Schimbarea echipei de management dintr-o companie nu presupune doar inlocuirea unor oameni din structura ierarhica de top, ci si un plan pe termen lung de comunicare cu angajatii. Daca unii angajatii au loialitati personale legate de vechiul management sau daca nu vad beneficii din colaborarea cu noul sef, pot ajunge sa demisioneze.
“In general, la schimbarea structurii sau componentei echipei manageriale a companiei se resimte o stare de incertitudine in randurile angajatilor atat la nivel individual, prin nesiguranta asupra locului de munca si a statutului profesional dobandit, asupra sarcinilor si a responsabilitatilor proprii, asupra salariului si a beneficiilor conexe, cat si la nivel interpersonal, printr-o comunicare inter sau intra-departamentala mai putin eficienta”, explica pentru startups.ro Anda Racsa, Manager General la ABC Training Consulting.
Ea adauga faptul ca intr-o astfel de situatie este necesara elaborarea, implementarea, monitorizarea si evaluarea unui plan de comunicare continua cu angajatii firmei. Acesta trebuie sa aiba in vedere pasii si beneficiile schimbarilor organizatorice si tehnice, pentru a se crea un cadru de munca receptiv la schimbari si pentru ca efectele negative sa fie contracarate.
Efectele schimbarii
Una dintre reactiile angajatilor intr-o astfel de situatie ar putea fi rezistenta la schimbare. Madi Radulescu, Managing Partner la compania de consultanta in resurse umane MMM Consulting, spune ca rezistenta la schimbare este un comportament de eschivare, de teama si incertitudine, manifestat in cadrul schimbarii organizationale (de structura, de management, de stil de lucru, proceduri etc.).
Ea spune ca rezistenta la schimbare este resimtita de indivizi atunci cand nu cunosc clar obiectivele si motivele pentru care are loc transformarea si atunci cand simt ca le sunt amenintate recompensele financiare si statutul. Atitudinea apare si atunci cand angajatii nu inteleg cu exactitate cum ii va afecta aceasta schimbare iar Madi Radulescu spune ca un prim efect negativ este scaderea productivitatii.
“Oamenii sunt in expectativa legat de intelegerea noilor planuri, de efectele asupra lor, stilul de lucru, cerintele comportamentale, preferintele personale”, explica ea.
Un alt efect negativ poate fi decizia unei parti din angajati de a parasi organizatia. Este cazul celor ce nu vad beneficii sau posibilitati de colaborare cu noul management sau care au loialitati personale legate de vechiul management.
Probleme derivate
Eusebiu Burcas, Senior Consultant la compania de consultanta De Klausen, spune ca din experienta practica reies cel putin doua categorii de probleme indentificate la nivelul angajatilor, atunci cand se schimba echipa manageriala. Una dintre acestea este coalizarea angajatilor de pe toate esaloanele ierarhice, pentru a demonstra noilor veniti ca trebuie sa se adapteze situatiei existente in firma. Burcas spune ca aceasta este asa-numita opozitie in fata schimbarii de tipul “asa se fac lucrurile pe aici”.
“Acest tip de reactie se intalneste in special in companiile private cum sunt afacerile de familie unde actionarii schimba top managementul”, explica Burcas.
O alta atitudine este aceea de “stand-by”, caracterizata prin inactiune si asteptare din partea majoritatii angajatilor, cel putin la nivel decizional. In opinia lui Burcas, aceasta poate fi numita etapa de acomodare cu situatia, in care angajatii incearca sa isi securizeze pozitiile in fata noii conduceri. Specialistul considera ca ambele abordari pot genera probleme mari la nivelul companiei.
“In aceste momente, deciziile se iau foarte greu, noua echipa de management are nevoie de o perioada de acomodare si in consecinta compania este vulnerabila in fata competitorilor si a factorilor din mediul extern”, spune Burcas.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Schimbarea echipei manageriale poate avea efecte negative in randul angajatilor.
Efectele negative ale schimbarii managementului pot fi contracarate in principal prin comunicarea cu angajatii.
Noua echipa de management are nevoie de o perioada de acomodare, timp in care firma este vulnerabila.
Unii angajati ar putea parasi compania dupa instalarea noii echipe manageriale.
Comunicarea trebuie sa contracareze efectele negative ale schimbarii.
Planul de comunicare trebuie sa fie unul de durata.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.