Cum se evalueaza o companie de servicii


Cea mai folosita metoda de evaluare a unei firme din domeniul serviciilor este cea a veniturilor sau a multiplicatorilor (EBITDA), deoarece la o astfel de companie activele necorporale pot reprezenta peste 90% din valoare. Abordarea consta in estimarea veniturilor anuale generate constant de firma, inainte de deducerea impozitelor, taxelor si a amortizarii.

 

Dupa ce se fac aceste estimari, se realizeaza proiectii de venituri, cheltuieli, capital de lucru si investitii pe urmatori cinci si zece ani, de la data evaluarii. Potrivit evaluatorilor, o perioada lunga pe care se fac prognozele reduce valoarea finala a companiei.

"Rezultatul acestor proiectii este un flux de numerar in fiecare an, care se actualizeaza la data evaluarii, tinand cont de valoarea in timp a banilor. Suma acestor fluxuri de numerar actualizate reprezinta valoarea companiei", explica pentru strartups.ro Gheorghe Nistoroiu, Manager in cadrul departamentului Financial Advisory la compania de consultanta financiara si audit Deloitte Romania.

Ca si in cazul altor tipuri de evaluari, unul dintre elementele importante pentru o firma din domeniul serviciilor este stablirea scopului: evaluare pentru vanzare, inaintea vanzarii, pentru a lua decizia daca merita sau nu vanduta, evaluare pentru fuziune sau post-tranzactie, pentru stabilirea anumitor strategii, pentru raportarile contabile, un imprumut sau o investitie.

Dimenisunea afacerii este un alt parametru luat in calcul iar primul element evaluat este valoarea pietei, pentru a vedea care este maximul de crestere al unei companii.

"Acum un an si jumatate, erau putini cei care estimau valoarea pietei, sa vada care este intr-adevar capacitatea de business a unei companii, si se uitau numai la EBITDA firmei", spune pentru startups.ro Mihai Pop, Partner la compania de consultanta Osprey - Partners.


Ce se evalueaza
Activele intangibile sunt cele mai importante in evaluarea unei companii de servicii. Acestea pot fi numele, marca, francizele, contractele cu clienti importanti, contractele de munca cu salariatii - cheie sau relatiile functionale create intern in companie.

"O mare importanta o are posibilitatea de mentinere a acestor active cat mai mult in companie, avand in vedere caracterul volatil al acestora", spune pentru startups.ro Adrian Crivii, Manager General la compania de evaluare Darian Rom-Suisse.

De exemplu, la o companie de servicii de telefonie, valoarea se calculeaza la numarul de conexiuni sau la numarul de contracte.

Daca o companie detine active care nu fac parte din obiectivul principal de activitate si nu contribuie la fluxul de numerar (cladiri, terenuri, echipamente, participatii la alte companii), acestea nu intra in evaluarea afacerii. Activele secundare sunt adaugate la valoarea afacerii si incluse in tranzactie numai daca doreste cumparatorul.

"Nu sunt considerate active secundare in evaluare si fac parte din afacere acele cladiri, terenuri si echipamente fara de care business-ul nu isi poate desfasura activitatea si intra in evaluarea pe baza de venit", precizeaza Mihai Pop. 

Raportul de evaluare contine o parte descriptiva, o analiza operationala si comerciala, una juridica si alta financiara. In cazul aplicarii abordarii bazate pe venituri, raportul contine si o descriere a strategiei, legata de dezvoltarea afacerii in viitor, si ipotezele, in care se explica si se justifica parametri luati in calcul in modelul financiar al evaluarii pe baza de venit.

"Managementul are un rol important intr-o lucrare de evaluare si unul activ, deoarece anumite sectiuni sunt pregatite numai de el", mai spune Gheorghe Nistoroiu.


Metoda evaluarii pe baza de multiplu
In acest caz, valoarea companiei este obtinuta din suma estimarilor de flux de numerar, care este inmultita cu un multiplicator, iar din rezultat se scad datoriile firmei. Multiplicatorul aplicat fluxurilor de capital depinde de industrie, tara, stadiul de dezvoltare al afacerii si evolutia economiei.

"Acesta metoda a fost utilizata mult in Romania in perioada ultimilor ani in procese de fuziuni si achizitii. De exemplu, pentru industria IT si servicii, multiplicatorul a variat intre trei si patru, ajungand pana la 10 - 12. Multiplul s-a redus semnificativ odata cu aparitia crizei economice financiare  si restrangerea economiei", spune Adrian Crivii.

Mihai Pop adauga faptul ca in prezent un multiplul de sase aplicat la EBITDA poate fi considerat anormal de ridicat.

Multiplul unui domeniu de activitate este stabilit pe baza afacerilor similare, cu aceeasi dimensiune si care au fost tranzactionate. Astfel, fiecare domeniu are un anumit multiplu, care difera apoi in functie de companie. De exemplu, liderii unui segment primesc multipli mai mari, pentru ca pot influenta evolutia pietei respective.

"In contextul economic actual marcat de criza economica, valoarea unei companii este mai bine reflectata in abordarea pe baza de venituri", subliniaza Gheorghe Nistoroiu.

Avantajul abordarii este ca ia in calcul potentialul de dezvoltare al unei companii, inclusiv pentru cele aflate intr-un stadiu incipient de dezvoltare.

"Accentul pus pe venituri face ca in prezent business-urile sa se evalueaze mai simplu decat acum un an, un an si jumatate", precizeaza Mihai Pop.

In Romania, una dintre provocarile in abordarea in functie de venit este lipsa planurilor de afaceri ale companiilor, pe baza carora se fac proiectiile de flux de numerar.

"Sunt companii de sute de milioane de euro, dezvoltate de romani, fara un plan de afaceri. Cat valoreaza o astfel de companie? Nimic, deoarece firma depinde prea mult de un numar restrans de persoane si nu are tinte pentru a continua activitatea in cazul in care dispar aceste persoane", adauga Mihai Pop.


Optiune de calcul pentru venituri
O varianta pentru evaluarea prin venituri este rata de actualizare, reprezentata de costul mediu ponderat al capitalului, care arata in cati ani se recupereaza sumele investite intr-o companie. In costul mediu ponderat al capitalului intra costul capitalului actionarilor si creditele firmei.

Costul capitalului actionarilor sau cost of equity se calculeaza cu ajutorul capital assets pricing model (CAPM), care include o rata fara risc (capacitatea companiei de a obtine un credit de la banca) si riscul de dobanda (diferenta dintre venitul obtinut printr-o obligatiune guvernamentala si dobanda de la banca). In plus, CAPM include o prima de risc de pe piata bursiera, riscul de tara si indicele Beta pentru domeniul respectiv.

Indicele Beta se raporteaza la piata de capital, deoarece pe aceasta piata exista tot timpul tranzactii. Acest indice prezinta riscul direct proportional cu evolutia sectorului analizat. Astfel, o companie dintr-o piata cu un indice mare va creste si va scadea in functie de cat de mare este Beta fata de piata de capital.

"Cand indicele Beta pentru un domeniu este mai mare ca 1, piata respectiva se misca mai accentuat decat piata de capital, iar cand este mai mic decat 1 este mai putin accentuat decat piata de capital", mai spune Mihai Pop.

Astfel, domeniile cu cel mai redus risc sunt cele cu o valoare a Beta sub 1, precum utilitatile, care au 0,7 - 0,8. Prima de risc pe piata bursiera reprezinta suplimentul de profit cerut de un investitor intr-o investitie in actiuni, fata de o investitie intr-o obligatiune guvermentala. In general, companiile vandute pe piata libera se tranzactioneaza la un pret cu 20 - 30% mai mic decat cele listate.

"Insa, acum, in Romania, companiile nelistate se vand deasupra pietei, deoarece sunt tranzactionate fara emotiile de pe piata de capital", detaliaza Mihai Pop.


Influenta contextului din piata
In ultimele sase luni, in contextul turbulentelor de pe pietele financiare internationale, prima de risc pe piata bursiera a crescut de la 5% - 6% la circa 10%, conform Vernimmen.com. In plus, in aceeasi perioada, coeficientul Beta si riscul de tara al Romaniei au crescut, iar costurile creditarii s-au dublat.

"Rezultatul acestor cresterii ale costurilor este cresterea costului capitalului, care face ca valoarea firmelor sa scada destul de mult in aceasta perioada", detaliza Gheorghe Nistoroiu.

In aceste conditii, rata de actualizare s-a redus. Rezultatul este ca valoarea unei firme a scazut in proportia cu care s-au redus indicii din multiplu, chiar daca fluxul de numerar al acesteia firme s-a pastrat.

"Impactul crizei economice in evaluarea bazata pe venituri nu se limiteaza numai la cresterea costului capitalului. Este evident ca si proiectiile de venituri facute astazi sunt mult mai putin optimiste decat cele din urma cu sase luni", adauga Gheorghe Nistoroiu.

De exemplu, in cazul in care EBITDA unei firme se reduce cu jumatate si multiplul pe domeniu scade tot cu jumatate, valoarea unei companii ajunge la un sfert.

Citeste aici mai multe detalii despre influenta contextului din piata asupra valorii companiilor.


Metoda comparativa

Alta abordare pentru evaluarea companiilor de servicii este comparatia cu alte “firme etalon”, tranzactionate recent pe Bursa sau pe piata privata.

"Acesta metoda se foloseste in economiile dezvoltate, pentru perioade in care piata este foarte activa, cand se fac multe tranzactii in industria respectiva", spune Adrian Crivii.

Pentru comparatie, se iau in calcul firme de dimensiuni similare, valoare apropiata, cu acelasi profil, actionand in aceeasi piata si tranzactionate recent. In cazul in care nu exista companii similare in tara noastra, evaluarea se va raporta la firme aflate in tarile din Europa Centrala (Bulgaria, Cehia,  Polonia, Slovacia, Ungaria) sau in alte tari din Uniunea Europeana. Multipli calculati in aceasta abordare sunt corelati cu indicatorii economici carora li se aplica.

"Avantajul acestei abordari este ca e cea mai aproape de piata. Dezavantajul este dificultatea de a gasi societati comparabile, respectiv tranzactii, care sa se fi petrecut relativ recent, pentru ca, de exemplu, situatia din prezent este mult diferita fata de acum sase luni", mai spune Gheorghe Nistoroiu.

Un alt dezavantaj este ca de multe ori lipsesc informatiile complete despre tranzactii, iar cel mai greu de gasit sunt datele pentru tranzactiile mici.

Evaluarile pe baza de comparatie au relevanta limitata, deoarece majoritatea tranzactiilor si informatilor financiare comparabile si disponibile dateaza din perioade anterioare si au avut loc in conditii economice diferite", subliniaza Gheorghe Nistoroiu.


Utilizarea simultana a mai multor metode de evaluare

In general, pentru a stabili valoarea unei companii se folosesc simultan mai multe metode, in functie de scopul evaluarii, de cantitatea si calitatea informatiei si de judecata profesionala a evaluatorului.

In acest caz, se foloseste una dintre metode, care aproape intotdeauna este cea bazata pe venituri, si apoi se fac niste calculatii de multipli, pentru a vedea daca valorile rezultate se sustin reciproc", subliniaza Gheorghe Nistoroiu.

Valorile rezultate prin cele doua abordari, comparatie si venituri, pot sa difere.

"Alegerea valorii finale se face pe baza judecatii profesionale a evaluatorului, in functie de cantitatea, calitatea si relevanta informatiilor profesionale avute la dispozitie", completeaza Gheorghe Nistoroiu.

Uneori, valoarea finala se stabilieste ca o medie ponderata a valorilor obtinute din diferitele metode de evaluare, alteori, doar pe baza judecatii profesionale.

De exemplu, daca evaluatorul considera ca firmele folosite pentru comparatie au valori apropiate cu a companiei evaluate si datele sunt recente, probabil va decide ca valoarea gasita prin aceasta abordare are o pondere mai mare in concluzia valorii finale. Evaluatorul nu este obligat sa foloseasca una dintre abordari, insa o va alege pe cea relevanta.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii