O noua marca de apa minerala imbuteliata isi face intrarea pe piata din Romania. Mihai Croitoru, directorul general al Nicoltana, compania romaneasca ce detine brandul de apa Keia, povesteste intr-un interviu acordat in exclusivitate startups.ro, care au fost pasii parcursi pentru lansarea afacerii si cum intentioneaza sa o dezvolte in viitor.
Compania Nicoltana, condusa de Mihai Croitoru, este cunoscuta pe piata locala prin hotelurile pe care le opereaza in judetul Prahova si pe litoralul romanesc. Firma detine doua hoteluri cu peste 200 de locuri de cazare in statiunea Cheia (Hotel Cheia si Hotel Zaganu) si un complex turistic de vile cu 300 de locuri de cazare, amplasat pe litoral.
De maine, 24 iulie, Nicoltana isi face intrarea oficiala pe un nou segment de piata, cel al apei minerale imbuteliate, lansand marca de apa Keia (nred. imbutelierea apei a inceput in urma cu aproximativ o luna).
“Ideea pentru aceasta afacere s-a nascut din evaluarea pietei apei minerale din Romania care este pe un trend ascendent, precum si din cererea tot mai mare pe pietele internationale pentru acest produs”, spune pentru startups.ro, Mihai Croitoru, executive manager al Nicoltana.
Lansarea proiectului
Decizia de extindere pe aceasta piata a fost luata inca de acum sase ani, pe baza resurselor bogate de apa minerala naturala din zona muntilor Ciucas, Judetul Prahova, precum si a caracteristicilor fizico-chimice foarte bune ale acesteia.
“Am hotarat sa exploatam resursele de apa din zona printr-o fabrica de imbuteliere a apei minerale naturale. In prezent, am obtinut de la Agentia Nationala de Resurse Minerale permise de explorare si exploatare pentru un perimetru de peste zece kilometri patrati, in zona Ciucas”, spune pentru startups.ro Mihai Croitoru.
Proiectul fabricii a inceput in 2002 si, pana anul acesta, s-au urmarit periodic prin analize fizico-chimice si bacteriologice mai multe surse de apa din zona.
Constructia fabricii de imbuteliere a inceput in februarie 2008 si a fost finalizata luna aceasta. Hala de imbuteliere are suprafata de 3.000 mp si este amplasata pe un teren de 10.000 mp ce apartine companiei. Proprietatea se afla la o altitudine de 1.050 m si are acces direct la DN1A Bucuresti – Cheia – Brasov.
“Investitia totala s-a ridicat la 7 milioane de euro, din care pentru constructie si amenajari s-a alocat suma de 2,5 milioane de euro, iar pentru echipamente mai mult de 3 milioane de euro”, explica Mihai Croitoru.
Fabrica imbuteliaza atat apa minerala plata in formate de 0,5l; 1,5l; 2l si 5l, cat si apa minerala carbogazoasa in formate de 0,5l; 1,5l; 2l, pe doua linii de imbuteliere de 8.000 respectiv 1.500 de flacoane pe ora.
“Cel mai dificil a fost sa construim fabrica suficient de repede incat sa lansam productia in sezonul de vara. Din momentul cand am primit avizele, am avut doar cinci luni sa terminam constructia”, spune Mihai Croitoru.
Vanzarea si distributia apei
Datorita cererii mari pe piata, fabrica functioneaza acum la capacitate maxima, pe trei schimburi de productie.
“In primul an, estimam ca vom obtine o cota de piata de 1,5% - 2%, urmand ca in cinci –sase ani sa ajungem la 6% - 8% cota de piata“, spune Mihai Croitoru.
Targetul vizat de companie este reprezentat de consumul casnic si familial, urmand ca in viitor apa imbuteliata sa fie prezenta si in sectorul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).
Din punct de vedere al pretului, apa minerala Keia se pozitioneaza la nivelul apelor de buna calitate. In plus, compania are si avantajul amplasarii fabricii in centrul tarii, ponderea cheltuielilor de transport fiind mai mica in pret.
La inceput, apa este livrata catre marii distribuitori regionali, urmand ca in perioada imediat urmatoare sa fie prezenta si pe rafturile hipermarketurilor sau ale magazinelor de tip Cash and Carry.
“Este destul de dificil sa impui o marca noua pe aceasta piata, pentru ca romanii sunt traditionalisti si au focus pe marcile cunoscute. Insa, consumul de apa este in crestere si studiile facute de noi au arat ca marca, apa si designul Keia au fost bine percepute de consumatori”, explica Mihai Croitoru.
Dezvoltarea companiei
In prezent, la aproape o luna de la punerea in functiune a liniei de imbuteliere, productia este destinata pietei interne, dar compania are in curs de finalizare un contract de vanzare cu un distribuitor din zona tarilor arabe. Acest contract de export acopera aproape 50% din capacitatea de productie a fabricii, cererea de apa de calitate fiind ridicata in tarile arabe.
“In perioada urmatoare, intentionam sa dezvoltam capacitatea de productie si sa achizitionam o linie de mare capacitate pentru bauturi racoritoare”, spune Mihai Croitoru.
Productia pe segmentul bauturilor racoritoare ar urma sa fie lansata la sfarsitul acestui an sau inceputul lui 2009.
Conform datelor companiei, piata apelor minerale din Romania este in continua dezvoltare, crescand de peste sase ori in ultimii sase ani. Anul trecut, consumul anual de apa pe cap de locuitor, era de 50l in Romania, cu mult sub media europeana de aproximatix 100l.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.