(8) Lifestyle business versus “The new Google”


In 2000 aveam 20 de ani. Nu-mi aduc aminte sa fi avut altceva in minte decat SCHIMBARE. Urma sa schimb modul meu de viata, modul de viata al celor dragi mie, modul in care Romania era condusa, modul in care lumea mergea si in general urma sa fac tot ce nu s-a mai facut.

 

In 2003 deschideam primul business...FYB. Programare....multa, la greu. Mai bine ca oricine, mai mult ca oricine, intr-un mod absolut revolutionar, facand mai multi bani ca oricine, avand o echipa mai buna si mai mare ca oricine. Si evident, urma sa fac cele mai bune site-uri, cele mai mari, cele mai vizitate, cele mai....

Una peste alta, in timp s-a inventat un nume pentru asta, generic (si de cele mai multe ori ironic), "The new Google". Evident, despre “The new Google” ar vorbi toata lumea, ar fi cumparat si apreciat de toata lumea, ar fi copiat (fara succes, evident) de toata lumea. Apoi am descoperit ca programand nu prea mai ai cum sa inventezi apa calda si nici roata. Poti in schimb sa folosesti atat apa calda, cat si roata, pentru a produce lucruri de valoare.

Intre timp, in 2006 (pe final), am pus bazele 123Flori.ro, (tocmai rebranduit din FloriLaBucuresti.ro). Un business care nu prea avea cum sa fie “noul Google”, era sortit sa fie tare plicticos pentru TechCrunch si foarte prost vazut de investitori care vroiau ceva la nivel mondial intr-un an. Am descoperit doar o nevoie, intr-o piata locala si pe o nisa restransa, pe care de atunci reusim sa o satisfacem chiar bine (spun unii). Intre timp, am aflat ca presa de business din afara ii spune "lifestyle business", iar Wikipedia spune ca inseamna asta.

Pe la conferinte, in Romania, am mai aflat ca "The new Google" are nevoie de acel factor "WOW", care sa-i faca pe investitori sa inchida ochii cand vine vorba de plan de afaceri sau model de business clasic, sa-i convinga de monetizarea "fara numar", chiar daca nu reiese direct dintr-un model de monetizare.. clasic. Cum ajungi la acel "WOW", nu stie nimeni cu adevarat, asta in cazul in care cautati reteta sigura pentru asa ceva.

Comparand cele doua tipuri de afaceri, m-am convins ca de cele mai multe ori cele doua modele sunt de total diferite si, mai ales, nu au loc sub acelasi acoperis.

Dar incercand primul tip de afacere timp de peste sase ani, mi-am dat seama de ceva: un lifestyle business (batranesc si plictisitor) are sanse mult mai mari sa te transforme intr-un om de afaceri "trecut prin toate" decat un business de inovatie care iti va aduce succesul peste noapte (dar are si sanse mult mai mici de reusite).

De ceva timp, recomand antreprenorilor ceea ce am invatat si eu in sase ani: e mult mai profitabil sa inveti sa faci bani decat sa lansezi tehnologii despre care nu ai idee daca au cerere, dar arata bine. Invariabil mi se dau exemple gen Apple, Google, Twitter sau chiar Facebook.

Ceea ce uitam de cele mai multe ori insa este ca in spatele unor succese ce par peste noapte si inexplicabile (vezi iPhone, Google Search sau AdWords) stau sute si sute de ore de munca de strategie, de analiza facute de ilustrii necunoscuti specialisti in lifestyle business, de care nu auzim niciodata (ca nu prindem noi strategiile...e alta discutie :) ).

Altfel spus, in spatele unui "succes inexplicabil" stau teorii bine fundamentate din business-ul clasic. Si atunci, nu e logic ca inainte sa lansati unele peste altele, tehnologii geniale, sa invatati putin business, putina strategie si management?

Sa explic: un antreprenor nu e complet pana nu se loveste de toate aspectele unui business. De la micile "smecherii" ale contabilitatii, care-l ajuta sa plateasca taxe cat de cat mici,  pana la resurse umane, de la advertising pana la management avansat, toate trebuie invatate mai devreme sau mai tarziu (preferabil mai devreme) pentru a avea cea mai mica sansa la succes.

Iar cum "un nou Google", invariabil va avea chiar si el nevoie de astfel de cunostinte, nu mai bine le inveti inca de la inceput, "facandu-ti mana" cu 1-2 business-uri clasice si plictisitoare?

Acest sfat ar trebui urmat mai ales de cei care acum au 20 de ani si, la fel ca mine acum zece ani, vor sa schimbe lumea. Si, parafrazand un prover romanesc foarte bun, recomand tuturor aventurierilor in ale antreprenoriatului si start-up-urilor sa-si ia alaturi un batran si plictisitor om de afaceri clasic, care sa-i invete detaliile unui lifestyle business...

Mircea Scarlatescu este cofondator al agentiei web FitYourBusiness, al magazinului online 123flori.ro, specializat in comercializarea de buchete si aranjamente florale.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii