A facut parte din echipa Microsoft in SUA si este obisnuit sa gandeasca la scara mare. Impreuna cu partenera sa, Felicia Nitu, Stefan Negritoiu lucreaza la un proiect care ii ajuta pe specialistii din domeniul imobiliar sa colaboreze intre ei. Acum trei ani, business-ul lor, RoREN, a primit o finantare strategica de 150.000 de euro.
Stefan Negritoiu (foto) a urmat cursurile Universitatii Duke (Durham, SUA) si timp de aproape zece ani a facut parte din echipa Microsoft, in SUA.
El fost mereu tentat de spiritul antreprenorial, de dorinta de a face lucruri noi, care folosesc oamenilor, chiar si atunci cand era angajat. De exemplu, la Microsoft s-a implicat in proiecte de tip antreprenorial si a lucrat la versiunea unu a acestora (System Center si, mai tarziu, Zune).
In 2005 a luat insa decizia sa se indrepte catre antreprenoriat si a formulat o strategie de exit pe termen mai lung, care a culminat cu plecarea de la Microsoft in 2008. In acest timp s-a mutat din zona de servere backoffice in cea de consumer, unde s-a ocupat de Zune.
“Plecarea a fost bazata pe o decizie analitica, legata de dezvoltatea mea personala. Intr-o companie ca Microsoft, poti sa faci un calcul si sa iti dai seama unde ajungi, in functie de performante. In 15 ani, poti fi vicepresedinte. Eu imi doream mai multa flexibilitate pe plan personal si nu poti face asta cand ai o cariera in ascensiune. In antreprenoriat m-a atras abilitatea de a crea lucruri noi, de a face bani pe termen lung si de a avea flexiblitate cu timpul personal.. Mi-am propus ca dupa zece ani de antreprenoriat sa fac mai multi bani decat as fi putut face urmand pasii unei cariere in Microsoft”, spune pentru startups.ro Stefan Negritoiu, co-fondator RoREN (Romanian Real Estate Network).
Inceputul proiectului
Dupa ce a luat decizia de a renunta la statutul de angajat pentru cel de antreprenor, Stefan Negritoiu a gasit un partener cu experienta in domeniul imobiliar, Felicia Nitu, si au inceput sa lucreze impreuna la proiect, in toamna lui 2005.
Ideea lor, BVI (Bursa de Valori Imobiliare), urma sa fie un sistem de tip MLS (Multiple Listing System), destinat pietei imobiliare din Romania.
Stefan a continuat sa faca parte din echipa Microsoft si sa se ocupe dupa orele de program de start-up-ul sau, in baza clauzei de ”moonlighting” (care permite unui angajat sa se implice in alte proiecte cat timp nu intra in conflict cu interesele companiei). Felicia Nitu se ocupa de market research si de echipa. Ea a fost cea care a lansat BVI pe piata din Romania si care a condus start-up-ul full-time in acea perioada.
Insa, pentru ca notiuna de MLS nu era folosita in tara noastra, iar numele proiectului facea trimitere la bursa de instrumente financiare, potentialii utilizatori (agentii imobiliari) nu intelegau foarte bine despre ce este vorba, iar cei doi parteneri petreceau mult timp explicand conceptul.
“A fost un esec de branding legat de realitatea locala. Ne-am dat seama insa ca exista potential pe piata, dar ca trebuie sa construim mai multe in jurul sistemului MLS. Am ales sa schimbam abordarea si sa evitam sa fim intelesi gresit. Am vazut ca lumea din piata nu era conectata si am hotarat sa ii aducem intr-un spatiu comun, sa ii ajutam sa colaboreze”, spune Stefan Negritoiu.
Investitia in proiect
Bugetul initial pentru proiect a fost de 50.000 de dolari, economii personale.
“In primele 18 luni in care ne-am ocupat de proiect am invatat mult si ne-am dat seama mai bine de dimensiunea acestuia. Pentru ca nu lucram pe un buget suficient, nu ne premiteam sa il gandim la scara mare. Ne-am dat seama ca nu il putem face asa, dar ca ar merge daca am lua un investitor”, spune Stefan Negritoiu.
In toamna lui 2007, proiectul celor doi parteneri a obtinut o investitie strategica de 150.000 de euro. Banii au fost investiti in rebranding, product development si intr-o echipa de vanzari.
Rebrandingul BVI in RoREN
Dupa obtinerea finantarii, la sfarsitul lui 2007, a inceput un proces de rebranding prin care BVI a devenit RoREN (Romanian Real Estate Network) - o comunitate destinata clientilor si specialistilor din domeniul imobiliar.
“Pe piata exista foarte mult notiunea de portal imobiliar, unde focusul este pe cautarea de proprietati. Cred ca acest lucru este legat de faptul ca abia acum se discuta despre stabilirea unor standare profesionale in industrie. In schimb, noi am creat un loc unde poti sa cauti oameni. RoREN functioneaza ca un catalog - sunt multi oameni nepragatiti pe piata si ceea ce facem noi este un filtru”, spune Stefan Negritoiu.
Platforma este menita sa ii ajute atat pe clientii care sunt in cautarea unui agent imobiliar, cat si sa imbunatateasca modul in care specialistii din piata (agenti, dezvoltatori, juristi, brokeri de credite etc) colaboreaza intre ei.
Dupa transformarea in RoREN, la inceptul lui 2008, au fost adaugate noi facilitati in platforma, iar la sfarsitul anului au fost lansate evenimentele offline dedicate comunitatii (de exemplu, realizarea unui tur al noilor proiecte rezidentiale din Bucuresti).
Pana anul trecut in noiembrie, platforma a fost in beta, sistemul fiind testat pe baza feedback-ului primit de la specialisti.
“Marketingul pe care l-am facut incepe sa dea rezultate, dar necesita timp. Lumea vorbeste despre RoREN si incepe sa ne asocieze cu noul brand. Abia acum proiectul a ajuns catre varful a ceea ce am creat. Este un instrument pentru comunitate. Acum avem in jur de 300 de persoane inscrise pe site. Scheletul platformei este gata. Ce facem acum este sa perfectionam. Este un proiect gandit pe termen lung”, spune Stefan Negritoiu.
Serviciile oferite prin platforma tehnica
Cei care se inscriu in comunitatea RoREN pot avea acces la trei tipuri de servicii: FairPlay, SellWell si QuickSell. Acestea sunt gandite sub forma unor comunitati de specialisti care sa colaboreze intre ei, dar care sa se poata si consilia.
“Ne-am gandit cum sa ii ajutam in activitatea lor si am realizat o infrastructura informationala pentru specialistii in imobiliare”, spune Stefan Negritoiu.
FairPlay este fostul sistem MLS lansat initial sub numele de BVI si este destinat agentilor imobiliari care pot sa colaboreze intre ei pentru proprietati deja existente pe piata.
SellWell a fost lansat dupa rebrandingul in RoREN si este destinat dezvoltatorilor imobiliari care au avantajul ca nu trebuie sa lucreze exclusiv cu o anumita agentie imobiliara, ci cu mai multe, pe baza unui regulamente in care activitatea agentilor este inregistrata. Astfel, RoREN devine un third party, si informatiile inregistrate in sistem (numarul de proprietati vandute, numarul de vizionari sau de clienti adusi etc) pot ajuta la justificarea unui comision de catre agentul imobiliar.
QuickSell a fost lansat odata cu inceperea crizei financiare si este destinat bancilor care depind de procedura juridica sa faca publicitate proprietatilor aflate in executare silita. Informatiile sunt publicate in sistem, licitatiile sunt anuntate sub forma unor evenimente iar RoREN activeaza ca un canal de publicitate.
Utilizatorii RoREN au la dispozitie si un instrument de administrare al informatiilor legate de proprietati, precum si un CRM. De asemenea, pe baza datelor disponibile in sistemul MLS, pot fi facute rapoarte de pricing si diverse statistici legate de preturile proprietailor imobiliare.
“Acest lucru va duce la un alt nivel de colaborare in cadrul unei agentii, dar si la o colaborare cu alte persoane din domeniu, prin intermediul sistemului MLS. Nimic nu apare insa in FairPlay fara sa fie aprobat de noi. Ideea este sa fie o sursa de informatii la care sa aiba acces doar acei specialisti care pot sa urmeze un regulament”, spune Stefan Negritoiu.
Cei care se inscriu pe site pot si sa adauge articole, similar cu modul in care se pot publica articole pe un blog. Specialistii din domeniul imobiliar pot si sa organizeze evenimente, RoREN punandu-le la dispozitie platforma tehnica (un sistem de inscriere si confirmare pentru participanti, oferirea de informatii despre eveniment), precum si un sistem de facturare, pentru evenimentele la care exista taxa de participare.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Stefan Negritoiu a facut parte timp de aproape zece ani din echipa Microsoft, in SUA.
In toamna lui 2006, impreuna cu partenera lui, Felicia Nitu, antreprenorul a inceput sa lucreze la BVI, un sistem de tip MLS (Multiple Listing System), destinat pietei imobiliare din Romania.
Proiectul a primit o finantare strategica de 150.000 de euro, bani care au fost investiti in rebranding, product development si intr-o echipa de vanzari.
La sfarsitul lui 2007, a inceput un proces de rebranding prin care BVI a devenit RoREN - o comunitate destinata clientilor si specialistilor din domeniul imobiliar.
RoREN ofera acces la trei tipuri de servicii: FairPlay, SellWell si QuickSell, gandite sub forma unor comunitati de specialisti care sa colaboreze intre ei, dar care sa se poata si consilia.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.