Accesoriile pentru tehnologie - afaceri in ton cu moda
Un nou segment de piata, cel al accesoriilor pentru laptopuri, prinde contur si la noi. Dupa tendinta de personalizare a telefoanelor mobile, manifestata cu precadere in ultimii doi-trei ani, noi afaceri pot fi lansate, de data aceasta vizand tehnologia mai scumpa: laptopurile. Citeste in continuare cum evolueaza piata romaneasca de accesorii pentru tehnologie.
Pe o piata romaneasca a accesoriilor pentru tehnologie dominata de accesoriile de telefonie mobila, incep sa apara noi companii care ofera accesorii pentru laptopuri. Cel mai recent exemplu este Neocomm, firma care aduce in tara produsele marca Booq si Red Maloo.
“Nu am mai lucrat in domeniu, insa cunosteam companiile pe care acum le reprezentam. A fost destul de dificil sa conving producatorii sa accepte o prezenta pe piata romaneasca prin firma mea, dar am reusit prin seriozitate, printr-un plan de afaceri bine scris si printr-o buna cunoastere a pietei”, spune pentru startups.ro Dan Iavorszky, General Manager Neocomm.
Astfel, de trei luni, Neocomm este distribuitor autorizat al accesoriilor pentru latopuri marca Booq si Red Maloo, pe care le comercializeaza prin magazinul online propriu, laptopgear.ro.
Investitia initiala in aceasta afacere s-a ridicat, potrvit lui Iavorszky, la suma de 25.000 de euro, iar principalii competitori de pe piata locala ai brandurilor Booq si Red Maloo sunt in momentul de fata Samsonite si Dicota.
Contextul din piata
Sorin Campeanu, Sales Manager al companiei Worldcomm, spune ca pe piata romaneasca de accesorii pentru tehnologie exista cateva sute de importatori si distribuitori de profil.
“Din punct de vedere valoric, este dificil de facut o estimare a pietei. Insa, cresterea este constanta, de la an la an, si, cu siguranta, aceasta va continua”, spune pentru startups.ro Sorin Campeanu.
Pe de alta parte, Alexandru Munteanu, Director Comercial la Germanos Telecom Romania estimeza piata accesoriilor pentru telefoane mobile la o valoare de opt-zece milioane de euro, “cresterea fiind inregistrata in special pe segmentele accesoriilor fashion si high-tech”.
Si in cazul retailerului telecom Euro-GSM, accesoriile pentru telefoanele mobile detin deocamdata o pondere majoritara din vanzarile pe acest segment, dupa cum declara Zsolt Kilin, Director de Produs la Euro-GSM.
Compania comercializeaza prin intermediul propriei retele de magazine, atat telefoane mobile, cat si accesorii. Kilin spune ca datorita experientei de peste 10 ani pe piata telecom din Romania, Euro-GSM si-a creat un renume care reprezinta un atu in negocierea contractelor privind accesoriile destinate telefoanelor mobile si nu numai, astfel incat nu a avut dificultati in convingerea partenerilor externi de a veni pe piata romaneasca.
Clientii
Octavian Jeles, Sales Manager la Oktal Computer, imparte clientii de pe acest segment in trei categorii principale: tinerii, care prefera accesorii sport, cu un pret mediu; femeile, care cumpara accesorii de lux, eventual colorate; barbatii, care cumpara de obicei accesorii din gama de mijloc, eventual putin mai sobre.
De exemplu, accesoriile Golla aduse de Worldcomm au in target tinerii care nu au posibilitati financiare foarte mari, produsele nefiind totusi cele mai ieftine de pe piata.
Si Zsolt Kilin spune ca accesoriile fashion, care tin de stil si de personalitate, pe langa functia de protectie pe care o asigura, sunt preferate de catre femei, in timp ce accesoriile de natura tehnica sunt achizitionate preponderent de catre barbati.
De asemenea, datorita evolutiei pietei telecom, dar si a modificarii comportamentului de cumparare al clientilor, Kilin indica faptul ca in ultimii doi ani au crescut vanzarile de accesorii medium high si luxury.
Este exemplul marcilor Booq si Red Maloo care au in target detinatorii de laptopuri cu valoare medie si ridicata, aceste accesorii intrand in categoria medium-high si high.
Legat de preferintele cumparatorilor de accesorii pentru tehnologie, Campeanu spune ca, daca la inceput nu se punea accent pe calitatea produsului, intre timp clientii au inceput sa achizitioneze accesorii originale.
“Acum, oamenii sunt dispusi sa plateasca mai mult pe accesorii. In plus, oferta s-a diversificat foarte mult, atat la nivelul fiecarui producator- gama fiind din ce in ce mai mare, cat si prin faptul ca am tot adus diverse branduri care au crescut portofoliul”, explica Sorin Campeanu.
Evolutia pietei
Reprezentantii companiilor care activeaza pe acest segment sunt de parere ca in ultimii ani piata romaneasca a accesoriilor pentru tehnologie a inregistrat o crestere continua.
Campeanu spune ca pana in urma cu patru - cinci ani, Worldcomm nu a acordat atentie acestui segment de accesorii.
“La un moment dat, ne-am dat seama ca sunt produse pe care piata le cere si atunci am inceput initial cu import de accesorii Nokia, am continuat cu Motorola, Sony Ericsson, LG, dupa care am inceput sa ne extindem si pe partea de produse fashion, doarece am observat ca este o cerere foarte mare”, explica Sales Managerul Worldcomm.
De doi ani, de cand compania importa accesoriile marca Golla, cresterea vanzarilor a fost de peste 50% de la an la an pentru aceste produse. De asemenea, in cazul tuturor marcilor aduse, vanzarile au crescut in special pe partea de huse sau de fashion.
De altfel, si reprezentantul Germanos spune ca anul acesta nu este doar al telefoanelor fashion, ci si al accesoriilor fashion - de exemplu, snururi cu cristale Swarovsky.
In plus, cresterea cererii de accesorii pentru laptopuri a facut ca jucatorii din domeniu sa isi alinieze oferta la aceasta tendinta. De exemplu, pe langa marcile destinate telefoanelor mobile pe care le comercaliza deja in calitate de importator oficial, Worldcomm a inceput sa aduca in tara si genti si rucsacuri marca Golla destinate laptopurilor.
“Oferta de accesorii s-a aliniat cu oferta de laptopuri, cu o mai mare diversificare in ultimii doi ani. Cu cat s-au vandut mai multe laptopuri, cu atat s-a facut simtita nevoia unei oferte mai diversificate de accesorii”, spune pentru startups.ro Octavian Jeles, Sales Manager la Oktal Computer.
Cele mai vandute accesorii pentru laptopuri comercializate de Oktal Computer sunt gentile si husele. Jeles este de parere ca piata romaneasca de accesorii va mai creste, astfel ca inca o perioada va fi cu siguranta loc de noi jucatori.
Reprezentantul Worldcomm considera ca in viitor piata de profil va fi influentata de tehnologia producatorilor, de educatia consumatorilor si de puterea de cumparare a romanilor. Astfel, nimeni nu va mai fi tentat sa cumpere un un accesoriu neoriginal pentru un terminal destul de scump.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.