Articole
Articole:   Toate

Gala Conference Start&Grow - sfaturi pentru antreprenori


In plus, in cazul business-urilor antreprenoriale nu strategia este problema, ci executia planului pus la punct.

"Strategia la firmele mici este, probabil, lucrul cel mai simplu de facut dintre toate. In doua-trei zile poti face o strategie, iar restul de 362 de zile o executi. La executie sunt cele mai mari probleme", a precizat George Butunoiu.

Mihai Stanescu a spus ca rolul antreprenorului in Romania, in momentul de fata, este de a construi sisteme foarte bune sau interfete de business - relatii foarte bune de afaceri, contracte, obiceiuri repetitive, si sisteme cu solutii la intrebari precum “Cine aduce contract?, Vreau sa-l inchei pe luna sau pe an? Cine este este un client bune pentru mine? etc.

"Toate acestea sunt interfete care au o dubla functie - in primul rand, limiteaza efortul si, in al doilea rand, protejeaza antreprenorul, pentru ca nu mai este intr-o structura foarte mare", a explicat Mihai Stanescu.

Tot referitor la functionarea unei firme, Mirela Serban a spus ca este importanta comunicarea financiara intre departamente (vanzari, contabilitate etc.), atat pe orizontala, cat si pe verticala, iar rolul antreprenorului este de a incuraja aceasta comunicare, pentru ca altfel se poate ajunge chiar si la incapacitate de plata, daca, de exemplu, cei de la vanzari doar semneaza contracte, dar nu urmaresc si plata acestora.

Tocmai de accea, Mirela Serban adaugat ca bugetul trebuie analizat luna de luna, pus pe hartie si apoi in practica, pentru a sti spre ce trebuie directionati banii.  

Cum comunici
Perceptia generala este ca o companie are nevoie de comunicare abia dupa ce ajunge intr-un anumit stadiu de dezvoltare. Insa, Gabriela Lungu a explicat ca anteprenorii ar trebui sa se gandeasca la acest lucru inca de la inceput, tocmai pentru ca prin comunicare pot ajunge la potentiali clienti sau parteneri de afaceri si isi pot contura busines-ul mai bine. Mai ales ca in anumie domenii de activitate (consultanta, comunicare etc.) nu conteaza doar imaginea firmei, ci si brandul personal al antreprenorului, iar acesta se poate construi doar in timp.

Tocmai pentru ca notorietatea prin PR se poate obtine intr-o perioada mai mare de timp, cei care nu isi permit sa angajeze un consultant trebuie sa aloce din timpul lor pentru acest lucru. Iar comunicarea nu trebuie facuta cu intreruperi, “in valuri”, ci in mod constant, la fel ca in viata, unde relatiile se construiesc incet, in timp.

"PR-ul este foarte bun, dar nu are forta, nu are puterea unei campanii de advertising. Diferenta dintre PR si advertising este ca in PR nu se poate da un tun", a spus Gabriela Lungu.

Ea a explicat ca PR nu inseamna doar Public Relations, ci si Performanta si Recunoastere. Astfel, daca firma nu are o performanta reala, nu poate obtine nici recunoasterea pe care si-o doreste.

Consultantii iti dau sfaturi despre cum sa faci mai multa performanta. Dar pentru a obtine maximum de la un consultant de comunicare tu trebuie sa iti cunosti publicul final. Sunt oameni care nu au vorbit in viata lor cu publicul tinta”, a spus Gabriela Lungu.

Tocmai de aceea, de exemplu, Flaviu Radulescu a spus ca de fiecare data cand lanseaza un nou produs se duce el sa-l vanda, pentru a intelege cum pune publicul problema, ce nevoi are, de ce vede produsul altfel, cum mai poate fi imbunatatit si cum il poate vinde mai bine.

Alansarea afacerii este unul din momentele importane pe care antreprenorii trebuie sa le foloseasca in comunicare.

"Unul dintre primele lucruri pe care-l fac multinationalele cand vin in Romania este de a-si angaja o firma de PR, pentru ca ei inteleg sa-si pregateasca lansarea inainte de a da drumul la business. Daca terenul este construit, poti face treaba mai bine. In momentul in care incepi lucrul, daca ai deja creata o nevoie pentru produsul tau, este mai usor", a explicat Gabriela Lungu.

Momentul de lansare a companiei trebuie foarte bine folosit, pentru ca este unic.

"Daca nici acesta nu este folosit la maxim, apoi este greu sa gasesti alte momente propice comunicarii. Din pacate, PR-ul este facut de antreprenori post lansare", a mai spus Gabriela Lungu.

Cum sa iti formezi echipa
"Antreprenorii ar trebui sa faca toate eforturile astfel incat oamenii sa nu fie cel mai valoros capital pentru ei, pentru ca acesta este cel mai riscant lucru pentru o firma - sa depinda in masura foarte mare de angajati. Cu cat depinde mai putin de angajati, afacerea este mai sigura, predictibila si previzibila. Evident, trebuie sa depinzi de cativa oameni, dar idealul ar fi sa depinzi de cat mai putini si sa <inlocuiesti> restul de angajati cu tehonologie sau proceduri mai bune", a spus George Butunoiu.

El a adaugat ca productivitatea nu este, nu a fost si nici nu va fi treaba angajatilor, ci este responsabilitatea managementului si ca "vedetele" din companie care incep sa faca probleme si cer favoruri fata de ceilalti trebuie concediate, indiferent de rezultate acestora, cu orice risc si efort.

"Intr-o firma sunt mult mai importante regulile, ordinea, disciplina si procedurile. Acestea asigura intr-o masura mult mai mare succesul unei afaceri decat ideile. Este mai important pentru un business sa creasca mai incet si mai previzibil decat sa-si asume riscuri greu de controlat", a adaugat George Butunoiu.

El ii mai sfatuieste pe antreprenorii aflati la inceput sa nu investeasca nimic in angajati si doar sa astepte rezultate ulterioare, ci sa ii rasplateasca pe angajatii care sunt dispusi sa investeasca in dezvoltarea lor si a firmei. Insa angajatii nu trebuie incurajati sa iubeasca firma, pentru ca riscurile sunt mai mari decat avantajele.

Pe de alta parte, Flaviu Radulescu a spus ca implicarea emotionala in companie, atat a antreprenorului, cat si angajatilor, poate aduce un plus, mai ales atunci cand afacerea trece prin momente dificile.
 
In ceea ce priveste angajarea intr-un start-up a unei persoane cu experienta intr-o multinationala, George Butunoiu a spus ca acest lucru trebuie evitat, pentru ca esecul este garantat in proportie de 99%. Singura situatie in care acest lucru ar putea fi luat in calcul ar fi in cazul unei persoane pe care o cunosti bine, care are reflex antreprenorial si careia ii place riscul.

Cum poti folosi legislatia
"Daca ne lansam intr-un business cu un asociat, trebuie sa stim cum reglam mizele, care sunt interesele partilor, interdependenta - cum facem noi astfel incat partile sa se controleze reciproc si sa evolueze intr-un echilibru relativ stabil, sa avem prestatie echivalenta si corecta. Acestea sunt lucruri care se gandesc inca de la infiintare, prin structurarea corporativa sau contractuala a business-ului intr-un mod echilibrat", a spus Anamaria Corbescu, Associate la Salans.

Ea a precizat ca sunt multe aspecte la care antreprenorii trebuie sa fie atenti, dar, daca acestea sunt cunoscute si stapanite, pot fi folosite ca parghii de sustinere si se poate evolua in conditii de siguranta maxima.

"La infiintarea unei afaceri trebuie sa va ganditi la forma corporativa pe care o aveti. Sunt cinci tipuri de societati comerciale in Romania care se pot folosi (n.red. - Citeste aici mai multe despre aceste cinci tipuri). Ar trebui aleasa cea care ofera flexibilitatea si regimul de raspundere cel mai potrivit pentru business-ul care incepe", a explicat Anamaria Corbescu.

Ea a adaugat ca in relatia cu publicul larg (client, consumator), compania trebuie sa se gandeasca la elemente care tin de imagine si aspecte legate de drepturile intelectuale (o marca sau mai multe marci, un nume comercial), iar, daca este cu o parte creativa mai pronuntata, are nevoie de drepturi de autor, care trebuie inregistrate, protejate, delimitate, si, apoi, se gandeste cum se poate face publicitatea (agresiva, comparativa, necomparativa etc.).

DE RETINUT:
Antreprenorii au nevoie de mai multa energie decat angajatii, trebuie sa creada in proiectul lor si sa nu renunte la prima dificultate aparuta.
Daca nu se pot reinventa mereu, afacerile lansate de antreprenori dispar de pe piata.
Comunicarea este foarte importanta si PR-ul trebuie luat in calcul inca de la infiintarea firmei.
Firmele au nevoie de planuri, care, in conditiile pietei din Romania, trebuie sa fie flexibile.
Antreprenorii trebuie sa creeze sisteme si sa incerce sa aiba cat mai multe proceduri in companie, astfel incat sa nu depinda in totalitate de absolut toti angajatii.
 
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


VIDEO