Din februarie, firmele din Romania pot fi infiintate online, in trei zile. Acest lucru va aduce avantaje legate de timpul alocat procedurii, insa inregistrarea poate fi facuta doar de cei care au drept de semnatura electronica pe baza de certificat digital.
"Persoanele care vedeau necesitatea infiintarii unei societati comerciale sau inregistrarii unor mentiuni ar fi realizat acest lucru, indiferent de modalitatea de efectuare a acestora. Intr-adevar, elementul determinant ar putea consta in celeritatea acestor operatiuni, conform noilor modificari. Completarea online a cererilor pentru infiintarea firmei este mult mai oportuna, insa poate prezenta dificultati pentru persoanele care nu stapanesc bine folosirea calculatorului", spune pentru startups.ro Miruna Alexandru, avocat la cabinetul de avocatura Elena Grecu.
Marian Manolache, consultant senior si Managing Director la compania de consultanta Skill Team Consulting&Training, spune ca, in ciuda avantajelor noului sistem de inregistrare a unei activitati comerciale, interesul pentru acest lucru nu a crescut.
"O afacere nu se dezvolta doar pentru ca este mai usor sa deschizi o firma. Antreprenorul care isi creaza premisele unei afaceri de succes, in majoritatea cazurilor nu are o problema prea mare cu deschiderea unui SRL in trei zile. Sigur ca, daca ai <de dat un tun> sau de participat la o lictatie cu o firma <serioasa>, cu un angajat, cele trei zile te ajuta. Un antreprenor serios si cu adevarat valoros pentru Romania, previzioneaza, isi face un business plan, are o viziune pe care o urmareste si o cladeste cu rabdare si grija. Ori daca previzionezi si iti faci planuri, ai grija sa pui in timing si perioada necesara pentru deschiderea firmei", spune pentru startups.ro Marian Manolache.
In plus, Mihai Manolache considera ca noua platforma ar putea schimba sloganurile din "stai la cozi", "te plimba", "te intoarce" in “trebuie sa aveti certificat digital" de semnatura, sa faceti "Generare PDF" si "plata online" la fiecare formular.
Ce este portalul de inregistrare a activitatilor comerciale
Incepand cu 6 februarie 2012, activitatile comerciale pot fi inregistrate in trei zile in Registrul Comertului printr-un sistem informatic integrat. In prima zi se inregistreaza cererea de inmatriculare, a doua zi este solutionata aceasta cerere, iar in a treia sunt eliberate documentele prevazute de lege.
Acest sistem este realizat prin proiectul "Servicii online (de e-guvernare) oferite de ONRC (n.red. - Oficiului National al Registrului Comertului) pentru comunitatea de afaceri prin intermediul unui portal dedicat", din Programul Operational Sectorial "Cresterea Competitivitatii Economice".
"Atat procedurile de verificare preliminara si de inregistrare in Registrul Comertului a persoanelor juridice, precum si a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale, cat si cele de furnizare a informarii si comanda eliberare acte (copii certificate) pot fi realizate online prin intermediul portalului de servicii", spune pentru startups.ro Adriana Luminita Iacob, directorul general al ONRC.
Miruna Alexandru mentioneaza ca noul sistem informatic permite realizarea mai multor operatiuni cu ajutorul calculatorului, inclusiv infiintarea unei societati comerciale, care este o procedura relativ simpla.
"Acest fapt se datoreaza colaborarii dintre Registrul Comertului si Administratia Finantelor Publice. In acest sens, documentatia necesara constituirii unui sediu social nu se mai obtine de la aceasta din urma autoritate, ci de la Registrul Comertului, comunicarile fiind facute direct intre cele doua autoritati", detaliaza Miruna Alexandru.
Una dintre schimbari fata de inregistrarea la ghiseu, este ca, din 6 februarie, cererile de inregistrare a dreptului de folosinta asupra spatiului unde este sediul social si de eliberare a certificatului pentru acest spatiu, precum si cererile de inmatriculari sau schimbari de sediu social sunt obtinute de la oficiile Registrului Comertului.
Aceste cereri sunt transmise Administratiilor Finantelor Publice, alaturi de actele doveditoare ale dreptului de folosinta, asa cum au fost depuse in sustinerea cererilor de inregistrare adresate oficiilor Registrului Comertului.
Etapele inregistrarii
Pentru a se inregistra o activitate comerciala, primul pas este crearea un cont de utilizator al portalului. Accesul utilizatorului pe portal este gratuit sau platit, in functie de tipul serviciului ales la inregistrare.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Incepand cu 6 februarie 2012, activitatile comerciale se pot inregistra in trei zile, online.
Primul pas pentru a inregistra o activitate comerciala este crearea un cont de utilizator al portalului.
Pentru inregistrarea activitatii comerciale se parcurg opt etape: cerere, solicitant, solicitare, anexe si declaratii, documente, comunicare, generare si semnatura.
Printre problemele sistemului se numara intarzierile in afisarea informatiilor furnizate sau in procesarea informatiilor completate in cuprinsul cererilor.
O alta problema este ca semnatura electonica nu este inca atat de populara printre utilizatori pe cat ar fi nevoie.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.