Cei care vor sa inceapa acum o afacere in domeniu trebuie sa fie mai atenti la contextul din piata si la serviciile pe care le ofera. Aproape ajunsa la maturitate, in 2009, piata agentiilor de turism din Romania va trebui sa faca fata primului an de test, dupa o perioada lunga in care a avut o rata de crestere de 10% - 20% anual.
La mijlocul anului trecut, cand contextul financiar international incepea sa isi faca simtite efectele si in Romania, Dragos Robatzchi isi lansa propria agentie de turism, Lion Travel, avand la baza o investitie de aproximativ 15.000 de euro, fara a include in aceasta suma chiria spatiului.
“Dar se poate incepe si cu mai putini bani”, spune pentru startups.ro Dragos Robatzchi.
Investitia minima este de 10.000 de euro, in cazul in care antreprenorul are deja un sediu. Suma creste pana la 20.000 de euro, daca trebuie inclus si biroul. La deschiderea unei agentii de turism este nevoie ca numele acesteia sa fie diferit, lucru care se verifica la Ministerul Turismului, unde se depun actele, dar si la Directia de Licente si Brevete, pentru a se obtine licenta de turism.
De asemenea, este nevoie de brevet de turism si de o polita de asigurare de insolvabilitate. Un start-up trebuie sa aiba minim doi angajati: un director de agentie si un agent de turism.
Gheorghe Stoian, patronul agentiei Tunisiana, lansate acum patru ani, considera ca investitia initiala nu este mare, dar trebuie sa ai resurse financiare sa rezisti la inceput, mai ales in primii doi ani.
“Trebuie sa fii pregatit si pentru situatia in care nu se umple tot charterul. In cazul unei agentii nou infiintate, charterul nu se umple - exista si neincrederea din piata, iar revanzatorii sunt precauti in a lucra cu agentiile noi”, spune pentru startups.ro Gheorghe Stoian.
Dragos Robatzchi ii sfatuieste pe antreprenori sa nu inceapa o astfel de afacere in 2009, dar daca totusi o fac, ar fi bine sa se orienteze catre pachetele cu cel mai bun raport calitate-pret.
Targetarea localitatilor mai mici
Varianta deschiderii unei agentii intr-un oras mai mic din tara nu este una optimista.
“E dificil sa deschizi intr-un oras mic. Ca sa rotesti un avion saptamanal este nevoie de 160 de calatori, pe care un oras mic nu ii poate furniza saptamanal”, spune patronul Tunisiana.
De obicei, extinderea in localitatile mai mici este facuta de agentiile mari de turism, care au avantajul promovarii si resurselor financiare ale firmei-mama.
“Dar, de exemplu, in Galati sunt foarte multe agentii, care nu sunt sucursale, deci e o piata care functioneaza. Loc este pentru toata lumea, orice agentie noua este de fapt un nou client pentru un mare tour operator. Deci, de clienti este loc. In timp, cei mici devin si ei furnizori pentru cei mai mici, proaspat veniti, aici functionand selectia naturala”, spune patronul Lion Travel.
Cum sa incepi afacerea
Cea mai simpla varianta ramane cea a turismului extern si a specializarii pe un numar restrans de destinatii.
“Nu este mai profitabil sa mergi pe servicii generaliste. Din contra, costurile sunt si mai mari pe doua - trei destinatii diferite. Marea majoritate a costurilor sunt pricinuite de avion, nu de costurile de hotel”, spune Gheorghe Stoian.
De exemplu, pentru ca Tunisia era o destinatie necunoscuta de vacanta acum patru ani, Stoian a considerat ca este o oportunitate sa o dezvolte. Pe de alta parte, existau jucatori cu vechime in piata, care sustin ca este nevoie de ani buni pentru a crea impact asupra publicului.
“Nu mai poate fi un boom, ca acum cativa ani, cand se putea da lovitura cu o singura destinatie. Este nevoie de multi ani pentru a convinge publicul”, spune pentru startups.ro Roxana Balcescu, director la CMB Travel.
Turismul intern
Un segment mai putin aglomerat este cel al agentiilor specializate pe oferte turistice interne.
“Pe segmentul incoming este loc suficient. Pe intern, ponderea agentiilor este de o treime, in timp ce pe outgoing ponderea este de doua treimi”, precizeaza pentru startups.ro Paul Marasoiu, consultant in industria ospitalitatii, presedinte al Romanian Convention Bureau.
Procedura de deschidere a unei agentii de turism intern este similara cu cea de turism extern. Dar in cazul in care specializarea se face pe incoming, este nevoie de cunoasterea aprofundata a destinatiilor pe care le vinzi. In plus, este vorba de o responsabilitate mai mare pe umerii managerului agentiei.
“Ar trebui sa fie mai complicata procedura de deschidere a unei agentii pe incoming, pentru ca lucrezi cu imaginea nationala si trebuie sa fii destul de bine documentat”, adauga Marasoiu.
Potrivit consultantului, traseele turistice tind sa se pastreze de zeci de ani in aceleasi repere, si, deci, exista destinatii care ar trebui studiate si valorificate.
“Spre exemplu, un circuit al castelelor renovate, al conacelor, pus intr-un pachet - ar fi destinatii admirabile, care nu apar in prezent in ofertele agentiilor. Nici circuitele in zonele viticole din tara nu fac subiectul consistent al vreunei agentii”, spune Marasoiu.
El sustine ca aceste destinatii inedite nu sunt profitabile pe termen scurt, insa antreprenorul care doreste sa isi creasca agentia constant, in termen de cativa ani, poate aborda in acest mod proiectul sau de start-up.
Cat de rentabila poate sa fie afacerea
Potrivit lui Traian Badulescu, consilierul de presa al ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism), o agentie care se dezvolta sanatos poate ajunge la o cifra de afaceri de 1 milion de euro dupa doi ani, iar in doi - cinci ani atinge 3 milioane.
“Eu si sotul meu am demarat aceasta afacere pentru ca la asta ne pricepem cel mai bine. Avem studii in turism si experienta in domeniu acumulata de 14 ani”, spune pentru startups.ro Daniela Curta, unul dintre fondatorii Curta’s Travel.
Ea subliniaza ca experienta in domeniu este esentiala pentru reusita afacerii. Un alt atu il reprezinta angajatii.
“Pentru ca agentia sa mearga bine (si este regula generala pentru orice afacere), trebuie sa ai angajati devotati, competenti, dornici sa munceasca bine si eficient. Mai este nevoie de mult devotament, de multa munca, idei care sa iti aduca clienti, dar si sa fii intotdeauna cu un pas inaintea cererii”, mai spune Curta.
Conteaza si nivelul de implicare in afacere al antreprenorului. Acesta trebuie sa se informeze permanent in legatura cu ce se intampla pe pietele de turism europene, sa mearga la targuri de turism nationale si internationale si sa stabileasca parteneriate bune.
“Pentru a deschide o afacere in turism, pe o piata cu o concurenta puternica, atuurile sunt experienta in domeniu, corectitudinea, serviciile de calitate si ofertele diversificate”, spune Daniela Curta.
Strategia de business
Pentru incepatorii in domeniu este vitala o relatie buna cu agentiile mari. Mai ales ca, dupa cum spune Traian Badulescu, multe agentii mari ofera din start semnarea unor parteneriate fara garantii.
Sediul noilor firme trebuie sa fie in zone centrale sau semi-centrale din orase, iar promovarea sa se faca prin evenimente care sa anunte oferte inedite. Este important si un site web cat mai bine optimizat. De asemenea, ar fi indicata existenta unei clientele deja formate la momentul infiintarii agentiei.
“Antreprenorul trebuie sa se bazeze pe o clientela deja existenta si are nevoie de PR si marketing, pentru a face cunoscuta agentia”, precizeaza oficialul ANAT.
Potrivit lui Badulescu, cele mai cautate destinatii externe sunt Grecia, Turcia, Bulgaria. De asemenea, si destinatiile exotice sunt preferate de turistii romani. Sunt cautate si city-break-urile, dar destinatiile de masa, atat cu autocar, cat si cu zbor charter, merg cel mai bine.
Nisele, cum ar fi promovarea unei anumite destinatii exclusiviste, cum este Disneyland Paris, sau a unor locuri unde se deruleaza diferite programe de sanatate, se dovedesc un business rentabil.
“Pentru urmatorul an, dorim sa dezvoltam turismul de nisa, personalizat, fara sa abuzam de preturile exorbitante. In special nisa pentru femei, cum ar fi programele de wellness si SPA”, spune Robatzchi.
Tendintele din piata
Cand vine vorba de noile afaceri lansate in domeniu, reprezentantii agentiilor cu vechime pe piata sunt ceva mai reticenti in a-i incuraja. Roxana Balcescu spune ca in contextul in care piata este nesigura, nu exista sanse de succes pe o piata atat riscanta, influentata de chestiunile economice.
“Este posibil ca acum sa se inregistreze o crestere pe intern de 10%, ca in anii trecuti, dar outgoing-ul sa scada de la 20% la 5%”, adauga pentru startups.ro si Traian Badulescu.
Potrivit oficialului ANAT, 2009 este primul an in care agentiile de turism trebuie sa se gandeasca la supravietuire.
“La majoritatea agentiilor, cifra de afaceri poate va scadea, dar nu e nimic rau in asta. Este primul an in care piata va scadea ca valoare, pentru ca agentiile vor vinde pachete de turism mai ieftine, dar ca rulaj, piata nu va scadea”, mai spune Badulescu.
Pentru ca in ultimii ani vacantele au devenit o prioritate pentru romani, socul crizei nu va fi atat de pregnant in turism, cum este in imobiliare sau alte domenii. Dar, chiar daca romanii nu vor renunta la calatorii, numarul acestora se va diminua. Cei interesati vor opta pentru calatorii cu bugete mai mici decat pana acum si vor analiza ofertele astfel incat alegerea se va face mai ales in functie de pret.
Comparativ cu anii ‘90, cand a aparut prima agentie de turism privata pe piata romaneasca, domeniul a evoluat, ajungand pana la o concurenta foarte apriga in acest moment. Din acest motiv, si in contextul unui an de criza, este mai dificil sa lansezi o noua afacere, cand toata lumea reduce costurile.
“Turistii nu mai cheltuiesc excesiv pe sejururi. Acum vor sa fie ieftin, oriunde ar fi, chiar daca au conditii mai putin bune”, spune pentru startups.ro Dragos Robatzchi.
Tocmai din acest motiv, Badulescu spune ca anul acesta vor avea de castigat agentiile care ofera cele mai bune servicii de consultanta.
Potrivit ANAT, din 2.500 de agentii oficiale, numarul celor active este de aproximativ 1.500 - 2.000, iar membre ANAT sunt doar 800. Anual, agentiile de turism se bat pentru 15.000 de turisti.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.