Preluarea unei francize poate fi mai putin riscanta decat lansarea unui start-up. Totusi, sunt esentiale niste verificari legate de compania care detine franciza. Elena Zoltareanu, Account Manager la observatorulfrancizei.ro detaliaza pentru startups.ro cele sase aspecte pe care un viitor francizat trebuie sa le ia in considerare inainte de a semna un contract de franciza.
Oferta comerciala si conceptul
Verifica daca serviciile sau produsele comercializate de catre marca aleasa corespund tendintelor consumatorilor din zona unde vei deschide franciza. Notorietatea si cota de piata sunt principalii indicatori care te vor ajuta sa afli care este pozitia pe piata a marcii alese.
Trebuie sa verifici daca francizorul este proprietarul marcii si a mijloacelor cantitative si calitative. Inainte de a semna contractul, vezi daca francizorul poate sa asigure si indeplineasca toate obligatiile cuprinse in pachetul de franciza (consultanta, training, publicitate, etc.)
Analiza DIP (document cu informatii precontractuale)
Citirea DIP iti permite sa verifici seriozitatea retelei. Principalele criterii de analiza sunt transparenta francizorului in privinta rezultatelor financiare si strategia folosita.
Trebuie sa te intrebi daca francizorul detine fonduri necesare pentru sprijinirea francizatilor?
Poti afla aceste informatii urmarind capitalurile proprii ale firmei, rezultatele financiare si cifra de afaceri. Daca francizorul obtine profit, atunci va putea sprijini si candidatii francizati sa reuseasca in noua afacere. De asemenea, DIP iti permite sa afli parcursul directorilor companiei si sa vezi ce i-a determinat sa se dezvolte in franciza. O experienta anterioara a acestora in acelasi sector de activitate este o informatie pe care trebuie sa o iei in seama.
Istoricul retelei
Este bine sa stii care este numarul de puncte de vanzare care au parasit reteaua. Aceste informatii ar trebui sa fie in DIP (in general, DIP este actualizat in fiecare an). Numerosi francizori indica doar soldul, fara sa precizeze numarul iesirilor din retea. Trebuie sa fii foarte atent la retelele care deschid multe puncte de vanzare intr-un timp scurt.
Situatia financiara si rentabilitatea francizorului
Analiza datelor trebuie sa fie transparenta. Verifica daca modalitatile de implantare a noilor francize nu au fost schimbate si sunt intrunite aceleasi conditii ca la punctele de vanzare pilot. Francizatul trebuie sa inteleaga si sa obtina raspunsuri la toate intrebarile sale. Felul in care reteaua raspunde intrebarilor candidatului francizat este un indiciu de transparenta.
Relatia francizor - francizat
Trebuie sa existe un echilibru economic intre francizor si francizat. Din punct de vedere juridic, nici una dintre parti nu trebuie sa fie in inferioritate. Existenta unor asociatii a francizatilor in cadrul retelei de franciza este un semn al comunicarii. Astfel, francizorul nu va putea sa-si schimbe strategia fara o consultare cu membrii asociatiei de francizati.
Organizarea sistemului trebuie sa fie coerenta si performanta, procesul si metodele de lucru foarte bine stabilite. Este bine sa intelegei modul in care sunt luate deciziile in cadrul retelei. Trebuie sa evaluezi natura, importanta si traseul prestarilor si serviciilor oferite de francizor in ceea ce priveste formarea, asistenta tehnica si comerciala. Profesionalismul de care da dovada reteaua consta in transferul si calitatea know-how-ului.
Parerea francizatilor
Deosebit de importanta este parerea francizatilor. Pentru a putea gasi acest raspuns trebuie sa ii vizitezi pe ceilalti francizati. In anumite retele, francizorul iti poate indica rezultatele unor puncte de vanzare.
De obicei, cei intrati mai nou in retea sunt cei care iti vor oferi mai multe informatii cu privire la dificultatile si intarzierile care pot fi prevazute, costul real de intrare in retea, primele rezultate, relatia cu francizorul. Este bine sa discuti cu francizatii care locuiesc in orase cu acelasi potential economic al orasului in care vrei sa amplasezi tu afacerea. De asemenea, este bine sa ii asculti si pe francizatii care critica reteaua.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.