Numarul femeilor de afaceri din Romania a inceput sa creasca in ultima vreme, mai ales de la inceputul anilor 2000. Insa, spre deosebire de barbati, femeile tind sa se ataseze emotional de ideile de afaceri pe care le au si risca destul de mult pentru a le pune in parctica, in momentul cand lanseaza sau conduc propria afacere.
Dana Patrichi, managing partner la compania de headhunting Alexander Hughes Romania, spune pentru startups.ro ca, in general, femeile de afaceri din tara noastra au intre 25 - 35 de ani si lanseaza companii pe baza unui vis personal.
“Asta nu inseamna ca nu sunt pragmatice, ci doar ca aleg frecvent sa lanseze o anumita afacere pe criterii emotionale. Si aici exista destule modele de succes, femei care au realizat multe, care au stiut sa exploateze o nisa de pe piata si au transformat un vis intr-o afacere profitabila”, explica Dana Patrichi.
Un studiu al Centrului Parteneriat pentru Egalitate (CPE) releva ca numarul femeilor de craiera din Romania a inceput sa creasca din anul 2000. Insa, conform studiului citat, peste 60% dintre manageri si supervizori considera ca femeile intampina mai multe obstacole in dezvoltarea carierei profesionale decat barbatii.
Desi nu este adepta impartirii pe sexe a managerilor, Dana Patrichi recunoaste totusi ca, uneori, femeile sunt mai aplecate spre latura "soft" a relatilor cu subordonatii, iar barbatii fac fata mai bine unui mediu de genul productiei industriale. Insa, ea spune ca un manager competent isi face treaba la fel de bine, indiferent daca e femeie sau barbat.
“Iar ceea ce lipseste se poate invata, mai ales daca in organizatie exista un sistem de mentorship sau coaching. O companie serioasa nu isi permite sa angajeze pe baza altor criterii decat cele de performanta”, spune Dana Patrichi.
De ce femeile de afaceri sunt mai putine decat barbatii de afaceri
Potrivit studiului CPE “Diferente de gen in leadership”, femeile au fost incurajate sa adopte de multe ori o atitudine mai rezervata, dar, ca sa fii leader, trebuie sa te afirmi si sa-ti promovezi imaginea. Astfel, impresia mai docila pe care femeile au invatat sa o lase celorlalti poate fi asociata cu incompetenta.
Lidia Constantinescu, femeie de afaceri si manager al salonului de infrumusetare LC Line, este de parere ca femeile manager sunt in numar mai mic decat barbatii manager din cauza faptului ca in societatea noastra mai exista inca reticente cauzate de mentalitati invechite.
“Cred ca nu mai exista domenii strict ale barbatilor sau ale femeilor. Sau cel putin n-ar trebui sa mai existe. Singurele deosebiri in momentul de fata sunt la meseriile care implica activitate fizica, unde, oricat am vrea, nu ne putem compara. Dar in rest, nu cred ca ar trebui sa mai existe aceste reticente. Din pacate, societatea inca le mai pastreaza, pentru ca nu am putut evolua atat de repede incat sa dispara complet”, spune managerul LC Line.
Lidia Constantinescu are o experienta bogata in management, absolvind o facultate de profil si fiind prima femeie manager de cazino din Romania. Ea este de parere ca, intr-adevar, unele femei sunt facute sa fie doar gospodine, dar nu pentru ca sunt femei, ci pentru ca aceasta este alegerea lor. Pe de alta parte, managerul LC Line spune ca, atunci cand femeile cer egalitate in drepturi cu barbatii ar trebui sa isi asume si egalitate in obligatii.
“Daca vrei sa fii egala numai in drepturi, atunci ai o problema. Nu mi se pare corect”, spune Constantinescu.
Problemele cu care se confrunta femeile de afaceri
Potrivit unui alt studiu realizat de CPE, “Femei si barbati in organizatii”, femeile intampina dificultati si in procesul de promovare. Desi acestea sunt vazute ca fiind mai atente si mai preocupate de pregatirea lor profesionala, studiul sociologic arata ca barbatii pot promova in pozitii ierarhice superioare mai usor decat femeile. Barbatilor le sunt asociate, de cele mai multe ori, aceleasi calitati care sunt asociate conceptelelor de conducere si management.
Managerul LC Line spune ca, de-a lungul timpului, nu a a avut probleme in relatia cu angajatii, dar, in perioada cand era manager de cazino a fost perceputa putin diferit fata de barbati in relatia cu clientii.
“Este vorba despre dificultatile pe care le-am intampinat la inceput, ca si perceptie, din cauza faptului ca eram o tanara femeie si aveam functia de manager. Probabil ca intr-o prima faza, clientii si-au pus problema de profesionalism in ceea ce ma priveste”, explica Lidia Constantinescu.
Ea este de parere ca, la inceput, au existat aceste probleme de perceptie din cauza ca, din pacate, in societatea noastra, exista exemple de femei care avanseaza in cariera prin metode care nu sunt legate de profesionalismul lor.
Insa, in afara acestor probleme de perceptie din primii ani de activitate, Lidia Constantinescu spune ca n-a intampinat nicioadata dificultati ca femeie de afaceri.
“Pana la urma, vorbim despre un manager. Ca e femeie sau barbat, nu cred ca are importanta. Atunci cand te duci la o negociere, te duci acolo ca om de afaceri. In acel moment nu mai esti femeie”, spune Lidia Constantinescu.
Pe de alta parte, Dana Patrichi este de parere ca, fata de barbati, femeile de afaceri tind sa se ataseze emotional de unele idei de business. Astfel, ele risca destul de mult pentru aceste idei, in momentul cand lanseaza sau conduc o afacere personala.
“Cred ca la varsta maturitatii, femeile de afaceri nu se mai "arunca" asa de usor, nu se lasa luate de val, ci calculeaza mai atent riscurile unei afaceri si potentialul real al unei initiative antreprenoriale”, spune Dana Patrichi.
Dupa ce trec de varsta de 30 de ani, femeile intra mai degraba intr-o afacere care nu le spune foarte mult din punct de vedere emotional, dar care le va aduce un profit si le va permite sa se dezvolte, mai adauga Patrichi.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.