Estimarea este facuta de Mihai Pop, Partner la firma de consultanta Osprey Partners, care ia in calcul reducerea profitului acestor compani si a multiplilor de eveluare pentru acest domeniu.
Modelul de evaluare a unei firmei este ca din valoarea rezultata dupa inmultirea EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization - castigul inainte de dobanzi, rate, depreciere si amortizare; profitul operational) cu multiplul domeniului (mai multe informatii despre multiplu pot fi gasite aici) sa se scada datoriile nete ale companiei.In prezent, multiplul pentru o companie din distributie este intre 4 si 5, fata de 7 - 8, cat era acum doi. Pe langa reducerea multiplului, valoarea EBITDA a scazut."Aceasta este ca un fel de masura cu degetul - poate fi corecta, cateodata poate fi gresita, dar niciodata nu este extraordinar de gresita. Au scazut atat de mult evaluarile pentru ca EBITDA a scazut foarte mult si atunci inmultesti multiplul acesta mai mic cu un alt EBIDTA, iar datoriile raman la fel de mari sau poate chiar mai mari, iar acum oamenii inca asteapta un multiplu de 6 - 7 si nu 4 - 5. Astfel, distantele raman foarte mari intre ceea ce vor vanzatorii si evaluarea companiei. Le este greu sa se obisnuiasca ca inainte valoarea firmei lor era, de exemplu, de 50 de milioane si acum este de 15 milioane, asa ca cer 30 de milioane", explica pentru startups.ro Mihai Pop.El mai spune ca aceasta valoare este mica si pentru ca riscul de a investi in astfel de companii este mai mare.Unii dintre cei mai interesati sa isi vanda afacerile in aceasta perioada sunt distribuitorii de pe segmentul alimentar."Firmele de distributie nu cumpara alte firme, iar fondurile de investitii nu se uita deloc la distribuitori in momentul acesta, pentru ca trebuie sa puna multi bani ca sa mentina compania", precizeaza Mihai Pop.Pe segmentul alimentar, investitorii strategici sunt totusi interesati sa cumpere producatori, deoarece pot gasi firme la preturi mult mai mici decat inainte. Investitiile pe care producatorii au trebuit sa le faca pentru a atinge standardele de calitate i-au adus acum pe acestia intr-o situatie financiara dificila, astfel ca multi sunt interesati sa vanda. Pe acest segment, interesul de a achizitiona producatori este datorat capacitatilor de productie, brandurilor si intrarilor de pe raft."Piata bunurilor alimentare a fost printre cele mai putin afectate de criza in 2009, in special in cazul consumului casnic. Pe total FMCG, in ciuda faptului ca destul de multe categorii si-au diminuat rata de crestere, iar pentru altele am asistat la o scadere a consumului, valoarea cosului de produse de larg consum analizat prin intermediul cercetarii de tip panel de gospodarii realizate de GfK Romania a crescut cu 15% in primele noua luni ale anului 2009 comparativ cu perioada similara a lui 2008. Pentru acesta, suma platita la un act de cumparare a crescut cu 6%, in timp ce frecventa de cumparare cu 3%, iar cantitatea achizitionata la un act de cumparare cu 5%. Dupa acest prim avant, in ultima parte a anului comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat", spune Raluca Raschip, Consumer Tracking Director la compania de cercetare de piata GfK Romania.Anul trecut, categoriile “vedeta” din FMCG au fost berea, cafeaua si ciocolata, uleiul, produsele lactate (lapte si iaurt), iar in cazul detergentilor de rufe, cumparatorii au achizitionat categoria mai rar, dar in cantitati mai mari la un act de cumparare. Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.