Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
In trimestrul doi al anului trecut, in Romania erau in jur de 5,5 milioane de pensionari, conform INSSE.
Conform Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS), pensia medie neta reala de la stat era in octombrie 2010 de aproximativ 117 euro (in 2008 era aproape 124 de euro si acum doi ani era aproximativ 120,4 de euro).
Potrivit CNPAS, cei mai multi pensionari au pensia sub 1.000 lei, valoarea incepand de la 86 de lei - 90 de lei, iar in jur de 1,02 milioane de pensionari au o pensie intre 1.001 lei si 3.500 lei.
In trimestrul al doilea al anului trecut, pensia medie era cu aproape 5% mai mare fata de anul anterior, ajungand pana la 715 lei. In 2009, fata de anul anterior, pensia medie era cu aproape 20% mai mare, ajungand la 686 de lei, potrivit INSSE.
Care sunt preturile produselor
Valentin Haicu spune ca, pentru a putea fi achizitionate, produsele pentru seniori trebuie sa aiba un pret cat mai accesibil.
De exemplu, telefonul vandut de VHCI costa 200 de lei, cel din oferta Orange costa intre 1 euro si 9 euro, in functie de oferta (cu sau fara abonament) iar abonamentul pentru revista 60 plus este de 149 lei pe an.
In cazul vacantelor din cadrul programelor dedicate seniorilor, tariful este de 370 euro/persoana/sejur in Spania, incluzand transport cu avionul, cazare, pensiune completa si cateva excursii.
"Aceste preturi sunt mici, deoarece Uniunea Europeana acorda subventii statelor care acceseaza acest program. Produsele sunt identice celor dedicate oricarei categorii", spune Traian Badulescu, consultant in turism.
Cum a evoluat cererea
"De la lansare (septembrie 2010) si pana in decembrie 2010, CMU Express s-a bucurat de o crestere de 300%", spune Alexandru Popescu.
Adrian Stanescu, manager la Sansage, spune ca anul trecut a stagnat cererea pentru servicii antiaging, pe fondul crizei economice, si ca aceasta cerere se va debloca odata cu incetarea crizei economice.
Prima transa din stocul de telefoane ZTE S302 de la Orange s-a epuizat in opt zile, aproape toate fiind cumparate cu serviciile de comunicatii (abonamentul special creat sau prelungirea contractului), iar apoi cererea a ramas constanta.
Valentin Haicu estimeaza vanzarile Colia S402 pentru anul trecut la aproximativ 600 de bucati. Pe langa magazinele online, incepand cu luna noiembrie 2010, terminalul este comercializat si in reteaua de farmacii Dona.
Ioana Dobrescu spune ca persoanele din Romania care au peste 55 de ani si venituri medii sunt extrem de interesate de programele senior, dovada fiind cei 7.000 de turisti care au mers in Spania, pana in decembrie anul trecut.
Traian Badulescu adauga faptul ca este greu de spus cat reprezinta programele senior din piata de turism din tara noastra.
"Tinand cont ca, in 2010, au intrat in program Cipru si Grecia (Halkidiki), iar in curand va intra si Tunisia (extra UE, dar a carui Minister al Turismului subventioneaza un program similar), vom putea vorbi de circa 15.000 - 20.000 de clienti pentru acest sezon. Fireste, din totalul pietei de outgoing (peste un milion de turisti, anual, prin agentiile de turism), nu este un procent mare, dar va creste de la an la an. Din ce in ce mai multe destinatii vor accesa acest program", mai spune Traian Badulescu.
Revista 60 plus a fost lansata in vara anului trecut, estimandu-se ca va deveni profitabila odata cu ajungerea la 400 - 450 de abonati pe luna. In prezent, sunt in jur de 410 abonati.
Care este potentialul pietei
Desi piata este dificila, jucatorii au incredere in potentialul acesteia, astfel ca se gandesc sa adauge noi produse in portofoliu.
VHCI are in vedere sa-si diversifice gama de telefoane, cu inca doua modele, din care unul unul mai sofisticat si altul mai simplu, .
Managerul Sansage intentioneaza sa continuie serviciile in sfera patologiei geriatrice, avand in vedere ca este o piata in crestere in acest segment. Adrian Stanescu este si actionar al spitalului de geriatrie Oxxygene.
O alta piata cu potential este reprezentata de produsele financiare pentru pensionari, segment care s-a deschis odata cu aprobarea CNPAS-ului a listei de banci prin care se pot incasa direct pensiile.
"Desi sumele sunt relativ mici, numarul pensionarilor este mare si in crestere, prin urmare volumul acestei categorii este foarte interesant pentru banci. Pensionarii sunt cei care depun cele mai mari eforturi de economisire, raportat la venituri. In plus, este o varsta la care multi oameni iau in considerare vanzarea diferitelor proprietati detinute, pentru acoperirea nevoilor pentru care pensia nu este suficienta, cat si asigurarii <banilor de zile negre>. Este proverbiala responsabilitatea cu care majoritatea pensionarilor romani se achita de obligatiile platilor lunare, prin urmare, acest lucru ii face o categorie atractiva pentru banci, pentru acordarea de finantari mici, pe termen scurt", spune Ruxandra Andrei, Deputy General Manager la Finzoom.ro.
In prezent, pe langa produsele pentru incasarea de la CNPAS a pensiei, alte doua categorii de oferte bancare pentru pensionari sunt dobanzile/comisioanele/taxele preferentiale si produsele conexe celor dedicate pensiei (CEC, BRD , Raiffeisen etc.).
Astfel, produsele pentru pensionari sunt conturi curente, carduri de debit, conturi de economii, depozite la termen si credite mici, in functie de pensie, si pe perioade scurte, in functie de varsta la care se solicita creditul. Acestea sunt produsele standard, conditiile fiind aplicabile oricui.
Ruxandra Andrei adauga faptul ca, in ultimii doi ani, creditarea s-a redus considerabil, prin urmare bancile s-au concentrat pe fidelizarea clientilor si atragerea unora noi, ceea ce inseamna promotii pentru produse cum ar fi conturi curente, carduri de debit, conturi economii si depozite la termen.
"Pe aceasta baza strategica, in prezent exista oferte preferentiale pentru clientii existenti ai bancii (cei care isi primesc salariile in contul acelei banci sau care au depozite/conturi de economii deschise la acea banca). Produsele dedicate reabilitarii termice vor fi de mare interes, pensionarii fiind cei mai interesati in a reduce cheltuielile curente prin optimizarea consumului", mai spune Ruxandra Andrei.
De asemenea, seniorii sunt interesati de credite pentru mici renovari ale locuintei, reinoiri ale aparatelor electrocasnice, acoperirea unor nevoi de ordin medical si sprijinirea copiilor sau nepotilor.
Ruxandra Andrei spune ca, din stransa legatura intre banci si asiguratori (multe din produsele de creditare pot fi achizitionate doar cu o polita de asigurare – de sanatate, de viata, somaj etc.) si pentru a-si dezvolta relatia cu pensionarii, bancile ar putea oferi tarife preferentiale pentru asigurarile obligatorii (RCA, casa), impreuna cu o componenta de asigurare privata de sanatate.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Cresterea numarului de persoane de peste 50 de ani in totalul populatiei din Romania incepe sa atraga investitii in produse dedicate seniorilor.
Peste cel putin 10 - 15 ani, piata produselor si serviciilor pentru seniorii din Romania, in afara celor clasice (medicamente etc), va semana cu cea din SUA,.
64% din seniorii cu pregatire medie participanti la un studiu sunt nemultumiti, deorece considera ca se pune prea putin accent pe nevoile varstnicilor.
Printre produsele dedicate acestei nise de consumatori din Romania se numara telefoanele mobile speciale, o revista, servicii medicale si de turism si cateva oferte bancare.
Cele mai multe produse pentru seniori au fost lansate anul trecut, iar vanzarile au crescut cu procente ridicate, jucatorii de pe piata intentionand sa-si mareasca acest portofoliu.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 03 Februarie 2011 la ora 00.48