Materia - start-up in productia de mobilier


Acum doi ani, Cristian Branea a obtinut 32.000 de euro in competitia "Fabricat in Tara lui Andrei" si a lansat un start-up in productia de mobilier din lemn reciclat. Astazi, afacerea lui este deja profitabila. Fondatorii de start-up-uri in cautare de finantare mai au timp pana pe 6 iulie sa se inscrie in editia din 2015 a competitiei organizate de OMV Petrom.

 

"Fabricat in Tara lui Andrei" este competitia de afaceri sociale in care OMV Petrom ofera finantari in valoare totala de 350.000 euro si doi ani de consultanta pentru crearea de afaceri sociale (Citeste aici mai multe despre acest program).

Materia este prima afacere in care Cristian Branea s-a implicat ca antreprenor. Pregatirea lui profesionala este in zona umanista (a studiat filosofia la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca), a finalizat recent un doctorat in Stiinte Politice si multi ani ca lucrat ca manager intr-un ONG international care implementa programe de marketing social pentru sanatate.

Intr-un interviu acordat startups.ro, Cristian Branea povesteste despre inceputurile sale in antreprenoriat si despre dezvoltarea fabricii de mobilier si decoratiuni din lemn reciclat pe care a lansat-o in urma cu doi ani in localitatea Manesti, Dambovita.
 

In ce stadiu era start-up-ul in momentul inscrierii in competitia "Fabricat in Tara lui Andrei"?
La momentul in care am vazut la TV reclama care anunta prima editie a competitiei de afaceri sociale "Fabricat in Tara lui Andrei", organizata de OMV Petrom in parteneriat cu Fundatia NESsT Romania, contemplasem deja cateva idei de antreprenoriat, insa nu facusem niciun pas concret pentru a dezvolta vreuna din idei.
Momentul in care am vazut anuntul de inscriere in competitia FTLA a fost si momentul in care am decis ca asta este pentru mine cea mai buna oportunitate sa imi cristalizez o idee clara de business, sa obtin consultanta, dar si o finantare.

Faptul ca era vorba despre afaceri sociale m-a atras si mai mult. Indiferent ce facusem pana la acea data, fie ca e vorba de experienta de a preda la Universitatea Babes-Bolyai, activism social, munca in cercetare sau in ONG-uri, faptul ca activitatea mea aducea un benefciu si pentru cei din jur mi s-a parut foarte rewarding. Iata ca acum aveam perspectiva de a incepe un proiect care putea sa imi indepineasca mai multe dorinte: de a lucra pentru mine, de a activa intr-un domeniu creativ, care presupune productie, dar si de a avea un impact pozitiv asupra celor din jur.
 

Cum ai inceput sa lucrezi la proiectul tau de business?
Ideea afacerii am avut-o de ceva vreme, mai exact de cand mi-am amenajat propria garsoniera. Atunci am petrecut mult timp pe site-uri si blog-uri de arhitectura, design interior si design de obiect. Mereu am avut o inclinatie spre domeniile artistice, creative, asa ca stiam exact ce idee de afacere sa introduc in competitie.

Asadar, ideea a pornit de la un hobby de-al meu. Am ramas cu aceasi idee de la inceput si pana acum, eram convins de potentialul de crestere a afacerii, iar etapele parcurse alaturi de OMV Petrom si NESsT pana la detalierea in planul de afaceri nu au facut decat sa-mi confirme acest lucru.
 

Cum se diferentiaza Materia fata de alte business-uri care produc mobila?
Exista multe modele de business in domeniul producerii si comercializarii de mobila si decoratiuni interioare. Noi ne-am propus sa dezvoltam un brand propriu, prin care sa oferim produse de mobilier si deco premium, cu un design contemporan, minimalist, realizate in special din lemn recuperat si lemn masiv.

Inca de la inceput ne-am dorit sa exportam, asa ca ne-am gandit in permanenta la piata comunitara, unde ne dorim sa ajungem. Romania este un exportator important de mobila, iar piata comunitara este extrem de receptiva, in special la mobila din lemn masiv.

Nu in ultimul rand, ne diferentiem de alti producatori de mobila prin faptul ca suntem o afacere sociala: misiunea noastra e de a spriji grupuri defavorizate.
 

Care este dimensiunea sociala a afacerii voastre?
In primul rand, dorim sa cream locuri de munca pentru grupuri si persoane vulnerabile din comunitarea in care activam. Prin persoane vulnerabile intelegem tineri care nu au mai avut un loc de munca, tineri fara pregatire, persoane de etnie roma (comuna Manesti are o numeroasa comunitate de romi), persoane afectate de somaj de lunga durata, sau persoane cu familii numeroase care traiesc din ajutoarele sociale. Afacerea noastra are si o dimensiune eco, prin revalorificarea lemnului vechi, din demolari, prelucarea si transformarea lui in obiecte de mobilier cu valoare ridicata.
 

Cum ati ales comunitatea in care sunteti activi?
Stiind exact ce dorim sa facem, am cautat acele comunitati selectate de OMV Petrom pentru a vedea care dintre ele au potential in industria lemnului. Inainte de a ne inscrie in competitie, am identificat doua dintre ele, le-am vizitat, am stat de vorba cu primarii, pentru a intelege nevoile, dar si oportunitatile pentru fiecare in parte. In cele din urma, am ales comunitatea din Manesti, Dambovita, unde am fost primiti cu multa receptivitate din partea Primariei. Si acolo am ramas. Nu intamplator, Manesti este comuna cu trei afaceri sociale castigatoare in cadrul primei competitii "Fabricat in Tara lui Andrei".
 

In afara de finantarea primita in cadrul "Fabricat in Tara lui Andrei" ati avut si un buget propriu pentru inceperea afacerii?
Ideea noastra de afaceri necesita un buget de inceput mult mai mare decat cel oferit de OMV Petrom castigatorilor. Practic, am dublat suma castigata, iar cea mai mare parte a investitiei a acoperit costurile cu amenajarea halei de productie, achizitionarea utilajelor, dezvoltarea prototipurilor si prima iesire pe piata, prin participarea la targul international de mobile BIFE-SIM 2014, care a avut loc in septembrie 2014 la Romexpo.
 

Start-up-ul inregistreaza profit?
Bilantul pe 2014 ne indica faptul ca am incheiat anul cu profit, desi am avut activitate comerciala, si deci incasari, doar in ultimele trei luni ale anului. Facem insa in continuare investitii, pentru ca dorim sa crestem aceasta afacere, sa marim numarul de locuri de munca. 
 

Care sunt prioritatile de business pentru perioada urmatoare?
Prioritatea imediata este dezvoltarea portofoliului de produse proprii. Pana in acest moment, cea mai mare parte a incasarilor (peste 80%) provine din proiecte custom, de amenajari comerciale sau rezidentiale cu valoare mai mare. Dorim ca treptat, sa marim ponderea produselor standard din colectiile proprii, pentru ca aceasta este directia care ne va permite sa crestem.

In toamna vom iesi din nou cu o serie noua de produse, mult mai variate, pe care dorim sa le vindem atat prin distribuitori si retaileri, dar si direct catre client, prin intermediul unui magazin online. De asemenea, dorim sa extindem colaborarea cu arhitecti si designeri de produs, atat spre realizarea de proiecte pe comanda, dar mai ales pentru dezvoltarea de produse noi, care sa intre in portofoliul nostru.
 

Ce sfaturi le-ai da celor care vor sa inceapa o afacere si sunt in cautare de finantare?
Sa se inscrie in editia a doua a "Fabricat in Tara lui Andrei". Cred ca finantarea oferita de OMV Petrom, alaturi de consultanta NESsT sunt cea mai buna modalitate de a incepe o afacere. In primul rand, vorbim dspre cea mai importanta suma nerambursabila care poate fi obtinuta (mai mare, de exemplu, decat cea oferita de la bugetul de stat prin programul START).

In plus, e vorba de un finantator flexibil, care intelege perfect dificultatile inceperii unei afaceri, dar si situatiile neprevazute ce pot aparea pe parcurs.

Odata inceputa treaba, mai sunt si alta oportunitati de finantare pentru costuri cu salarii, pentru tehnologizare, pentru informatizare, pentru internationalizare si acces pe piete externe etc. Inceputul e mai greu, dar si pentru asta exista o oportunitate. Deci se poate!

 

Citeste aici mai multe articole despre antreprenoriat social.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii