


Componenta imobiliara
Specialistii imobiliari spun ca pe acest segment sunt cautate in general spatiile amplasate in zone cu vad comercial excelent, precum Piata Alba Iulia, Bulevardul Decebal, Calea Dorobanti in Bucuresti, Strada Republicii din Brasov sau Strada Nicolae Balcescu din Sibiu.

Criteriile esentiale pentru alegerea unui spatiu pentru o cafenea sunt urmatoarele: zona adiacenta spatiului sa fie una cu trafic ridicat de pietoni si masini, sa existe locuri de parcare, spatiu in exterior pentru crearea unei terase in lunile de vara, suprafata optima sa fie in jur de 80 mp - 120 de mp, iar chiria sa fie una sustenabila pe termen lung”, spune pentru startups.ro Luiza Moraru Head of Retail Department la CB Richard Ellis Eurisko.

Ea adauga faptul ca suprafata poate varia intre 40 mp pentru o ceainerie si peste 250 mp pentru un restaurant. In cazul centrelor comerciale, exista o zona dedicata pentru fast-food si restaurant, dar, in unele situatii cafenelele pot fi amplasate si in alte zone ale centrului comercial respectiv.

Citeste aici mai multe informatii despre chiriile spatiilor comerciale din principalele orase din tara.


Tipuri de cafenele

Exista trei tipuri de cafenele pe piata: cele infiintate de la zero de antreprenori, cele cumparate intr-un stadiu dezvoltat al business-ului si cele achizitionate in sistem de franciza.

PR Managerul Ramayana, cafenea dezvoltata de la zero, considera ca franciza are o serie de limitari din punct de vedere al afacerii proprii, dar in acelasi timp, simplifica planul de business. Ea ii sfatuieste pe antreprenori sa gandeasca o afacere din start cu potentialul de a fi transformata ulterior in franciza.

Strategia de acest tip presupune definirea unei personalitati extrem de puternice si bine conturate a cafenelei, care ulterior sa poata fi declinata in elemente distinctive. De pilda, in cazul Ramayana Café, marca a fost creata prin accentul pe decorul cu influente orientale, produsele unice in Romania, gazduirea de evenimente, calitatea muzicii si faptul ca Ramayana este deschisa non-stop.

Dragos Petrescu, antreprenorul care a dezvoltat lantul de cafenele City Café, prin preluarea unitatilor Crem Café, spune pentru startups.ro ca la cumpararea unei cafenele existente, avantajul este conferit de portofoliul de clienti. City Café are in prezent trei cafenele in Bucuresti, iar planurile pentru 2009 vizeaza extinderea cu inca doua unitati. Petrescu sustine ca afacerea este profitabila, dar tine sa precizeze ca “doar 6% dintre antreprenori nu dau faliment in acest business.”


Avantajele francizei
Printre avantajele sistemului de franciza, prin comparatie cu un start-up traditional, afacerea are un grad mai redus de risc. In plus, antreprenorul beneficiaza de notorietatea marcii francizorului, de know how si asistenta pe toata perioada contractului de franciza..

Pentru un brand international cunoscut, notorietatea nationala se obtine intr-un timp mult mai scurt si fara investitii considerabile din partea partenerului investitor. Succesul autohton nu este insa imposibil - Turabo Cafe fiind o franciza pur romaneasca care se bucura de notorietate in prezent”, spune Stanciu.

Contractul de franciza presupune reguli care trebuie respectate pentru a mari sansele de succes ale afacerii, dar care ingradesc creativitatea antreprenorului.

Ideile noi de aplicat in dezvoltarea business-ului sunt conditionate de aprobarea in prealabil a Francizorului”, mai spune Stanciu.


Masterfranciza
In cazul unei francize simple, investitiile se ridica la aprox. 200.000 de euro, in functie de suprafata spatiului. Suma include taxa de intrare in reteaua de franciza, costurile cu amenajarea a spatiului si mobilierul, echipamentele de lucru, stocul initial de marfa, garantiile pentru marfa si garantii pantru mall, in cazul in care cafeneaua se afla intr-un centru comercial.

Potrivit Ralucai Stanciu, in cazul unei masterfrancize, investitia este mult mai mare si, in functie de numarul de unitati ce urmeaza sa fie deschise in Romania, aceasta poate depasi 1 milion de euro, pe o perioada contractuala de 10 ani.

Reprezentantul CHR Consulting aperciaza ca spatiile si mai ales amplasarea acestora reprezinta un factor determinant pentru unitatea de timp in care se recupereaza investitia de start-up, dar, de regula, aceasta nu trebuie sa depaseasca doi ani. Spre deosebire de franciza simpla, masterfranciza garanteaza viitorului partener investitor exclusivitate teritoriala.

Aceasta exclusivitate presupune insa si sustenabilitatea consistenta din punct de vedere financiar a afacerii. Exista un plan de deschideri care trebuie indeplinit ulterior la nivelul noului teritoriu de catre un viitor partener masterfrancizat”, mai spune Stanciu.

Prin urmare, in acordarea unei masterfrancize, procesul de selectie si recrutare a viitorului partener investitor este mult mai riguros, criteriile de selectie fiind bine definite de catre Francizor.

In prezent, ca marci cu notorietate internationala, si-au facut loc pe piata din Romania branduri precum Starbucks, Costa Coffee, Pascucci, Hard Rock Cafe, Testa Rossa, Cup&Cino.

Acestea au semnat deja contractul de masterfranciza pentru Romania, insa exista cateva nume cunoscute, care prospecteaza si ele intrarea pe piata romaneasca. Specialistul de la CHR Consulting mentioneaza printre exemple nume precum Cafe Vergnano, Columbus Café si Il Cafe di Roma.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii