Evenimente

Cum faci rost de bani pentru un start-up

Indiferent de alte surse de finantare la care apeleaza un antreprenor, in prima etapa trebuie sa se bazeze si pe propriile resurse. Aceasta este una dintre concluziile primei intalniri Start&Grow (foto).
Cum faci rost de bani pentru un start-up
Evenimentul a fost dedicat antreprenorilor si a avut loc saptamana trecuta, la Bucharest Hubb, in Bucuresti.

Reprezentantii celor patru start-up-uri selectate in programul Start&Grow au impartasit din experienta lor legata de finantarea afacerii, la inceput toti bazandu-se intr-o masura mai mica sau mai mare si pe economiile personale sau ale familiei. De altfel, preferinta antreprenorilor pentru economiile personale ca prima sursa de bani pentru un start-up a reiesit si dintr-un sondaj realizat de startups.ro.

Sotii Alexandra si Stelian Sarlea, fondatorii Asteco Lifestyle, au facut economii timp de un an de zile pentru a strange suma de 10.000 de euro, moment in care au hotarat lansarea afacerii. Pentru ca investitia initiala era mai mare, au completat suma cu ajutorul unui credit bancar de 20.000 de euro. Sotii Sarlea spun ca au evitat sa ceara bani prietenilor si familiei, pentru a nu pune presiune asupra relatiei cu ei.

"Cel mai important lucru indemararea unui start-up de succes nu sunt banii. Banii urmeaza ideea. Daca ideea este buna si banii vor veni dupa ea. Banii au o atractie naturala fata de ideile bune. Singurul obstacol pe care noi l-am observat sunt procedurile si regulile standard. Daca ai incredere intr-o idee, reusesti. Trebuie doar sa ai incredere", a spus Alexandra Sarlea.

Nici Marius Dan, fondatorul Measure&Go nu a vrut sa imprumute bani de la prieteni, ci a preferat sa ia bani de la parinti - in jur de 10.000 de euro.

Pentru ca banii obtinuti reprezinta economiile parintilor, Marius spune ca are mai multa atentie si este mult mai preocupat de modul in care ii cheltuie, pentru ca stie ca aceasta este sansa lui sa isi puna afacerea pe picioare.

"Lucrez 12 ore pe zi, dar nu simt. Cand ma trezesc dimineata ma gandesc ce mai am de facut", a spus Marius Dan.

Fratii Razvan si Bogdan Hobeanu, fondatorii Kenubi, se bazeaza in intregime pe economiile proprii, pentru a-si lansa start-up-ul. Cei doi au inceput sa lucreze inca in liceu si si-au pastrat acelasi stil de viata, indiferent ca pe parcurs incepusera sa castige mai multi bani, ceea ce le-a permis sa economiseasca.

O strategie pe care au folosit-o fratii Hobeanu a fost implicarea in proiectele complexe, dificile. Asta atat datorita sumelor mai mari de bani cu care erau platiti, cat si a experientei pe care o dobandeau rezolvand acele probleme.

"Nu facem lucruri usoare. Decat sa facem mai multe proiecte mici, preferam sa facem cateva proiecte dificile. Daca un proiect era greu si nu stiam de la inceput totul, il acceptam, pentru ca stiam ca dupa ce terminam vom invata si vom putea cere mai mult data viitoare. Este sfatul pe care il dau celor din IT – nu va bagati la proiecte simple, ci la cele grele, care aduc valoare adaugata”, a spus Bogdan Hobeanu.

Marius Tudosiei, fondatorul afacerii Bacania Veche, a ales sa completeze economiile personale cu bani de la prieteni, pentru a strange suma necesara investitiei.

Initial, el credea ca are nevoie de 10.000 de euro pentru a incepe afacerea si nu isi dadea seama cum ar putea face rost de bani. Inainte de a intra in programul Start&Grow, Marius a avut ocazia sa poarte o scurta discutie cu Mihai Stanescu si atunci si-a dat seama care ar fi solutia.

In loc sa priveasca suma de 10.000 de euro ca un bloc, bani proveniti din aceeasi sursa, Marius ar fi putut sa formeze suma din mai multe surse care sa ii ofere mai putini bani. Asa ca a inceput sa vorbeasca despre ideea lui si in urmatoarele trei zile a gasit surse pentru a strange in total 15.000 de euro.

Banii vin, chiar daca ceea ce faci nu este neaparat cu gandul la bani”, a spus Marius Tudosiei, dand exemplul unei cunostinte care s-a oferit sa il imprumute cu 5.000 de euro pentru a-si lansa bacania, doar pentru ca ii place ideea si vrea sa il vada pe Marius reusind.

Ce cauta investitorii privati
Radu Tudorache, proprietar M Group si unul dintre partenerii Start&Grow, a spus in cadrul intalnirii de saptamana trecuta ca investeste anual in doua - trei afaceri de tip start-up, care nu fac parte din grupul sau, iar primul criteriu de selectie este antreprenorul, abia apoi planul de afaceri.

Daca simt ca nu pot colabora cu antreprenorul respectiv, chiar daca cifrele sunt ok pe hartie, atunci nu investesc in afacerea respectiva. Am facut lucrul acesta o data si am pierdut bani, pentru ca lucrurile nu au functionat", a spus Radu Tudorache.

Omul de afaceri a precizat ca foarte importanta este determinarea antreprenorului, faptul ca acesta isi asuma riscuri, ca banii primiti sunt importanti pentru el si vrea sa faca afacerea sa mearga.

In conditiile in care start-up-urile sunt cele mai riscante afaceri, investitorii sunt interesati ca rata de recuperare a banilor sa fie mai mare ca in cazul altor tipuri de business-uri.

"Este mai usor sa analizez si sa investesc intr-o afacere de doua milioane de euro, decat intr-una de 20.000 de euro", a mai spus Radu Tudorache.