Conform unui studiu GfK, in primele trimestere din 2011 piata a avut o crestere de 11,5% comparativ cu aceasi perioada a anului trecut.
Pe langa electrocasnicele mici, foto si telecom, care au continuat sa inregistreze rate solide de crestere, sectorul echipamentelor de birou a crescut pentru prima data din 2008, se mentioneaza in comunicatul de presa.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, sectorul IT a inregistrat o crestere de 26,6% in valoare, conform datelor din studiul GfK TEMAX. Pe segmentul computerelor portabile si pe cel al monitoarelor cresterea vanzarilor a fost incurajata de scaderea preturilor.
Pe segmentul electrocasnicelor mici s-a inregistrat o crestere de 15,8% in T3 2011 fata de aceeasi perioada a anului trecut. Evolutia a fost sustinuta de cresterile mari (de peste 30%) in vazarile de aparate pentru prepararea mancarii si aparate pentru prepararea bauturilor calde (in special sistemele pe baza de capsule de pe piata expresoarelor). Segmentul storcatoarelor a crescut cu peste 20%. Pe piata aspiratoarelor cresterea a pornit de la produsele fara sac. Inovatia, un pret accesibil si design-ul atragator sunt elementele cheie care in decizia de cumparare.
Conform datelor GfK, piata foto a crescut cu 15,6% in T3 2011, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, ajungand la o valoare totala de 13 milioane de euro (luna cea mai buna de pana acum a fost iulie). Ca si in trimestrele anterioare, preferintele consumatorilor s-au indreptat catre compacte cu zoom-ul de 4x<5x, compacte high-end si D-SLR-uri entry level. In ciuda succesului camerelor foto digitale, piata ramelor foto digitale s-a aflat pe un trend negativ, vanzarile scazand cu aproximativ 9%.
Si piata de telecom a continuat sa creasca (+13,9%), evolutia datorandu-se in special segmentului de smartphone-uri (volum aproape de trei ori mai mare decat in T3 2010). Insa, pentru moment, telefoanele mobile domina piata in termeni de volum.
Piata de imprimante si multifunctionale si-a revenit in T3 2011 (+13,6% in valoare, fata de T3 2010), dupa lungi perioade de scaderi consecutive, ajungand la 7 milioane de euro. Cea mai mare contributie la aceasta revenire au avut-o vanzarile de multifunctionale, in special cele laser. Cresterea s-a inregistrat in special in sectorul achizitiilor corporate (produse performante, cu pret mediu mai ridicat in T3 2011, fata de T3 2010). O revenire s-a vazut si in achizitiile facute de consumatorii individuali.
La inceputul lui 2011 performanta pietei de electronice a fost una dintre cele mai bune in cadrul sectoarelor monitorizate. Totusi, de la trimestru la trimestru ritmul a incetinit. T3 2011 a inregistrat o rata de crestere de 2,3%, piata totala de electronice insumand valoarea de 53 de milioane de euro. Si vanzarile pe cel mai important segment (televizoare cu ecran plat) au fost mai mici (crestere de doua cifra la inceputul anului si crestere de o cifra in T3 2011), chiar daca au fost impulsionate de campanii promotionale pentru anumite modele. Pe langa televizoarele plate, doar sistemele de navigatie si consolele video au mai avut o performanta pozitiva in acest trimestru.
Piata electrocasnicelor mari a atins o crestere de 1% in acest trimestru (fata de 5% in T2). Reprezentantii GfK spun insa ca, tinand cont de introducerea majorarii TVA-ului in T3 anul trecut, comparam pentru prima data in acest an perioade cu acelasi nivel al TVA-ului. Astfel, performanta acestui trimestru arata o crestere reala.
T3 a fost primul trimestru din acest an cu cresteri atat in volum, cat si in valoare. In ciuda acestui fapt, pretul a scazut pentru majoritatea produselor din categoriea electrocasnicelor mari (exceptie facand frigiderele si cuptoarele cu microunde).
Cresterea pretului frigiderelor, un segment important in cadrul sectorului electrocasnicelor mari, a dus la scaderea vanzarilor pe aceasta piata comparativ cu T3 2010. Acest lucru a influentat evolutia intregului sector, vanzarile din ultimele trei luni insumand 94 de milioane de euro.
Categorii precum masinile de spalat, incorporabilele pentru gatit (cuptoare si plite) si congelatoarele au avut o performanta buna atat de-a lungul intregului an 2011, cat si in T3 2011.
In ceea ce priveste masinile de spalat, vanzarile au fost sustinute de produse cu tehnologii noi, mai bune, oferite la preturi atractive. Incorporabilele, un segment de nisa inca, sunt impulsionate de dorinta consumatorilor de a-si inlocui vechea bucatarie cu una cu un design mai bun si noi facilitati. Cu toate ca masinile de spalat vase inregistreaza un volum de vanzari scazut, rata de crestere pentru aceste noi produse este mai mare de la trimestru la trimestru.
Reprezentantii GfK spun ca una dintre cele mai interesante evolutii pe piata electrocasnicelor mari vine de pe piata de congelatoare: 2011 a fost cu aproape 30% mai bun ca 2010. O explicatie pentru acest lucru vine din faptul ca efectele crizei au modificat comportamentul consumatorului - acum oamenii isi fac mai multe provizii.
GfK TEMAX Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology, care include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.