(3) Nu esti a-toate-stiutor
Una din cele mai enervante lectii pe care un antreprenor trebuie sa o invete (preferabil cat mai repede) este una din cele mai simple: nu esti bun la toate. Mai rau: sunt sanse ca si la lucrul la care crezi ca esti cel mai bun, sa ai lipsuri. Partea proasta e ca, de cele mai multe ori, nu vei invata asta decat pe propria piele. Desi, poate ti-o vor spune cativa inainte...
Cum stau lucrurile
Pai... sa o luam pe rand: iti deschizi "masina ta de facut bani", incepi sa faci primii bani, si te crezi cel mai mare afacerist din generatia ta. Cam tot ce incerci iti merge, cam tot ce faci stangaci cumva merge bine si, mai ales, cam tot ce presupui ca se va intampla, din mai toate punctele de vedere, se intampla.
Deci, clar, esti cel mai destept; ai facut un site bun, esti guru al programarii; ai vandut ceva servicii... esti un maestru in vanzari; ti-a iesit o campanie de bannere sau AdSense plus ca ai citit si un curs de marketing for dummies... eh, nici Kotler nu prea mai are ce sa te invete...nu? Plus ca la strategie nu are cine sa te mai bata...
Cum stau DE FAPT lucrurile
Dupa ce incepi sa ai succes, nu e nevoie decat de cateva luni pana cand iti apar primele crapaturi in aura ta de invincibilitate. Ai un produs bun, dar competitia incepe sa te copieze, deci iti pierzi din avantajul "strategic". Vinzi ok, dar parca altii deja vand mai bine, mai cu spor, si, culmea, mai ieftin decat tine, si-ti fura clientii.
Incepi incet-incet sa fii parte din pluton, te transformni dintr-un newcommer de urmarit intr-un om pe care nu-l mai urmareste nimeni. Iti cresc costurile, iti scad profiturile, incepi sa obosesti, incepi sa fi stresat, entuziasmul e pe duca, si, mai rau, parca nici nu mai ai dreptate mereu....
Unde ai gresit? Te-ai crezut cel mai destept dintre toti :) !! Adevarul despre 95% dintre antreprenori este ca cea mai importanta calitate a lor este entuziasmul. Pozitionari strategice, strategii de dezvoltare si planuri pe termen mediu si lung sunt de cele mai multe ori expresii care nu-si gasesc locul in vocabularul unui om prea preocupat sa realizeze produsul vietii sale repede si cu bani putini.
Care e solutia?
Pe cat de simpla, pe atat de greu de implementat: PARTENERIATE SI CONSULTANTA. De ce greu? Pentru ca, din pacate, scoala romaneasca nu ne invata cam la nici un nivel sa colaboram si sa formam echipe. In general, suntem invatati ca fiind multi-lateral dezvoltati, stim cat ne trebuie din toate, si, mai ales, ca o idee buna trebuie pastrata cat mai bine, pentru ca nu cumva cineva sa vina sa ne-o fure. In realitate, marea majoritate suntem destul de limitati in competente, cel putin la inceput.
Insa, acest lucru poate fi rezolvat, sau cel putin poti pune baza unei rezolvari pe termen mediu si lung, incercand sa dezvolti parteneriate si luand lectii de la altii mai cu experienta (a se citi oameni deja trecuti prin multe si patiti...).
Primul pas pe care trebuie sa-l faci este sa socializezi. Nu valorezi nimic ca antreprenor daca nu esti cunoscut "de cine trebuie". De potentialii clienti, de concurenta, de cei mari, de presa de specialitate. Odata ce reusesti sa devii o persoana mai mult sau mai putin publica pentru cei care conteaza, te poti orienta fie catre posibili parteneri (care sa-ti completeze nevoie de finantare, marketing, management, etc.) sau chiar investitori.
Despre cum reusesti sa ajungi la contactele dorite, cum pastrezi legatura cu ele sau cum monetizezi aceste contacte e alta discutie, pe care, de ce nu, o vom purta chiar aici....
Mircea Scarlatescu este cofondator al agentiei web FitYourBusiness , Imobiliare-Rezidentiale.ro, portal de prezentare a ofertei de ansambluri rezidentiale din zona Bucuresti si imprejurimi, FloriLaBucuresti.ro, magazin online de buchete si aranjamente florale si Termopane.com, portalul firmelor din domeniul productiei, comercializarii si montarii de tamplarie cu geam termopan.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".