Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Pana la finalul anului, pe langa listarea proprietatilor, agentii care se conecteaza vor putea si sa colaboreze cu alti specialisti - de exemplu, cu juristi, pentru a obtine un contract.
“Speranta mea este ca lumea va incepe sa se intalneasca, sa se cunoasca. Poate asta ajuta sa se dezghete lucrurile pe piata, sa ajute la realizarea de tranzactii”, spune Stefan Negritoiu.
Monetizarea RoREN
Modelul de afaceri este bazat pe incasarile din partea clientilor care vor plati pentru a fi promovati printr-un profil personalizat pe RoREN, precum si pentru software specializat, dedicat activitatii in domeniul imobiliar.
“Taxa pentru a avea un profil personalizat va fi de aproximativ 10 euro pe luna. Pentru accesul la software, taxa va fi in jur de 25 de euro, insa unele instrumente de lucru vor fi accesibile gratuit pentru toata lumea”, spune Stefan Negritoiu.
Construirea conceptului RoREN
Proiectul nu este gandit doar ca o platforma tehnica online, ci are si un important impact offline, atat prin organizarea de evenimente, cat si prin implicarea partenerilor RoREN in stabilirea unor standarde profesionale in domeniul imobiliar din Romania.
Anul trecut, cei doi parteneri au reusit sa ii aduca la aceeasi masa pe agentii imobiliari si pe reprezentantii ANPC care au lucrat la textul referitor la modalitatea in care un agent ar trebui sa reprezinte un client. In urma intalnirii, reprezentantii ANPC au stabilit ca vor realiza un ghid de aplicare pe care inspectorii sa il urmareasca iar RoREN se va ocupa de necesarul de lucru si de documentatie (un sablon de contract). Actele sunt realizate impreuna cu juristi iar RoREN urmeaza sa colaboreze cu o tipografie si cu o retea de distributie pentru a face publice documentele, dar acestea vor fi disponibile si in sistemul FairPlay.
“A fost mult de lucru pentru a trebuit sa lucram impreuna cu specialistii din domeniu la realizarea unor regulamente, la o alta legislatie si la alte proceduri. Am colaborat cu ANPC tocmai pentru ca am dorit ca noile contracte sa fie in conformitate cu ordonanta nr. 174/2008”, spune Stefan Negritoiu.
De asemenea, in 2008, reprezentantii RoREN au inceput sa lucreze cu ASRO contribuind la un standard european pentru calitatea serviciilor imobiliare.
Evolutia proiectului
Timp de sase luni, Stefan Negritoiu s-a ocupat de proiect doar impreuna cu partenera sa, Felicia Nitu, director executiv la RoREN. Apoi a intrat in echipa si Elena, care a inceput sa se ocupe de back office.In 2007 au inceput angajarile pe partea de marketing si vanzari iar in vara aceluiasi an, echipa se ocupa deja de stabilirea contractelor cu primii clienti. In toamna lui 2008 s-au lansat evenimentele organizate offline de RoREN, cu scopul de a-i aduce fata in fata pe oamenii din industria imobiliara, pentru a lucra impreuna (n. red - printre primele evenimente de acest tip din tara).
“Pana la recesiune lucrurile au mers bine. Problema a inceput dupa acest moment. In loc sa se adune, sa colaboreze, oamenii din industria imobiliara au inceput sa rupa legaturile dintre ei si s-au indepartat si mai mult unii de altii”, spune Stefan Negritoiu.
Echipa vindea accesul la Sell Well (sistemul de colaborare dintre dezvoltatori si agentiile imobiliare) si la Fair Play, dar se ocupa si de popularizarea evenimentelor RoREN.
“In cazul evenimentelor a fost un challenge sa ii identificam pe oamenii din industrie care sa vina ca vorbitori si sa spuna lucruri de valoare Am avut si early adopters. Am avut mereu clienti, dar nu suficienti. Acum am schimbat strategia. Nu mai avem echipa de vanzari si ne concentram pe product development”, spune Stefan Negritoiu.
Problemele intampinate
Una dintre problemele proiectului a fost legata de partea de vanzari si de construirea unei echipe.
“Trebuie sa ai o masa critica de clienti si ai nevoie de oameni foarte buni pe vanzari. Ideal era sa fie cineva din domeniu, insa a fost dificil sa iau seniori in echipa, pentru ca nu sunt dispusi sa invete lucruri noi. Cel mai mare succes l-am avut cu tinerii recrutati. Nu poti incerca sa construiesti un business care vrea sa schimbe mentalitati cu oameni care nu pot sa isi schimbe mentalitatea”, spune Stefan Negritoiu.
Daca ar lua-o de la capat, Stefan Negritoiu spune ca ar fi si mai incapatanat in deciziile de business pe care le-a luat si ar schimba strategia in ceea ce priveste bugetul de marketing - nu ar mai cheltui atat de mult pentru participarea la targuri imobiliare.
“Am avut clienti mereu, dar nu suficienti. Daca am fi inceput cu organizarea de evenimente, ar fi ajutat. Acum stiu ce ar trebui sa fie facut, dar trebuie sa invatam si noi din ceva”, spune Stefan Negritoiu.
Dezvoltarea RoREN
Proiectul nu se va limita doar la piata noastra, ci este gandit la nivel international. Stefan Negritoiu a preferat insa lansarea platformei in Romania, pentru ca aici este mai usor sa testeze sistemul.
“In Romania pot sa inteleg mai bine oamenii. Eu invatand, fiind la inceput, as avea mai multe sanse cu proiectul. In plus, piata este suficient de mica incat sa imi fac usor o idee despre cum functioneaza lucrurile”, explica Stefan Negritoiu.
El spune ca aici a vrut sa rezolve acea parte din problema care este suficient de aplicabila peste tot, astfel incat sa poata replica modelul si in alta parte.
“Odata ce finalizam platforma, putem sa ne extindem in toata Europa de Est. De ce? Pentru ca este o lacuna completa de infrastructura in domeniul imobiliar in aceasta zona”, spune Stefan Negritoiu.
Experienta personala
“Ma caracterizeaza tenacitatea si abilitatea de a gandi la scara mare. Am avut ca background pentru asta exemplul personal al tatalui meu si faptul ca am lucrat la Microsoft, unde am fost implicat in proiecte mari", spune Stefan Negritoiu.
In business a fost insa ajutat si de faptul ca are abilitati de executant - de exemplu, a inceput sa invete despre marketing, ca sa poata alege un furnizor din acest domeniu.
In ceea ce priveste planificarea, Stefan Negritoiu considera ca trebuie sa fii fundamentat in ceva, sa ai un plan, dar sa nu te transformi intr-un slav al acestuia - conteaza sa poti face schimbari in plan, pentru a-ti atinge obiectivele.
Rolul lui in proiect este sa inoveze si sa construiasca strategia firmei. Acum analizeaza conceptul relelor de afaceri mai mici si mai profunde, unde poti face business, spre deosebire de retelele sociale si profesionale existente despre care spune ca functioneaza pe principiul “a mile wide and an inch deep”.
“Eu sunt un problem solver cu intelegere a scenariilor de back office - pot sa imi dau seama cum functioneaza un sistem. Pot sa iau informatii din mai multe surse, fragmentate, si sa le analizez. Ceea ce fac acum in domeniul imobiliar, vreau sa fac si in domeniul medicinei si in cel al finantarii”, spune Stefan Negritoiu.
Ce il face sa mearga mai departe in ciuda problemelor de care s-a lovit? Oamenii din jur care il sustin si ii impartasesc valorile, precum si increderea in sine - “Este foarte important sa fii mereu entuziast. Nu as putea face ceva doar pentru bani”.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Stefan Negritoiu a facut parte timp de aproape zece ani din echipa Microsoft, in SUA.
In toamna lui 2006, impreuna cu partenera lui, Felicia Nitu, antreprenorul a inceput sa lucreze la BVI, un sistem de tip MLS (Multiple Listing System), destinat pietei imobiliare din Romania.
Proiectul a primit o finantare strategica de 150.000 de euro, bani care au fost investiti in rebranding, product development si intr-o echipa de vanzari.
La sfarsitul lui 2007, a inceput un proces de rebranding prin care BVI a devenit RoREN - o comunitate destinata clientilor si specialistilor din domeniul imobiliar.
RoREN ofera acces la trei tipuri de servicii: FairPlay, SellWell si QuickSell, gandite sub forma unor comunitati de specialisti care sa colaboreze intre ei, dar care sa se poata si consilia.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 08 Februarie 2010 la ora 01.00