Retailerii mari se concentreaza pe dezvoltarea private labels (branduri proprii), acestea detinand acum in jur de 70% din portofoliul unora dintre comercianti. Furnizorii romani pot profita de aceasta tendinta manifestata si in Romania si, in afara de a fi prezenti pe rafturile magazinelor cu marcile lor, pot sa livreze marfa care sa se vanda ca brand propriu al retailerilor.
“Avem nevoie de furnizori pe toate categoriile, incepand cu grupele de proaspete, hartie, detergenti, produse congelate si tot ce inseamna dulciuri, unde avem foarte putine produse realizate in Romania. Este deci nevoie pe toate categoriile”, spune pentru startups.ro Cristina Tabacariu, Own Brands Manager la real,- Hypermarket.
Recent, lantul real,- si-a lansat in Romania marca proprie, real,- Quality. Tabacariu spune ca pentru marca proprie hipermarketul are in prezent 150 de produse importate din Germania, cateva din Polonia si 50 romanesti. Insa focusul este pe comercializarea de produse romanesti, pentru ca pana la sfarsitul anului sa se ajunga la circa 300 de produse marca proprie.
Strategia de a lucra cu furnizori romani a existat inca de la inceputul dezvoltarii hipermarketului in Romania. Tabacariu spune ca in general, produsele romanesti sunt din categoriile salamuri, care reprezinta o pondere importanta in vanzarea oricarui hipermarket, dupa care urmeaza gama de bauturi racoritoare.
Tjeerd Jegen, Directorul General real,- Hypermarket Romania spunea la lansarea marcii private real,- Quality ca obiectivul companiei este de a dezvolta proiecte cu furnizorii romani, in special pe articole proaspete. El spune ca un program de dezvoltare a marcilor proprii aduce o serie de avantaje strategice. Printre acestea se numara dezvoltarea si mentinerea loialitatii si echitatii de brand. De asemenea, un alt avantaj este cresterea marjelor brute de profit, in contextul in care costul de productie este mai scazut.
Colaborarea dintre retaileri si furnizorii romani
Si Mega Image, lant de supermarketuri parte din grupul belgian Delhaize Group, colaboreaza cu furnizori romani pentru o parte din marcile proprii, respectiv marca “365”. Desi furnizorii romani nu sunt numerosi, reprezentantii Mega Image spun pentru startups.ro ca intentioneaza largirea portofoliului de furnizori romani pentru marcile proprii Mega Image.
In magazinele din reteaua Praktiker Romania sunt disponibile sase marci proprii in prezent: Faust, Fleurelle, Budget, Sparkling, Homefit si Outdoor. Michael Krahn, director general Praktiker Romania spune pentru startups.ro ca gama produselor din portofoliul Praktiker Romania listate sub aceste marci cuprinde peste 1.500 de articole, intentia fiind de a extinde si diversifica mai departe acest segment.
Daca in trecut articolele din categoria marcilor proprii Praktiker erau produse numai in Germania, in 2008, retailerul a extins colaborarea cu unul din furnizorii locali si pe partea de producere a unor articole din gama reprezentata de marcile proprii.
“Este o companie care si-a demonstrat capacitatea de a produce la volumul si standardele de care avem nevoie pentru reteaua noastra din Romania, acesta fiind cel mai important criteriu in luarea deciziei”, spune Michael Krahn.
Carrefour colaboreaza, de asemenea, cu producatori autohtoni, acestia detinand ponderea majoritara pentru produsele marca Nr.1 vandute de retailer. Cu cei mai multi dintre acesti furnizori se colaboreaza inca de la lansarea retailerului in Romania. In prezent, Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour, spune ca lantul de hipermarketuri este in etapa de cautare de producatori autohtoni cu care sa colaboreze pentru brandul propriu, Carrefour, pe care interntioneaza sa il dezvolte pe cat mai multe categorii de produse.
Criteriile de selectie
Marii retaileri semneaza parteneriate cu furnizorii de bunuri in anumite conditii. Primul aspect luat in considerare este calitatea produselor, nu marimea companiei sau vechimea pe piata.
“Pentru ca un furnizor roman se devina furnizor real,- acesta trebuie sa ne livreze calitatea asteptata, calitatea ceruta, care trebuie sa fie similara brandului A (n.red. - categoria de prduse premium), pe care noi il consideram produs de referinta”, spune Tabacariu.
Ea explica faptul ca exista si niste teste de calitate pe care produsele trebuie sa le treaca, dar si o auditare a furnizorului.
“Colegii de la asigurarea calitatii viziteaza acel furnizor si urmaresc niste pasi legati de cum anume se realizeaza productia, ceea ce este foarte important. Este bine ca furnizorii sa respecte anumite standarde de calitate, dar si un standard international, pe care nu il au multi frunizori din Romania”, explica Tabacariu.
Reprezentanta real,- spune ca personalul de la asigurarea calitatii ii indruma pe foarte multi frunizori sa aplice standardele de calitate in domeniu si sa obtina astfel colaborarea cu hipermarketul.
“Noi ne dorim cat mai multe produse de la furnizori romani pentru marca proprie. Ceea ce ne-a oprit insa sa dezvoltam proiecte a fost calitatea. Spre exemplu, in cazul unui produs atat de simplu cum este iaurtul, nu am reusit la nici unul din testele pe care le-am facut cu anumiti furnizori sa obtinem calitatea pe care ne-am dorit-o noi, nu atat din punct de vedere organoleptic, cat la testele de degustare efectiva”, mai spune managerul real,-.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.