Deocamdata, numarul de utilizatori romani platitori de aplicatii mobile nu este suficient de mare incat sa poata sustine un business in domeniu.
Petru Jucovschi, Developer Evangelist la Microsoft Romania, spune ca exista o piata a aplicatiilor mobile facute de companii romanesti, dar este vorba de antreprenori care si-au dat seama ca piata de desfacere nu este in tara noastra si fac dezvoltare pentru exterior, avand o pondere de 80% din clienti din afara tarii.
”Exista companii in Romania care fac aplicatii native de mobil, anume jocuri. Totusi, din pacate, in momentul acesta, numarul de vanzari pe care le au ei in Romania este destul de mic. Oamenii nu sunt obisnuiti sa plateasca pentru o aplicatie. In schimb, sunt descarcate aplicatii gratuite. Momentan, pentru un antreprenor care vrea sa faca bani din aceasta activitate, Romania nu este inca o piata de desfacere de la care sa pornesti. Trebuie sa <ThinkBig>, cum spun multi traineri care dau sfaturi incepatorilor in business”, explica pentru startups.ro Petru Jucovschi.
El spune ca veniturile celor care incep un business pe aceasta nisa depind de mai multi factori. Dar, pornind de la rapoartele care spun cati oameni au un smartphone, se poate observa ca momentan este un numar destul de mic de utilizatori de smartphone comparativ cu numarul total de telefoane vandute, insa procentele de crestere trebuie urmarite pe trimestru. Trebuie luat in calcul si cati utilizatori de acasa sunt conectati la internet, cati dintre ei sunt targetati in browser de pe desktop si la cati se ajunge prin telefoanele mobile. Pornind de la acesti factori, se poate determina daca in urmatorii trei - cinci ani poti face un business serios in acest domeniu in Romania.
”Mai departe, trebuie urmarit trendul, cati utilizatori vor deveni platitori de continut, iar in acest fel poti sa faci o prognoza. Pe langa asta, mai sunt factori de economie nationala, iar prognozele sunt dificil de facut, de aceea nici nu exista una oficiala”, mai spune Petru Jucovschi.
El precizeaza ca tendinta este sa se produca software de calitate iar tinerii dezvoltatori trebuie sa tina cont de faptul ca, in acest moment, avand doar cunostinte tehnice intr-un anume limbaj nu vor rezolva partea de business - produsul lor trebuie sa raspunda anumitor nevoi si sa isi pozitioneze afacerea.
Petru Jucovschi spune ca in etapele initiale ale unui proiect trebuie sa arati ca intelegi care este problema pe care o rezolvi si ca ai variante de solutionare. La inceput nu ai nevoie de logica foarte complicata in spatele produsului, ci de o prezentare curata, care poate fi vanduta ca idee finala. Problema este ca persoanele tehnice au tendinta sa se apuce sa faca rationamante si demonstratii complicate. Dezvoltatorii foarte buni care nu au abilitati de business ar trebui sa aiba alaturi un partener cu aceste abilitati.
”In viitor va conta foarte mult cum va arata si cum va fi prezentat un produs, indiferent de platforma pe care este construit”, mai spune Petru Jucovschi.
De asemenea, tinerii antreprenori care vor sa intre pe aceasta piata si au nevoie de finantare trebuie sa arate ca pot sa duca la final respectivul proiect si ca au abilitatea si resursele necesare, ca detin o oarecare infrastructura.
Un rol important pe acest segment il au si competitiile dedicate dezvoltarii de aplicatii mobile, asa cum a fost Smart IT, organizat recent de Playtech.ro
De altfel, Jucovschi spune ca antreprenorii la inceput de drum in acest domeniu ar trebui sa fie prezenti cat de mult posibil in cadrul evenimentelor, sa lege relatii cu oameni din industrie si sa faca un proof-of-concept minimal, care descrie doua lucruri de baza: conceptul si cum se pozitioneaza fata de altele.
”Ce se intampla in spatele unei asfel de competitii este ca oamenii comunica foarte mult, iar oportunitatea de a discuta cu cineva care are mai multa experienta reprezinta un lucru bun, pe care nici o scoala nu il poate rezolva. Faptul ca te prezinti undeva, indiferent ca nu ai un proiect complex, ci doar minimalist, dar functional, conteaza”, spune Petru Jucovschi.
El adauga faptul ca, prin modul in care un tanar se prezinta in fata unui membru din juriu, se pot indentifica acele persoane care sunt capabile sa mearga in fata unui client si sa fie in stare sa ii vanda acestuia excelent pana si o simpla idee, neavand scrisa nici macar o linie de cod.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.