Afacerea "de la ora cinci"


Intr-o Romanie in care mai toate strazile principale din orase gazduiesc cel putin o cafenea sau un bar, incep sa apara si locuri unde atmosfera nu este atat de agitata iar timpul trece parca mai lent - ceainariile. Afacerile din domeniu sunt abia la inceput, dar jucatorii de pe acest segment au planuri de extindere si sunt de parere ca piata va continua sa creasca.

 

Dupa cum spune Dragos Dumitru, administratorul ceainariei AromaAroma din Bucuresti, in prezent exista in jur de 15 ceainarii in Capitala si cel putin una in fiecare oras mare din tara.

Madalina Radulescu, managerul ceainariei Randez-Vous din Bucuresti, considera ca unul dintre motivele pentru care deocamdata nu sunt foarte multe astfel de locuri in Romania este legat de faptul ca trebuie sa stapanesti acest domeniu pentru a-l putea promova, “iar la noi nu sunt atat de multi cunoscatori”, explica ea pentru startups.ro.


Investitia intr-o ceainarie
Componenta imobiliara joaca un rol important in acest domeniu, astfel ca valoarea investitiei intr-o ceainarie poate sa difere de la o companie la alta, in functie de chiria platita pentru spatiul comercial. De asemenea, sumele necesare pentru lansarea afacerii variaza si in functie de modul in care este amenajat spatiul, de produsele cumparate de la furnizori sau de strategia de business.

De exemplu, pentru a deschide acum cinci ani ceainaria Randez-Vous din Bucuresti, Madalina Radulescu a avut nevoie de aproximativ 30.000 de euro, “astazi investitia ar fi de cel putin 60.000 de euro”, estimeaza ea. Afacerea Randez-Vous a inregistrat o crestere de 10% pe an, de la infiintarea sa in 2003.

Tot la 30.000 de euro s-a ridicat si investitia pentru lansarea de anul trecut a ceainariei Serendipity din Capitala. Insa, suma a fost suplimentata lunar, din toamna lui 2007 si pana in primavara acestui an, cand afacerea a intrat pe profit.

Ceainaria a fost deschisa dintr-o intamplare, de aici si numele de Serendipity (nred. serendipity, engl. = capacitatea de a face descoperiri interesante din greseala). Am intrat in aceasta afacere pentru a ajuta pe cineva care vroia sa continue business-ul. Ulterior, persoana respectiva s-a retras din companie”, spune pentru startups.ro Alexandra Popovici, proprietara Serendipity.

In toamna anului trecut, Dragos Dumitru a preluat, impreuna cu un partener de afaceri, ceainaria AromaAroma din Bucuresti pentru suma de 20.000 de euro. Inainte sa fie cumparata de cei doi oameni de afaceri, ceainaria functionase timp de un an iar apoi a fost inchisa sase luni.

Chiar daca am preluat o afacere, am inceput de la zero, pentru ca ceainaria a avut acea perioada de sase luni cand a fost inchisa. Cand am redeschis unitatea, doar o parte din clientii pe care AromaAroma ii avea inainte au revenit. Aproape toti clientii pe care ii avem acum sunt noi”, explica pentru startups.ro Dragos Dumitru.

In primul an de actvitate dupa preluare, se estimeaza ca cifra de afaceri a ceainariei AromaAroma va ajunge la aproape 100.000 de euro. Pe viitor, cresterea va fi de aproximativ 20% - 30% pe an.


Cine sunt clientii
Alexandra Popovici spune ca principalul factor care influenteaza profilul clientilor din ceainarii este maturizarea interioara a fiecaruia.

Ceainaria nu este fast-food, este inversul acestuia. In ceainarie, timpul curge altfel. In general, clientii nostri sunt oameni care nu se tem sa fie ei insisi”, explica managerul Serendipity.

Ea considera ca este important si daca ceainaria este amplasata sau nu intr-o zona comerciala. De exemplu, pentru ca Serendipity se afla intr-o zona mai izolata din oras, clientii sunt persoane care cunosc deja locul.

Managerul AromaAroma spune ca un procent de 80% - 90% din clientii unitatii ajung in ceainarie pe baza de recomandare si sunt in general persoane tinere, cu studii superioare si venit mediu si peste medie.

In cazul ceainariei Randez-Vous, Madalina Radulescu spune ca persoanele care vin aici apreciaza ceaiul si sunt in cautarea unei clipe de liniste.


Extinderea afacerilor

Pentru ca reprezentantii companiilor din domeniu considera ca piata romaneasca are potential de crestere pe acest segment, acestia au planuri de dezvoltare.

Desi inca nu a implinit un an de la deschidere, ceainaria Serendipity s-ar putea extinde anul viitor cu o noua unitate.

Am cateva oferte de asociere in vederea extinderii, dar nu am stabilit inca nimic sigur”, spune Alexandra Popovici, adaugand ca decizia depinde de banii pe care ii implica investitia.

Randez-Vous detine trei unitati in Bucuresti. Ceainaria din zona Dorobanti a fost inchisa in luna mai a acestui an pentru ca proprietarul spatiului comercial nu a mai prelungit contractul de inchiriere, dorind sa isi deschida propria cafenea. In perioada urmatoare, Madalina Radulescu planuieste o dezvoltare la nivel national a afacerii, prin intermediul sistemului de franciza.

Reprezentantul AromaAroma nu are planuri de extindere in viitorul apropiat, dar vrea sa gaseasca un spatiu comercial mai bun pentru ceainaria pe care o detine.


Strategia companiilor din domeniu
Pentru a se diferentia de concurenta, dar si pentru a-si atrage mai usor clientii, ceainariile existente ofera si produse sau servicii speciale.

De exemplu, Randez-Vous serveste clientilor sai prajituri de casa. AromaAroma ofera infuzii din ceai de fructe si acces gratuit la internet wireless iar Serendipity are si o librarie, un magazin de suveniruri si organizeaza seri de tango, expozitii de pictura si fotografie.

Am mai incercat sa oferim diferite produse, de exemplu, fructe confiate, dar nu a existat cerere”, spune Dragos Dumitru.


Evolutia segmentului de piata
Jucatorii din domeniu sunt de parere ca acest segment de piata va continua sa creasca in perioada urmatoare in Romania, chiar daca o va face intr-un ritm mai lent.

Nu am dovezi palpabile, insa cred cu tarie ca oricat de atractive sunt locurile zgomotoase, ceainariile incep sa devina din ce in ce mai cautate pentru ca sunt locuri in care te poti regasi”, spune Alexandra Popovici.

Dragos Dumitru spune ca cererea pentru ceai este mai mare in prezent decat in urma cu cativa ani si va continua sa creasca, mai ales ca romanii care descopera ceainariile in strainatate cauta astfel de locuri si cand se intorc in tara.

In afara tarii a fost la fel. S-a trecut de la consumul de cafea la cel de ceai, acest segment dezvoltandu-se mult”, explica administratorul AromaAroma.

Cand vine vorba de concurenta, managerii companiilor din domeniu sunt de parere ca este loc pe piata pentru toata lumea. Dar, daca vor sa aiba succes, noile ceainarii ar trebui sa vina cu un concept deosebit, nou, si sa isi asigure un spatiu comercial intr-o zona intens circulata.

De asemenea, antreprenorii interesati de acest domeniu ar trebui sa stie ca barierele de intrare sunt legate in principal de chiriile ridicate ale spatiilor comerciale.

“Este dificil sa gasesti un spatiu bun, la un pret rezonabil”, spune Alexandra Popovici.

La fel de importante sunt si costurile de personal sau cele legate de utilitati, costuri ce pot reprezenta, in opinia Madalinei Radulescu,  reale probleme pentru cei care vor sa inceapa o afacere in acest domeniu. Ea mai adauga si problema preturilor mari de achizitie ale produselor si puterea de cumparare inca scazuta a clientilor, managerul Randez-Vous fiind de parere ca in perioada urmatoare va fi din ce in ce mai greu de sustinut orice afacere de tip ceainarie, cafenea sau bar.


Redactor: Andreea Marinas

Un articol startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii