Daca vrei sa afli cum poti face business la nivel european, poti primi sprijin gratuit din partea a trei centre create sa ofere informatii si solutii legate de Uniunea Europeana. Institutiile iti ofera date si solutii legate de legislatia comunitara, fondurile structurale sau extinderea companiei tele in alte tari membre ale Uniunii Europene.
Centrul InfoEuropa
Centrul de informare europeana InfoEuropa apartine de Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE) din cadrul Guvernului Romaniei si ofera companiilor, dar si cetatenilor, informatii gratuite din domeniul dreptului european. In cazul companiilor, centrul de informare ofera detalii despre legislatia comunitara sau despre actele nationale de transpunere.
“De la inceputul anului, am primit din partea firmelor romanesti aproape 50 de solicitari, care se refera la modul in care pot fi accesate fondurile structurale. Printre celelalte cereri de informatii adresate centrului, s-au regasit si modificarile legislative dupa adoptarea aquis-ului comunitar”, spune pentru startups.ro Iuliana Dumitru, coordonatorul centrului InfoEuropa.
Centrul raspunde solicitarilor companiilor pe loc, iar daca este nevoie de o documentare specializata pe un anumit domeniu, raspunsurile sunt primite in termen de cateva zile.
“In functie de domeniul de interes, de multe ori sprijinim companiile sa gaseasca specialistii sau institutiile competente sa le dea un raspuns complet pe subiectele de care sunt interesate”, spune Iuliana Dumitru.
Coordonatorul centrului de informare europeana explica pentru startups.ro ca in Romania 90% dintre companiile care au cerut informatii au fost interesate de dezvoltarea afacerilor in tara noastra, iar restul de 10% au solicitat informatii pentru extinderea afacerilor in alte state membre ale Uniunii Europene (UE).
Centrul InfoEuropa functioneaza in Bucuresti, in acelasi sediu cu Biblioteca Centrala Universitara.
Europe Direct Centras
Centrul de informare Europe Direct Centras apartine de Comisia Europeana si raspunde la intrebari referitoare la programele UE si ofera informatii care tin de viata intr-o tara membra a Uniunii. De exemplu, calatoria dintr-un stat al UE in altul, demersurile pentru recunoasterea studiilor, introducerea unei plangeri impotriva produselor periculoase, numele, adresele si numerele de telefon ale organizatiilor la care atat cetatenii, cat si firmele pot apela, ajutor pentru stabilirea parteneriatelor transfrontaliere.
Europe Direct Centras nu se adreseaza direct companiilor sau persoanelor care doresc sa isi deschida o afacere, insa ofera informatii generale cu privire la achizitionarea sau vanzarea unei intreprinderi, inchiderea activitatii, posibilitatile de finantare, gestiunea intreprinderilor si dezvoltarea activitatii.
“Firmele romanesti au fost interesate pana acum de accesarea fondurilor structurale, de legislatia industriala si comerciala si de gestiunea resurselor umane”, spune pentru startups.ro Madalina Paxaman, coordonatorului centrului de informare Europe Direct Centras.
Centrul este deschis din luna aprilie a acestui an si, pana in prezent, a primit, prin telefon sau e-mail, aproximativ 50 de solicitari de informatii din partea firmelor. Solicitarile au fost legate in special de domeniul financiar si de cel al dreptului comunitar.
“Incercam sa oferim raspuns pe loc la solicitarile primite prin telefon. Angajatii nostri nu sunt experti in economie, legislatie, resurse umane, asa ca, atunci cand intrebarea este una foarte specifica, companiile sunt solicitate sa formuleze o solicitare prin e-mail la care se va raspunde in cinci zile lucratoare”, adauga Paxaman.
Pentru solicitarile venite prin fax sau posta, termenul de raspuns este de doua saptamani.
Centrele de Informare Europe Direct functioneaza in Bucuresti si in alte 26 de localitati din tara: Alba Iulia, Arad, Bacau, Baia Mare, Bistrita, Brasov, Cluj, Comanesti, Constanta, Craiova, Fagaras, Galati, Iasi, Lacul Sarat, Medias, Mizil, Odorheiul Secuiesc, Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Rodna, Sangeorgiu de Padure, Sfantul Gheorghe, Simeria, Targu Mures, Timisoara, Vaslui.
SOLVIT
SOLVIT este o retea infiinata de Comisia Europeana la inceputul anului 2007 si care functioneaza in cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene al Guvernului. Reteaua rezolva, fara folosirea procedurilor judiciare, problemele care apar in urma neaplicarii sau aplicarii necorespunzatoare a legislatiei europene de catre autoritatile publice nationale.
Problemele de care se ocupa centrul privesc piata interna a UE cu cele patru libertati de circulatie: libera circulatie a serviciilor, a marfurilor, a capitalurilor si a persoanelor.
“Rezolvam plangerile provenite atat din partea cetatenilor, cat si din partea intreprinderilor, prin cooperarea intre centrul SOLVIT care a primit sesizarea (centrul cu care petentul are legatura administrativa cea mai stransa - centrul de origine) si centrul SOLVIT din statul unde a avut loc incalcarea dreptului comunitar (centrul responsabil)”, spune Loredana Patagoi, reprezentanta SOLVIT.
Pentru ca un dosar sa poata fi inregistrat si solutionat de centru, acesta trebuie sa respecte cateva conditii: sa fie vorba despre un caz transfrontalier, sa nu fie demarate proceduri judiciare pentru solutionarea sa, problema sa rezulte din neaplicarea sau aplicarea incorecta a dreptului comunitar privind piata interna de catre administratia nationala dintr-un stat membru.
Centrul nu acorda consultanta juridica companiilor, ci intervine doar pentru solutionarea problemelor pe care le intampina firmele in exercitarea drepturilor oferite de legile europene sau una dintre libertatile pietei interne a UE. De asemenea, serviciul nu intervine in problemele aparute intre persoane fizice sau intre persoane juridice, ci doar intre acestea si autoritatile unui stat membru UE.
“In cursul anului 2007, am primit aproximativ 150 de cazuri transmise de companii, ceea ce reprezinta aproximativ 18% din totalul cazurilor SOLVIT, pe domeniile accesului pe piata al produselor, uniunii vamale, impozitarii", spune Patagoi.
Termenul in care centrele SOLVIT furnizeaza solutii pentru problemele sesizate este de zece saptamani. Acesta poate fi prelungit cu inca patru saptamani, daca exista motive temeinice cum ca in termenul suplimentar se poate obtine o solutie pentru petent.
Redactor: Paula Safta
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.