In lipsa profitului suficient, companiile din sectorul autohton de transporturi rutiere de marfuri isi finanteaza investitiile prin plata tardiva a furnizorilor.
Potrivit unei analize realizate de Coface pe baza datelor financiare disponibile pentru anul 2015 pentru toate companiile care activeaza in sectorul transporturilor rutiere de marfuri, acestea inregistreaza venituri in crestere, dar profituri insuficiente.
Investitiile in retehnologizare reprezinta 39% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al patrulea an consecutiv, impactul fiind usor vizibil prin prisma unei cresteri sensibile a profitabilitatii consolidate.
Companiile din sectorul analizat au mentinut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plata a acestora fiind de 112 de zile, in timp ce creantele sunt colectate la 88 de zile.
”Analiza sectorului transporturilor reconfirma ceea ce Coface a subliniat in mod repetat: o evolutie relativ buna, insa care nu este suficienta pentru a imbunatati semnificativ structura companiilor si a le asigura sustenabilitatea. In continuare, vedem dezechilibre perpetuate prin utilizarea resurselor pe termen scurt pentru investitii si achizitii de active, ceea ce face ca aceste companii sa fie expuse unor socuri in asigurarea lichiditatilor. Viteza cu care se succed ciclurile economice obliga companiile sa fie mult mai realiste in abordarea strategiei financiare, riscand sa fie prinse in ofsaid daca nu isi gestioneaza coerent resursele”, spune Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania.
In studiul Coface au fost cuprinse 31.363 de companii din transporturi care au depus declarații financiare în anul 2015. Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor Publice, firmele care au domeniu principal de activitate “Transporturi rutiere de marfuri” au generat in 2015 o cifra de afaceri totala de 34,28 miliarde de lei, in crestere cu 13% comparativ cu anul anterior.
Reprezentantii Coface spun ca este de remarcat faptul ca mare parte din avansul veniturilor este generat de companiile deja existente pe piata. Totusi, 38% din firmele din sector au raportat venituri in scadere, in 2015.
Analizand distributia acestor companii in functie de cifra de afaceri, se poate constata ca:
- Aproximativ 24% dintre companiile care au depus declaratiile pentru anul 2015 nu au desfasurat in realitate nicio activitate;
- Mai mult de jumatate dintre companiile active inregistreaza o cifra de afaceri mai mica de 100.000 de euro/ an (2015), dar ponderea valorica in total cifra de afaceri a acestui segment este de doar 6%;
- 1.249 de companii din acest sector au avut o cifra de afaceri anuala mai mare de 1 milion de euro in 2015. Acest segment al firmelor reprezinta doar 4% din totalul firmelor, insa genereaza aproximativ 64% dintre veniturile inregistrate la nivelul intregului sector.
”Anul 2015 a adus sectorului autohton al transportului de marfuri o imbunatatire a termenelor de plata catre furnizori si o scadere a ciclului de conversie a banilor, fapt ce denota o disciplinare a companiilor si o imbunatatire a indicatorilor de bilant. In ciuda acestui fapt, durata medie de plata a furnizorilor ramane cu 16 zile mai lenta decat durata ciclului operational. Pe de alta parte, o treime dintre companiile din sector nu obtin profit din activitatea de baza, ceea ce, pe termen lung, poate sa insemne iesirea lor de pe piata, nefiind capabile sa se sustina singure. In plus, companiile si-au reinnoit flotele prin investitii in active fixe reflectate in inmatricularile de vehicule noi. Aparent, acest fapt le poate face mai competitive si mai flexibile in raport cu alti competitori, desi nu trebuie neglijat faptul ca gradul de indatorare ridicat, avand o orientare a datoriilor pe termen scurt, indica o finantare a activelor pe termen lung prin surse pe termen scurt, situatie nesustenabila”, spune Alexandru Fotia, Analist Economic, Coface Romania.
Cum a evoluat profitul companiilor din sectorul transporturilor rutiere de marfuri
Rezultatul net consolidat la nivel sectorial pentru 2015 a fost de 4,5%, cu o dinamica crescatoare fata de nivelul din trecut, respectiv 1,5% in 2014 si 0,5% in 2013.
Marginea operationala a crescut de la nivelul din 2012, respectiv 0,5%, la 6,2%, in 2015. 41% dintre companiile care activeaza in acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net in 2015, comparativ cu anul anterior, aproximativ 12% dintre acestea trecand din profit in pierdere.
Dinamica se inregistreaza pe fondul datoriilor foarte mari contractate de catre firmele autohtone, acestea inregistrand un grad de indatorare total de 76%.
Companiile din Romania care activeaza in sectorul analizat au avut un nivel ridicat al investitiilor in activele fixe si terenuri, ponderea acestora in totalul activelor fixe fiind de 39%, superioara amortizarii. Aceasta situatie este confirmata de datele INSSE cu privire la inmatricularile noi de vehicule comerciale (date anuale 2013 - 2015).
Cum s-au finantat companiile din sectorul transporturilor rutiere de marfuri
Potrivit reprezentantilor Coface, modalitatea de finantare a investitiilor realizate de catre companiile autohtone nu este sustenabila. Ponderea datoriilor pe termen scurt in total capitaluri imprumutate s-a mentinut la peste 65%.
Durata medie de colectare a creantelor a scazut la 88 de zile, situatia de lichiditate imbunatatindu-se doar marginal, in timp ce rata de acoperire a datoriilor pe termen scurt, prin trezoreria neta, a crescut pana la 20%.
In orice caz, reprezentantii Coface mentioneaza ca sursa de conservare a lichiditatii nu este una sustenabila pe termen lung, in conditiile in care furnizorii sunt platiti mai tarziu. Excedentul de lichiditate este utilizat intr-o destinatie clasica, catre investitii pe termen lung, in activele fixe (masini pentru transport), atat in 2014, cat si in 2015, dar in defavoarea creditorilor. In cazul furnizorilor, valoarea zilelor de plata a datoriilor este ridicata, combinata cu un ciclu negativ de conversie a banilor, iar in ceea ce priveste bancile, indatorarea este in usoara scadere, la 76%.
In Romania, durata medie de plata a datoriilor pe termen scurt a scazut in 2015 comparativ cu 2012, pana la 112 zile (de la 132 de zile), in conditiile in care durata cumulata de rotatie a creantelor si stocurilor (ciclul operational) a scazut cu 9 zile, raportat la 2012.
Practic, reducerea duratei de plata a datoriilor pe termen scurt (scadere de 20 zile) cu 11 zile peste scaderea stocurilor si a creantelor (scadere de 9 zile), a incurajat companiile din sectorul analizat sa finanteze investitii importante pe termen lung (peste nivelul amortizarii).
Nicoleta Maruntelu, Analist Economic, Coface Romania spune ca in 2015 s-a observat un trend pozitiv al indicatorilor la nivel consolidat pentru transporturile de marfuri din Romania. Cu toate acestea, echilibrul este unul fragil, iar imbunatatirile nu pot sustine companiile in fata socurilor venite din interior (lichiditate insuficienta, dependenta fata de recuperarea creantelor), respectiv din exterior (noi poveri fiscale, cresteri de preturi la carburanti, preturi RCA instabile).
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.