Sase pasi pentru verificarea unei francize
Preluarea unei francize poate fi mai putin riscanta decat lansarea unui start-up. Totusi, sunt esentiale niste verificari legate de compania care detine franciza. Elena Zoltareanu, Account Manager la observatorulfrancizei.ro detaliaza pentru startups.ro cele sase aspecte pe care un viitor francizat trebuie sa le ia in considerare inainte de a semna un contract de franciza.
Trebuie sa verifici daca francizorul este proprietarul marcii si a mijloacelor cantitative si calitative. Inainte de a semna contractul, vezi daca francizorul poate sa asigure si indeplineasca toate obligatiile cuprinse in pachetul de franciza (consultanta, training, publicitate, etc.)
Trebuie sa te intrebi daca francizorul detine fonduri necesare pentru sprijinirea francizatilor?
Poti afla aceste informatii urmarind capitalurile proprii ale firmei, rezultatele financiare si cifra de afaceri. Daca francizorul obtine profit, atunci va putea sprijini si candidatii francizati sa reuseasca in noua afacere. De asemenea, DIP iti permite sa afli parcursul directorilor companiei si sa vezi ce i-a determinat sa se dezvolte in franciza. O experienta anterioara a acestora in acelasi sector de activitate este o informatie pe care trebuie sa o iei in seama.
Organizarea sistemului trebuie sa fie coerenta si performanta, procesul si metodele de lucru foarte bine stabilite. Este bine sa intelegei modul in care sunt luate deciziile in cadrul retelei. Trebuie sa evaluezi natura, importanta si traseul prestarilor si serviciilor oferite de francizor in ceea ce priveste formarea, asistenta tehnica si comerciala. Profesionalismul de care da dovada reteaua consta in transferul si calitatea know-how-ului.
De obicei, cei intrati mai nou in retea sunt cei care iti vor oferi mai multe informatii cu privire la dificultatile si intarzierile care pot fi prevazute, costul real de intrare in retea, primele rezultate, relatia cu francizorul. Este bine sa discuti cu francizatii care locuiesc in orase cu acelasi potential economic al orasului in care vrei sa amplasezi tu afacerea. De asemenea, este bine sa ii asculti si pe francizatii care critica reteaua.