Specialistii in domeniu spun ca o aplicatie pentru telefoanele mobile are succes daca este de calitate, este destinata unei anumite zone, este disponibila in cat mai multe limbi si este bine promovata.
"Ii sfatuiesc pe dezvoltatorii romani de aplicatii mobile sa vada unde este piata lor si sa verifice competitia. Iti garantez ca nimeni nu are o idee unica. Oricine spune ca aplicatia lui nu seamana cu a nimanui altcuiva, atunci n-a cautat suficient. Descarca ceea ce fac competitorii, vezi ceea ce fac rau si spune-ti ca <Acesta este lucrul pe care il voi face mai bine>. Trebuie sa fii capabil sa spui <Aplicatia mea este mai buna, pentru ca…>. Dezvoltatorii romani tind sa se concentreze, atat pe jocurile foarte obisnuite, precum cele de carti, poker, dar vedem in InMobi si cateva aplicatii din turism", spune pentru startups.ro Terence Eden, Developer Community Manager la reteaua independenta de advertising InMobi.
Alexia Froudkine, Director Developer Marketing and Alliances la Orange, a spus ca, in cadrul Eastern European Mobile Monday Developer Summit (EE MoMo Summit), ca dezvoltatorii trebuie sa stie sigur care sunt asteptarile utilizatorilor, pentru ca nu toti folosesc aplicatiile in acelasi fel.
"In prezent, calitatea aplicatiei, localizarea si posibilitatea de traducere sunt cele mai importante aspecte pentru o aplicatiei", a adaugat Alexia Froudkine.
Summit-ul a fost organizat Mobile Monday Romania, parte din Mobile Monday (MoMo) - o platforma deschisa in domeniul comunicatiilor mobile, la nivel global, reunind profesionisti, dezvoltatori, producatori si pasionati in domeniu. MoMo a aparut in toamna lui 2000, la Helsinki (Finlanda), in prezent fiind in 130 de orase din intreaga lume, unde a organizat sute de evenimente.
Comunitatea MoMo din tara noastra are in jur de 600 de membri, cei mai multi din Bucuresti, Cluj si Timisoara.
Design versus rapiditate
Specialistii in domeniu spun ca utilizatorii sunt tot mai atenti la design-ului aplicatiilor.
"Daca prima data cand o folosesc aplicatia arata incredibil, <straluceste>, nu sunt greseli de ortografie, atunci oamenii vor crede ca aceasta este de calitate si merita sa o descarce. Trebuie sa te asiguri ca aplicatia functioneaza, ca, daca introduci publicitate, aceasta nu apare in centrul ecranului, pentru ca poate ascunde butoanele. Trebuie sa fii atent cu locul unde plasezi reclamele", precizeaza Terene Eden.
Stefan Lilov, Chief Product Officer la dezvoltatorul Bianor, spune pentru startups.ro ca sunt importante atat design-ul, cat si viteza cu care functioneaza aplicatia.
"Experienta cu aplicatia inseamna cum arata toata combinatia, cat de usor este pentru un utilizator sa o foloseasca, precum si functionalitatea pe care aplicatia o furnizeaza. In acelasi timp, inseamna si cat de repede raspunde aplicatia la activitatea utilizatorului", detaliaza Stefan Lilov.
Bianor este o companie din Bulgaria care dezvolta numai aplicatii mobile. Ei au participat la competitia AppCircus din cadrul EE MoMo Summit cu aplicatia iMediaShare, un agregator de continut video (oamenii pot gasit continutul video pe telefonul mobil, iar prin intermediul aplicatiei acest continut este afisat pe orice alt ecran).
Maria Constantinescu, CEO-ul si fondatoarea SlickFlick, spune pentru startups.ro ca pentru ei este mai important ca aplicatia sa ruleze cat mai usor decat sa aiba un design extraordinar.
"Ne focusam foarte mult pe experienta utilizatorului, astfel incat totul sa fie foarte simplu si fara nicio problema", adauga Maria Constantinescu.
SlickFlick este o platforma care distribuie photo stories (comics-uri facute cu fotografii de catre utilizatori). Aplicatia este disponibila pe telefon, PC si Mac. SlickFlick a castigat concursul AppCircus de la Bucuresti, urmand sa fie prezentata la AppCircus Barcelona.
Continut local sau general
Erik Hellman, Research Manager la Sony Ericsson Labs, a spus, intr-o conferinta de presa, ca exista mult potential pentru aplicatiile care au continut local.
Sanyu Kiruluta, Team Lead Developer Relations la Research In Motion (RIM), a subliniat si ea ca pentru BlackBerry sunt interesati de aplicatiile locale, care sunt si vor fi intotdeauna de valoare.
Terence Eden mentioneaza ca, de exemplu, cei care traiesc in Bucuresti, stiu unde sunt cele mai tari cluburi de noapte, astfel ca-si pot folosi cunostintele pentru o aplicatie destinata pietei locale.
"In acelasi timp, trebuie sa realizezi ca, daca faci o aplicatie care este buna doar in limba romana sau in Bucuresti, te limitezi la numarul de oameni care au un iPhone, locuiesc in Bucuresti si sunt interesati de aplicatia ta. Acestia sunt poate cateva mii de oameni. Este suficient pentru a face business? Poate este, dar trebuie sa te gandesti cum sa iei aceasta aplicatie si sa o fac utilizabila nu doar in Romania, dar in Rusia, in Turcia, in Grecia, in Marea Britanie, in SUA, in Venezuela sau Indonezia", mai spune Terence Eden.
In cate limbi traduci aplicatia
In prezent, toate platformele pentru telefoanele mobile permit ca aplicatiile sa fie traduse automat, daca utilizatorul opteaza pentru o anumita limba.
"Dezvoltatorii ar trebui sa se foloseasca de optiunea de internationalizare a aplicatiei, adica sa puna in fisiere separate fiecare tara unde vrea sa fie aplicatia, astfel incat atunci cand un utilizator acceseaza aplicatia si telefonului lui este fixat, de exemplu, pe limba romana, o poate deschide in romana. Vedem atatia bani venind din Indonezia, Brazilia, Coreea, Mexic, Japonia, Africa de Sud, incat trebuie sa fii sigur ca aplicatia ta functioneaza in toate aceste tari, astfel incat oamenii sa o descarce si sa o foloseasca. Te poti duce la orice universitate si studentii sa-ti traduca aplicatia pentru 15 euro, pentru a avea o traducere cat mai corecta. Cand traduci, trebuie sa fii atent sa nu folosesti cuvinte prea lungi", explica Terence Eden.
Keith Bauwise, bada Technical Evanghelist la Samsung, mentioneaza si el ca pentru o aplicatie foarte buna, care se poate adresa mai multor grupuri, ar trebui folosit sprijinul multiligvistic al platformelor mobile.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
O aplicatie pentru telefoanele mobile are succes daca este de calitate, este destinata unei anumite zone, este disponibila in cat mai multe limbi si este bine promovata.
Specialistii in domeniu spun ca utilizatorii sunt tot mai atenti la design-ul aplicatiilor.
Aplicatiile locale au un mare potential, dar pentru a avea suficiente venituri acestea trebuie extinse global.
Cand faci o aplicatie, trebuie sa te gandesti la fel de mult la cum faci sa le spui oamenilor despre ea, precum te gandesti la design-ul logo-ului.
De obicei, daca dezvoltatorii isi vand aplicatiile prin intermediul platformelor, 70% din suma le revine dezvoltatorilor si 30% platformelor.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.