Pe segmentul Internet of Things, pe cel al dronelor sau al imprimantelor 3D, cresterea puternica va fi din partea sectorului enterprise, chiar daca se vorbeste destul de mult despre aplicatiile in zona de consumer.
Anul trecut s-a inregistrat o indepartare de la tendinta de consumerism din domeniul IT, care dureaza de zece ani (cu doar o crestere modesta din partea consumatorilor, pe segmentul tehnologiilor wearable - dispozitive purtate pe corp).
De-a lungul ultimilor zece ani, tehnologiile precum terminale smartphone cu ecrane mari sau tabletele au fost adoptate mai intai de consumatori si abia apoi de mediul de business.
Anul acesta, reprezentantii Deloitte Global considera ca centrul de greutate se va muta si mai puternic spre zona enterprise, cu o crestere a ratei de adoptie pentru tehnologii precum dispozitive wearable, imprimare 3D, drone si Internet of Things, care vor genera vanzari mai mari in zona de business, comparativ cu vanzarile spre consumatori.
Plata in magazin cu ajutorul telefonului mobil
"Terminalele smartphone sunt deja folosite pentru a verifica situatia conturilor bancare, pentru a realiza tranzactii bancare sau achizitii online, dar inca nu au ajuns la stadiul de <portofel electronic> la nivel global", spune Jolyon Barker, Managing Director, Global TMT Industry, Deloitte Global.
Chiar daca portofelul mobil nu va inlocui inca portofelul traditional, 2015 va fi un an important pentru cresterea ratei de adoptie a platilor din magazine prin intermediul terminatelor tip smartphone, se mentioneaza in raportul Technology, Media & Telecommunications (TMT) Predictions realizat de Deloitte.
La nivel global, 2015 va fi primul an in care vor fi indeplinite multiplele conditii necesare pentru adoptia la nivel mainstream a tehnologiei de plata in magazin prin intermediul telefonului mobil. Anul acesta, aproximativ 10% din terminalele smartphone din intreaga lume vor fi utilizate cel putin o data pe luna pentru a realiza plati in magazine, comparativ cu mai putin de 0,5% din aproximativ 450 de milioane de terminale smartphone la jumatatea lui 2014.
De asemenea, pentru prima data, piata de upgrade-uri smartphone va depasi 1 miliard: in 2015 se vor vinde 1,35 miliarde de terminale smartphone, dar peste 1 miliard dintre acestea vor fi upgrade-uri (telefoane noi pentru cei care au deja unul). Ciclul de upgrade (perioada de timp dintre doua achizitii) s-ar putea lungi, dar dimensiunea ecranului, viteza, capacitatea stocare, elementele de software si design vor continua sa genereze crestere pe segmentul de inlocuire a terminalelor vechi.
Vanzari si volume mai mari in sectorul enterprise
La nivel global, in 2015, peste 60% din cele 1 miliard de terminale wireless din categoria Internet of Things vor fi cumparate si utilizate de mediul enterprise, in ciuda focusului mass-media pe consumatorii care isi pot controla online termostatele, luminile sau aparatura electrocasnica (de la masini de spalat si pana la ceainice).
Se estimeaza ca piata de hardware din segmentul Internet of Things valoreaza 10 miliarde de dolari, dar mult mai importante sunt serviciile enterprise pe care aceste terminale le pot oferi: o piata de aproximativ 70 de miliarde de dolari.
Anul acesta, dronele vor avea multiple aplicatii atat in mediul industrial, cat si guvernamental. Reprezentantii Deloitte estimeaza ca in 2015 vor fi vandute aproximativ 300.000 de drone non-militare, ducand la peste 1 milion cifra celor care se vor afla in folosinta. Chiar daca cele mai multe unitati vor fi cumparate de consumatori, valoarea reala va veni din utilizarea lor in mediul enterprise.
Pe segmentul imprimantelor 3D se estimeaza ca vor fi vandute aproximativ 220.000 de unitati la nivel global, cu o valoare totala de 1,6 miliarde de dolari. Insa, este putin probabil ca anul acesta sa existe "o fabrica in fiecare casa" - aproximativ 80% din valoarea pietei de imprimante 3D din 2015 va fi pentru companii si nu pentru consumatori, ceea ce va insemna ca adevarata revolutie va fi tot pe segmentul enterprise.
Crestere pentru serviciile si produsele adresate consumatorilor
O crestere importanta se va inregistra pe segmentul "click & colect" - serviciul care le ofera consumatorilor optiunea de a-si ridica din unitati dedicate sau din anumite magazine lucrurile pe care le-au cumparat online. In Europa, numarul de locuri dedicate acestui serviciu va creste cu 20%, comparativ cu 2014, si va ajunge la jumatate de milion.
"Generatia care nu cheltuie", face achizitii pe segmentul TMT: in America de Nord, cei cu varsta intre 18 ani si 34 de ani, vor cheltui anul acesta, in medie, 750 de dolari de persoana pentru achizitia de continut, atat traditional, cat si online (televiziune cu plata, muzica, jocuri de calculator, transmisii sportive in direct, carti, streming video si chiar ziare tiparite).
Vanzarile de carti tiparite din 2015 vor fi de cinci ori mai mari decat vanzarile de carti in format electronic, acestea nereusind inca sa le inlocuiasca pe cele tiparite, chiar daca vanzarile de CD-uri, ziare sau reviste tiparite au scazut. Tinerii din aceasta generatie (18 ani - 34 de ani) sunt la fel de atasati de cartile tiparite precum cei mai in varsta decat ei si citesc aproximativ la fel de mult precum generatiile cu varste mai mari. In plus, sunt si dispusi sa plateasca pentru acestea.
Timpul total petrecut vizionand clipuri video online, cu durata mai mica de 20 de minute, va reprezenta mai putin de 3% din totalul continului video urmarit la nivel global in 2015. Reprezentantii Deloitte Global nu se asteapta ca formatele video online, cu durata scurta, sa depaseasca formatele cu durata mai mare, ale televiziunii traditionale si, chiar daca acesta reprezinta un viitor al divertismentului, nu va deveni formatul video predominant din punct de vedere al orelor vizionate sau al veniturilor.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.