Un nou val de reviste independente continua sa apara sau tocmai si-au lansat paginile imprimate pe hartie, in ciuda perioadei dificile prin care trece piata publicatiilor tiparite. Create din pasiune, sunt sustinute de fondatori care inoveaza in businessul din print.
"Este clar ca in ultimii doi ani (n.red. - interviul a fost facut la inceputul lui decembrie 2012) au aparut o gramada de titluri independente si ma bucur foarte mult. Imi valideaza ca experienta de a citi o revista pe hartie are o oarecare valoare. O revista este destul de greu s-o transpui pe net si sa ai acelasi feeling. Faptul ca sunt atatea reviste independente si de nisa dovedeste cat de prost servit este publicul de entitatile mari (n.red. - trusturile de media cunoscute). Din pacate, in continuare, nu este un semnal suficient de puternic pentru revistele mari sa faca o calitate mai buna", spune pentru startups.ro Cristian Lupsa, editorul si cofondatorul Decat o Revista (DoR).
El include in categoria generala a noilor reviste tiparite de nisa "Arte si meserii", "Tataia", "All Hollow" si "The Institut". Fiecare dintre acestea are ca scop promovarea unei industrii, a unui domeniu sau a unei organizatii. Pe langa DoR, mai exista insa si alte proiecte editoriale dedicate doar sustinerii unor idei: "Revista de Povestiri", "Love Issue" si "Harap Alb continua".
Cristian Lupsa spune ca toate aceste proiecte reprezinta un nou val de reviste tiparite de nisa. Valul precedent a fost intre inceputul si mijlocul anilor 2000, acele reviste disparand deja de pe piata.
Noul val al revistelor de nisa tiparite
Ideea DoR a aparut in aprilie 2009, din frustrare. Dupa ce au participat la un miniseminar de design editorial tinut de Raymond (Ray) Bobar, Cristian Lupsa, Gabriel Dobre, Lavinia Gliga si Sebastian Ispas s-au hotarat sa tipareasca un exemplar DoR, ca sa arate ce inseamna un produs de calitate, facut cu efort, chiar si fara sa dispuna de multe resurse.
Primul numar din DoR a aparut in octombrie 2009 iar Bobar a fost cooptat in proiect, pentru partea de design a revistei.
Initial voiau sa scoata un singur numar, dar feedback-ul primit de la cititori (in jur de 100 de e-mail-uri lungi) i-a motivat sa continue.
Ideea "Revistei de Povestiri" i-a venit Siminei Diaconu anul trecut: in septembrie s-a gandit la ea, iar din noiembrie a inceput sa lucreze. Revista este una de literatura si publica doar fictiune.
"Pe 14 ianuarie (n.red. - 2012) a inceput campania de teasing pe Facebook cu Motanov, antrenor de imaginatie. In martie (2012) a spus prietenilor lui pe cine reprezinta si am lansat primul numar la Clubul Taranului", spune pentru startups.ro Simina Diaconu, editor si manager de proiect la "Revista de Povestiri".
In februarie 2012, Simina, Traian Stanciu (prietenul ei) si Constantin Nimigean (fondatorul "Love Issue") au fondat Asociatia Brain Fitness. Simina este presedinte, Traian este vicepresedinte si Constantin membru.
Mihai Ionascu a inceput acum circa doi ani sa lucreze la revista de banda desenata "Harap Alb continua". Atunci a aflat ca dintre toate lecturile obligatorii pe care le stia de la scoala (n.red. - acum circa 20 de ani), o singura poveste a ramas pe aceasta lista: "Povestea lui Harap Alb", care se preda in clasa a XI-a si este subiect la examenul de bacalaureat. Ideea de a face o revista de banda desenata din lecturile obligatorii de la scoala i-a venit lui Mihai acum 15 ani (n.red. - in ultimul an de facultate), dar atunci n-a avut suficient timp, rabdare si fonduri.
"Pe parcurs, am descoperit si alta motivatie: nevoia de a prezenta (macar) o fateta a culturii noastre intr-o modalitate <cool>, usor digerabila, cititorilor actuali. Sunt mare consumator de povesti. Cel mai mult ma atrag cele ardelenesti, cu Talpa Iadului. Una dintre primele mele <intalniri> cu banda desenata romaneasca a fost <Harap Alb>, prin anii '80, intr-un album desenat de Sandu Florea", spune pentru startups.ro Mihai Ionascu, editorul "Harap Alb continua".
Aceasta revista reinterpreteaza povestea lui Ion Creanga, aparuta pentru prima data in 1877: aceleasi personaje, dar adaptate vremurilor de acum. Primul numar al revistei a aparut la inceputul lui octombrie 2012, iar al doilea la mijlocul lui decembrie.
Constantin Nimigean a publicat "Love Issue" mai mult la indemnul prietenilor de la "Revista de Povestiri". Primul si singurul numar printat al acestei reviste a aparut in noiembrie 2012, dar este a saptea editie online. "Love Issue" a aparut doar in limba engleza, deoarece are multi fani din strainatate, datorita variantei online. In plus, Constantin vrea sa transmita si in strainatate ceea ce este in tara noastra.
"<Love Issue> exista ca revista online din ianuarie 2011, cand mi-am propus sa sarbatoresc cei patru ani de blog cu o revista unde sa public proiecte foto mai interesante si pe o anumita tema. Primul numar a iesit si in urma unui curs de design editorial (n.red. - Curs de Design Editorial, tinut la Centrul de Jurnalism Independent de Raymond Bobar, confondator DoR) pe care l-am urmat si pe care trebuia sa-l folosesc la ceva. In plus, aveam nevoie de o revista proprie, simteam ca ce era pe piata de reviste foto online nu ma satisface indeajuns", spune pentru startups.ro Constantin Nimigean, editorul "Love Issue".
Dezvoltarea proiectelor
Cei cinci fondatori ai DoR au stabilit de la inceput sa faca o publicatie trimestriala, pentru ca stiau de cata munca este nevoie pentru ceea ce vor ei. Au ajuns la numarul zece. Anul trecut, au stabilit de la inceput ca vor fi doar trei numere din DoR, fata de patru, cum era de obicei, dar in acest an vor reveni la numarul initial (martie, iunie, septembrie, decembrie).
"Am avut teme (n.red. - in reviste) in 2011. Anul acesta n-am mai facut o tema declarata, am asteptat sa vedem ce iese si dupa aia am cautat un fir rosu (n.red. - intre articolele dintr-un numar). Mereu se arata un fir rosu, chiar daca nu-i o tema, de asta am renuntat (n.red. - la tema fiecarui numar). Incercam sa lucram cat mai mult cu ideile, tocmai pentru ca asta am vrut sa facem de la inceput: sa cream o calitate pe care n-o vezi in alte locuri", precizeaza Cristian Lupsa.
De asemenea, DoR face tot timpul modificari in designul revistei. Ei sunt la al treilea Art Director.
"Revista de Povestiri" este un lunar, la care cititorii pot trimite propriile povesti, prelucrate apoi impreuna cu Motanov (personajul in jurul caruia graviteaza revista).
"Harap Alb continua" este un lunar, unde este construit un intreg univers: sunt redefinite personajele, arhitectura (neo-brancovenesca adaptata), relieful, armele si decoratiunile. In cea mai mare parte, designul armelor si ornamentele (de pe haine, armuri, ziduri, steaguri etc.) provin din designurile tracice din cartea "Getica", de Vasile Parva. Unul dintre cele mai importate aspecte ale revistei a fost realizarea personajelor, pentru finisarea carora a fost nevoie de opt luni.
Numarul doi al "Love Issue" este programat pentru martie 2013, urmand ca tema sa fie stabilita in aceasta luna.
Cine sunt cititorii
Cristian Lupsa spune ca cititorii DoR sunt cei care inca mai cred ca in Romania lucrurile pot fi mai bune, nu doar pentru tara, dar si pentru indivizi. Cei mai multi dintre acestia lucreaza in industriile creative, organizatiile non-guvernamentale si din ce in ce mai multi angajati din companii.
"Nu este nimic mai placut decat sa primesti un e-mail de la un cititor care nu spune <Mi-a placut>, ci ca un anumit text a venit la fix intr-un anumit moment al vietii, era o problema la care se gandea sau ca a avut o experienta similara si ca textul nostru i-a vorbit intr-un fel in care nu se astepta", explica Cristian Lupsa.
Majoritatea celor care interactioneaza cu "Revista de Povestiri" are intre 25 de ani si 35 de ani.
"Varsta nu mi se pare un criteriu bun de segmentare. Sunt oameni deschisi la idei noi, care si-au pastrat o flexibilitate intelectuala, care citesc macar o carte pe luna, care au umor si carora le place sa se joace", mai spune Simina Diaconu.
Publicul tinta al "Harap Alb continua" sunt cei intre 16 ani si 24 ani, dar, de fapt, cumparatorii sunt "tinerii intre 7 ani si 107 ani".
"Am avut surpriza sa constatam ca foarte multi parinti isi incurajeaza copii sa ne citeasca... si foarte multi adulti isi satisfac o mica placere nevinovata, isi aduc aminte de copilarie, sub o alta forma", adauga Mihai Ionascu.
Cititorii "Love Issue" sunt pasionatii de fotografie, fotografii amatori si cei profesionisti.
"Cititorii au, in mare parte, intre 20 de ani si 40 de ani, stiu limba engleza, iar 95% dintre ei au aparat foto", detaliaza Constantin Nimigean.
Cum sunt reduse costurile
Lansate din pasiune, modelul de business al revistelor de nisa tiparite este diversificarea veniturilor, sub presiunea costurilor.
Cel mai mare cost al acestor reviste este tiparul, pentru ca cei care scriu sunt colaboratori: fiecare numar din DoR este rezultatul muncii a 50 - 60 de oameni, de obicei; la "Revista de Povestiri" lucreaza aproape 50 de persoane (40 colaboratori si voluntari); "Harap Alb continua" are 14 angajati, din care opt sunt angajati permanenti; "Love Issue" a fost realizata de trei oameni - Constantin Nimigean, prietena lui, Andreea Cioran si o amica de-a lor.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Noul val al revistelor tiparite de nisa din Romania a aparut acum trei ani, odata cu primul numar din DoR, dupa ce un astfel de val a mai fost pe la mijlocul anilor 2000.
"Revista de Povestiri", "Harap Alb continua" si "Love Issue" sunt publicatii aparute anul trecut.
Business-ul noilor reviste de nisa este structurat pe reducerea cat mai mare a costurilor si pe diversificarea veniturilor.
Toti editorii noilor reviste tiparite sunt optimisti, chiar daca acestea sunt greu de sustinut financiar.
Continutul unei publicatii tiparite trebuie sa fie ori "la prima mana", ori publicatia in sine sa fie colectionabila.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.