Anul acesta, intr-un context de nesiguranta privind viitorul apropiat, riscul de a-si pierde locul de munca a devenit cea mai puternica temere a romanilor.
Potrivit studiului “Ce s-a schimbat in atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor” lansat de GfK in luna iunie, anul acesta, pe locurile urmatoare in acest top se afla teama romanilor de a nu-si mai putea plati datoriile si ingrijorarea legata de scaderea calitatii vietii, se arata in comunicatul de presa.
Romanii chestionati anul acesta s-au aratat mult mai reticenti si rezervati in asumarea riscurilor, iar legatura emotionala cu familia si grija fata de copii au crescut.
Starea de spirit de acum are ca principale atribute incertitudinea, teama si un sentiment de vulnerabilitate, fata de anul trecut, care a fost caracterizat de efervescenta in consum, initativa si sentimentul ca “se poate”.
“In comparatie cu anul trecut, framantarile si temerile romanilor in 2009 sunt mult mai bazale, fiind strans legate de asigurarea stabilitatii financiare si a sigurantei familiei”, spune Andi Dumitrescu, director general la GfK Romania.
In 2008, principalele preocupari erau legate de incercarea de a atinge un nivel de trai cat mai decent si de a avea un plus de confort in viata de zi cu zi. Ceea ce ii framanta la acel moment pe romanii chestionati era rata inflatiei, pentru ca le ameninta zona de castig si investitii.
Multi romani cu venituri mici si mijlocii s-au aratat mai ingrijorati anul acesta de riscul unei posibile imbolnaviri. Cei mai multi dintre cei chestionati nu au economii la care sa apeleze in caz de urgenta si nici nu isi mai pot permite sa acceseze un credit pentru a-si acoperi cheltuielile de sanatate.
Potrivit studiului citat, rolul statului in depasirea acestei perioade de criza este considerat decisiv, dar exista un mare capital de neincredere in capacitatea Guvernului de a veni cu solutii de redresare a situatiei economice actuale.
In schimb, BNR, prin vocea Guvernatorului Mugur Isarescu, este privita cu incredere, fiind perceputa drept singura institutie care tine cont de interesele romanilor si actioneaza ferm in favoarea lor.
Studiul GfK integreaza informatii din trei surse: panel de consumatori, cercetare calitativa si cercetare cantitativa.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.