Fie ca se asteapta la cresteri ale bugetelor de marketing, fie ca prevad scaderi, pe fondul unui context economic inca dificil, jucatorii de pe piata promotionalelor considera ca folosirea acestor produse va ramane in strategia de marketing a firmelor.
”Semnalele de inceput de an indica o revigorare a pietei per ansamblu, astfel ca suntem optimisti ca din a doua parte a anului cererea va creste in mod constant. Vorbim in continuare de bugete cu mult diminuate fata de perioada boom-ului economic, insa suntem increzatori ca lucrurile vor evolua in sens pozitiv de acum incolo”, spune pentru startups.ro Maria Radu, director general Basis&Basis Romania.
Piata articolelor promotionale in 2009
“Criza economica si-a facut simtita prezenta foarte rapid pe piata produselor promotionale, inca din octombrie 2008”, spune pentru startups.ro Mirela Barbus, manager Ranco Promotional Products, parte a diviziei Proffice din cadrul Grupului RTC.
Ea precizeaza ca anul trecut a fost un an in care interesul multor companii privind achizitia de materiale promotionale a scazut, ca urmare a reducerii bugetelor de marketing. Potrivit managerului Ranco, desi nu exista date statistice, se vehiculeaza diminuari ale consumului de produse promotionale cuprinse intre 20% si 40% in 2009, comparativ cu 2008.
“Anul trecut, bugetele de marketing au suferit modificari majore, pretentiile au crescut iar pretul a fost in cele mai multe cazuri factorul principal de decizie”, spune pentru startups.ro Laura Olteanu, marketing specialist la ABTH Print Grup.
Potrivit unui studiu realizat de Basis&Basis Romania (n. red. - pe un esantion de 149 de companii multinationale si nationale cu diverse domenii de activitate), 60% dintre companiile chestionate au taiat bugetele de publicitate si, implicit, promovarea prin materiale promotionale. In acelasi timp, companiile care au mentinut investiile in materiale promotionale, au diminuat valoarea acestora cu pana la 40%.
”Criza si-a pus puternic amprenta pe bugetele alocate achizitiei de materiale promotionale in 2009, astfel ca nivelul total al pietei a coborat la valoarea de 10 - 12 milioane de euro, in scadere cu 60%, daca ne raportam la 2007 - 2008, cand a atins aproximativ 25 - 30 milioane de euro”, precizeaza Maria Radu.
In acelasi timp, Nadia Visan, director de marketing la Today Advertising, spune ca piata obiectelor promotionale nu a depasit anul trecut o scadere de 25%.
Cererea in perioada de varf
“Noiembrie si decembrie sunt cele mai fructuoase luni ale anului pentru industria de promotionale. Nu s-au inregistrat modificari semnificative nici in 2009, curba de vanzari si-a pastrat aceeasi linie ca in fiecare an”, spune Mirela Barbus.
Basis&Basis Romania a inregistrat o crestere a vanzarilor de 110% in perioada sarbatorilor de iarna din 2009 (n. red. - datorita termenelor de productie foarte lungi, compania socoteste ultimele trei luni, octombrie-noiembrie-decembie, atunci cand vine vorba de sezonul de iarna), fata de o perioada normala din timpul anului.
”Firme mai mari sau mai mici si-au recompensat angajatii si clientii fideli si anul trecut, in ciuda situatiei economice nefavorabile. Companiile mari au ales sa ofere cadouri precum obiecte utile (rucsacuri, seturi de picnic, geci, hanorace) la preturi medii de 10 de euro - 14 de euro/bucata. Companiile medii si mici au ales sa ofere mai mult produse simbolice, dar cu un mare impact vizual (ceasuri de perete, seturi de birou, obiecte decorative), la preturi medii de 3 euro - 5 euro/bucata”, detaliaza Maria Radu.
Ea spune ca vanzarile companiei se concentreaza in mare parte, atat in timpul anului, cat si in perioada sarbatorilor de iarna, pe materialele promotionale care insotesc campaniile de marketing specifice sezonului.
“Ca de obicei, la sfarsit de an, cererea este mult mai mare fara de restul anulu. Insa nu toate cererile s-au concretizat la finalul lui 2009”, spune pentru startups.ro Nadia Visan.
Clientii
Potrivit managerului Ranco, scaderile cele mai semnificative s-au produs in domeniile afectate cel mai mult de criza - constructii, imobiliare, industria auto, retail non food etc.
”Ca si structura a veniturilor generate pe sectoare de activitate, putem spune ca in general ponderea s-a pastrat. Un aport important au avut in 2009, ca de altfel si in 2007 - 2008, industria FMCG, telecomunicatiile, industria farmaceutica, si dar si cea bancara, in general cei care se adreseaza direct catre mass market si in ale caror domenii exista o concurenta puternica”, explica directorul Basis&Basis Romania.
Ea spune ca domeniile de activitate pe care compania se va axa in continuare sunt tot cele care se adreseaza consumatorilor directi, acestea fiind industriile care au cel mai mare nevoie de ajutorul obiectelor promotionale in impulsionarea vanzarilor finale.
Strategia de new business a ABTH a adus conturi importante din domeniile bancar si pharma, domenii unde au existat si cele mai multe cereri.
“Cei mai multi clienti castigati in anul 2009 au venit cu o istorie in comenzile de articole promotionale”, spune Laura Olteanu.
Si in cazul Ranco Promotional Products, clientii castigati in 2009 nu au fost clienti noi pentru piata articolelor promotionale. Mirela Barbus spune ca nu-si aminteste de vreun client care sa fi investit anul trecut pentru prima data in produse promotionale. Printre domeniile de activitate cu cele mai mari solicitari de articole promotionale, ea mentioneaza sectorul farmaceutic, telecomunicatiile, FMCG.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Anul trecut, bugetele de marketing au suferit modificari majore, pretentiile au crescut iar pretul a fost in cele mai multe cazuri factorul principal de decizie.
Domeniile de activitate cu cele mai mari solicitari de articole promotionale in 2009 au fost reprezentate de FMCG, telecom, industria farmaceutica si cea bancara.
Materialele promotionale vor ramane in continuare un reper in campaniile de marketing, avand in vedere ca beneficiile acestora sunt foarte bine cunoscute iar persoanele de decizie din companiile mari stiu cat sunt de eficiente.
In 2010, cele mai multe companii isi vor mari investitiile in materiale promotionale cu circa 10% - 15%, avand in vedere ca, in cazul promotionalelor, costul per expunere este mult mai scazut decat in cazul televiziunii si chiar al printului.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.