Pentru a se transforma mai usor in investitii profitabile, unele crame - restaurant sunt incluse in unitati mai mari si fac parte fie dintr-un hotel, fie dintr-un alt restaurant, de obicei, cu specific romanesc.
Nicolae Marin, Hotel Manager la Tecadra, spune ca in functie de pozitie si de valoarea investitiei, o crama - restaurant poate fi rustica sau de lux, cel mai indicat in ambele cazuri fiind sa se tina cont de aspectul autentic si de semnificatia acesteia.
El, adauga faptul ca intr-un restaurant-crama nu trebuie sa se serveasca feluri de mancare ce nu-si au locul acolo, de exemplu, pizza sau mancare mexicana, sau oferta de vinuri sa fie mult prea saraca.
"Din aceasta perspectiva, majoritatea stabilimentelor ce poarta denumirea de crama sunt departe de a fi ceea ce vor sa fie. Crama trebuie sa fie cat mai autentica, dar, in acelasi timp, sa incerce sa ofere un standard ridicat", mai spune Nicolae Marin pentru startups.ro.
El mentioneaza ca factorii care determina atingerea break-even-ului unui restaurant - crama sunt metodele de promovare, raportul calitate-pret si politica tarifara a firmei.
Investitia in Crama Moldovita
Hotelul de 4 stele Tecadra are inclusa o crama, numita Moldovita, deoarece proprietarii doreau sa le ofere clientilor o masa cu specific romanesc. Cu o capacitate de 30 de camera, hotelul a fost deschis in iunie 2007, fiind amplasat in zona Pipera Baneasa, din nordul Bucurestiului.
"Crama Moldovita are o capacitate de 150 de locuri si se integreaza in clasificarea de lux a hotelului. Organizam aici atat evenimente si petreceri corporate, cat si evenimente festive, pentru ca din ce in ce mai multi clienti opteaza pentru o locatie cu o atmosfera autentic romaneasca, creata de noi si prin obiectele expuse, produse unicat stranse din toate regiunile tarii si din Republica Moldova, patronul Tecadrei fiind un pasionat al artei populare", detaliaza Nicolae Marin.
Valoarea investitiei in Hotelul Tecadra a fost de cinci milioane de euro. In cazul cramei cel mai mult s-a investit in mobilier.
"Recuperearea investitiei se va face in timp, important este ca per ansamblu sa existe permanent profit. La Tecadra calculele se fac pe complex in ansamblu, iar crama este in mod cert o sursa importanta de venit, rentabilitatea fiind deja dovedita", precizeaza Nicolae Marin.
Crama Domneasca
Restaurantul Crama Domneasca a fost redeschis acum trei ani, dupa ce a fost renovat. Acesta are specific national, astfel ca meniul este o combinatie de vinuri si preparate romanesti.
Crama Domneasca a fost infiintata la inceputul anilor '70, incorporand o parte din vechea Curte voievodala a Tarii Romanesti, aparuta in secolul al XVI-lea, fiind amplasata in centrul vechi al Bucurestiului. Crama este situata la subsol, incorporand spatiul de la mijlocul secolului XVI - secolul al XVII-lea. Se spune ca in acele vremuri, in pivnitele Curtii Domnesti erau pastrate vinurile, armele si alimentele.
George Dumitrescu, directorul comercial al Cramei Domnesti, spune pentru startups.ro ca spatiul unde se afla crama a avut nevoie mai mult de igenizare decat de renovare.
"Partea de sus a avut nevoie de anumite dotari noi si elemente de design care sa puna in valoare locul, sa creeze o similitudine intre ceea ce dorim sa fie locul acesta si vecinatatea noastra, care este de-o importanta istorica foarte mare (n.red. - centrul vechi al Bucurestiului, unde lucrarile de reamenajare au inceput in anii 2005 - 2006)", mentioneaza George Dumitrescu.
El considera ca centrul vechi al Capitalei va avea in prim plan spatiile HoReCa (hoteluri - restaurante - catering), completate de arizanat.
"A existat aceasta emulatie a centrului istoric, buna din foarte multe puncte de vedere, unde oamenii incearca sa se simta altcumva decat s-ar simti la un club. Poate inca nu este ceea ce ar trebui sa fie, dar trebuie sa ne gandim la ce putem, la ce educatie avem", explica George Dumitrescu.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Intr-o crama nu trebuie sa se serveasca feluri de mancare ce nu-si au locul, de exemplu, pizza sau mancare mexicana, sau sa existe o oferta mult prea saraca de vinuri.
Factorii care determina atingerea break-even-ului unui restaurant - crama sunt metodele de promovare, raportul calitate-pret si politica tarifara.
Pentru o productivitate mai mare, unele cramele - restaurant sunt incorporate in unitati mai mari, fiind parte a unui hotel sau a unui alt restaurant.
Investitia in renovarea Cramei Domnesti a fost de aproximativ sapte - opt miliarde de lei vechi, din care jumatate pentru crama.
Valoarea investitiei in Hotelul Tecadra, care cuprinde si crama Moldovita, a fost de cinci milioane de euro.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.