Firmele din comertul cu amanuntul, cele din turism, industria alimentara, telecomunicatii, imobiliare, cabinetele medicale, firmele de asigurari si bancile sunt cele mai afectate de cresterea TVA cu cinci puncte procentuale.
"Cele mai afectate companii vor fi cele care realizeaza operatiuni scutite de TVA, fara drept de deducere (de exemplu, bancile, companiile de asigurari, cabinetele medicale), care nu vor avea dreptul de deducere a TVA de 24% (fata de 19%) aferent achizitiilor realizate", spune pentru startups.ro Alex Milcev, Tax Partner in cadrul departamentului de Asistenta Fiscala de la Ernst & Young (E&Y).
Adrian Teampau, Senior Consultant in cadrul Tax Advisory Services de la Mazars, spune pentru startups.ro ca, in general, vor fi afectati producatorii, pentru ca acestia opereaza cu marje de profit sub 10%.
"Firmele producatoare vor fi extrem de afectate. Nici nu poti sa reduci marja de profit daca oricum este mica si nici nu poti sa maresti pretul, pentru ca nu va mai cumpara nimeni. In special, industria alimentara va fi extrem de afectata pentru ca pe fondul crizei deja existente vor mai suferi inca un soc - scaderea vanzarilor din cauza cresterii cotei TVA. Optiunile consumatorilor se vor modifica. Majoritatea nu isi va mai permite o serie de produse si servicii. Drept urmare, se vor reorienta catre marcile de produse mai ieftine. Vor exista si companii care vor da faliment. Cele care deja au vanzari mici vor mai suferi inca un val al scaderii vanzarilor", adauga Adrian Teampau.
Nina Gurdis, Tax Manager in cadrul departamentului de Asistenta Fiscala de la E&Y, spune pentru startups.ro ca firmele cu drept integral de deducere vor fi in aceeasi situatie ca atunci cand cota TVA era 19%, respectiv, incepand cu 1 iulie 2010, vor colecta TVA aferenta livrarilor aplicand cota de 24% si vor deduce TVA aferenta achizitiilor la cota de 24%.
"Totusi, o problema va aparea in cazul companiilor cu drept integral de deducere care sunt in pozitie de TVA de rambursat, prefinantand bugetul statului la noua cota de TVA de 24%, in loc de 19%. O alta problema care va aparea in cazul companiilor cu drept integral de deducere va fi faptul ca, in cazul in care nu au documente justificative care indeplinesc cerintele de forma pe baza carora sa isi exercite dreptul de deducere, vor inregistra cheltuieli cu TVA de 24%, mai mari fata de 19%, ca pana la cresterea cotei", mai spune Nina Gurdis.
Efectele asupra veniturilor
Simona Manea, Consultant senior la NNDKP Consultanta Fiscala, completeaza ca prin aceasta majorarea a TVA la 24% va fi influentata nefavorabil puterea de cumparare, pentru ca preturile vor creste cu cel putin cinci puncte procentuale. Cresterea preturilor se bazeaza si pe faptul ca firmele trebuie sa-si acopere costurile, care vor creste cu acelasi procent cu care a crescut si TVA.
"In acest fel, vom asista la o crestere a preturilor in lant. Astfel, societatile vor resimti direct cresterea TVA, in pricipal prin scaderea vanzarilor, fiind nevoite sa recurga la diferite metode pentru pastrare clientelei si de a nu intra in starea de faliment. Printre aceste metode se numara introducerea in mod constant de promotii, negocierea mult mai aspra cu furnizorii, renuntarea la produsele scumpe si altele", adauga Simona Manea.
Mirela Serban, Managing Partner la R&M Audit, considera ca, in functie de tendintele pietei, majorarea TVA-ului la 24% va avea, in principiu, efectul unei modificari, cel putin psihologice, a comportamentului cumparatorilor in sensul incercarii de a rationaliza cheltuielile auxiliare (de exemplu, altele decat cele de alimente, consumabile etc.), cel putin pe un termen scurt, pana se vor adapta noilor prevederi.
De asemenea, firmele cu dificultati in incasarea facturilor vor fi nevoite sa prefinanteze TVA cu cinci puncte procentuale mai mare pana in momentul incasarii contravalorii facturii de la clienti.
"Mai mult, cresterea TVA inseamna implicit si penalitati de intarziere, mai mari pentru societatile care din lipsa lichiditatilor nu pot plati la timp TVA la bugetul de stat", mai spune Simona Manea.
De asemenea, Mirela Serban este sigura ca noile masuri vor avea impact si asupra scaderii interesului investitorilor straini, care oricum sunt nemultumiti de instabilitatea fiscala si economica din Romania.
Efectele asupra activitatii companiilor
Alex Milcev spune ca, de la 1 iulie, este important ca organizatiile sa ia masurile necesare pentru a asigura contabilitatea corecta a TVA, ca urmare a modificarii cotei.
Primele masuri pe care au trebuit sa le ia firmele de la 1 iulie, in special retailerii, au fost actualizarea caselor de marcat, astfel incat bonurile fiscale emise sa reflecte noua cota de TVA, sa schimbe etichetele de la rafturi cu noile preturi si sa-si actualizeze programele de gestiune si contabile.
"Cat timp va dura aceasta actualizare, precum si costurile acestor procese, depind de la caz la caz, in functie de firma care furnizeaza softul de contabilitate sau casa de marcat. Oricum, cert este ca aceste firme care furnizeaza softuri de contabilitate sau case de marcat vor fi foarte solicitate in aceasta perioada scurta de timp", adauga Mirela Serban.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cresterea TVA-ului a dus la o crestere in lant a preturilor, produsa de faptul ca a crescut si pretul materiilor prime.
Efectul imediat al cresterii preturilor va fi reducerea vanzarilor si orientarea cumparatorilor spre produse mai ieftine, iar a producatorilor spre materie prima mai ieftina.
Primele masuri pe care au trebuit sa le ia firmele de la 1 iulie, in special retailerii, au fost actualizarea caselor de marcat, astfel incat bonurile fiscale emise sa reflecte noua cota de TVA, sa schimbe etichetele de la rafturi cu noile preturi si sa-si actualizeze programele de gestiune si contabile.
Pentru a putea face fata efectelor cauzate de crestere a TVA, unele firmele au crescut preturile, au redus din marja de profit (sau baza impozabila) sau au taiat din costuri.
Reducerea costurilor va insemna disponibilizari de angajati, taierea costurilor cu materia prima (introducerea de ingrediente de proasta calitate in industria alimentara) sau orice alt fel de restructurare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.