Analiza de piata - consumabile personalizate pentru HoReCa
Producatorii si distribuitorii de consumabile personalizate pentru industria HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering) estimeaza ca aceasta piata a scazut cu 15% - 40% in 2009, fata de 2008. Tendinta de scadere se va mentine si in prima parte a acestui an, dar mai este inca loc pentru noi jucatori.
Piata de profil (produse cosmetice - sapun, sampon sau papuci pentru clientii din hoteluri, servetele, plicuri de zahar sau sare, chibrituri etc) a scazut in principal din cauza preturilor mai mari pe care le au consumabilele personalizate fata de cele nepersonalizate si a faptului ca pentru acestea trebuie sa se comande la furnizori cantitati mai mari decat in cazul celor standard.
Catalin Petcu, directorul Grafinet Match Design, spune ca produsele personalizate sunt, in medie, cu 10% - 15% mai scumpe decat cele nepersonalizate si ca anul trecut cei din HoReCa s-au reorientat catre produsele nepersonalizate si ieftine sau catre produsele unor marci cunoscute pe segmentul respectiv.
Evolutia pietei in ultimii ani
Piata consumabilelor personalizate pentru HoReCa a inceput sa creasca in Romania dupa anul 2000.
“Daca pana atunci cu greu gaseam un client care sa doreasca servetele personalizate, dupa 2000 au inceput sa ne caute ei. Tot atunci, un aport foarte mare l-au avut firmele de advertising, care au inceput sa propuna servetele personalizare firmelor care deschideau restaurante sau le redecorau”, mentioneaza Puiu Popeanga, administratorul Piramida Trade Invest.
De altfel, cei din HoReCa prefera sa utilizeze consumabile personalizate pentru ca este cel mai simplu si eficient instrument de marketing si promovare.
“Servetelul este oricum un produs care se utilizeaza si este cea mai ieftina metoda pentru operatori de a-si promova unitatea, sigla si celelalte unitati, de a iesi in evidenta in fata consumatorului, de a arata ca exista preocupare pentru calitate. In general, retelele de restaurante, cei care au mai multe spatii, isi rezolva publicitatea cu un cost suplimentar infim, fata de beneficii”, mai spune Puiu Popeanga.
Ce potential are acest segment
Chiar si in conditiile scaderii pietei, reprezentantii companiilor de pe piata consumabilelor pentru HoReCa spun ca mai este loc de noi jucatori in domeniu.
De exemplu, o nisa neacoperita pe segmentul servetelelor personalizate este policromia. Puiu Popeanga mentioneaza insa ca lucrul in acest mod inseamna costuri mari, care, intr-o perioada de criza, sunt prea greu de suportat si pentru care s-ar putea sa nu existe cerere.
Petru Serba, administratorul Up 2003 Food spune ca pe segmentul servetelelor personalizate mai este loc pentru cele furnizate restaurantelor si firmelor de catering.
“In ultimii trei - patru ani s-au dezvoltat producatori de servetele umede, diferite plicuri de zahar, miere, ambalaje de hartie si alte consumabile, in schimb nu exista producatori de cosmetice hoteliere in Romania”, adauga Mihaela Nicolae, director vanzari la Sales Factory si unul dintre actionari companiei.
Puiu Popeanga precizeaza insa ca mai este loc de noi jucatori pe aceasta piata daca va creste cererea. El avertizeaza ca, in conditii de criza, daca un jucator intra cu preturi scazute, nu poate rezista foarte mult timp pe piata.
Cine apeleaza la consumabile personalizate
Chiar daca aceste produse pot fi utilizate de orice operator din HoReCa, Catalin Petcu spune ca acestea sunt solicitate in special de hotelurile de la patru stele in sus si de unitatile cu standarde ridicate.
Paul Pantea, director de vanzari la Pasimag , adauga faptul ca produsele personalizate sunt preferate de firmele care au un adios commercial mare, de peste 100%.
“Inteleg ca este greu de contorizat cat pot fi beneficiile de imagine doar din personalizarea unui produs. Este putin mai complex, dar, odata acceptat produsul personalizat, clientii nu doresc sa-l mai schimbe”, spune Petru Serba.
Cele mai multe consumabile personalizate sunt solicitate de clientii din zona Bucurestiului, de cele aflate pe Valea Prahovei si pe litoral. Unii producatori de consumabile personalizate se concentreaza pe clientii din zonele in care isi au sediul, iar altii castiga din extinderea in alte judete.
Firmele active pe segmentul consumabilelor personalizate
“Jucatorii din domeniu sunt destul de mici, neapucand sa se faca remarcati. Nu cred ca se poate vorbi de lideri nationali. In general, sunt afaceri mici, care presupun foarte mare apropiere de clienti”, spune Petru Serba.
De exemplu, firma Piramida a fost infiintata in 1995 ca producator de servetele, iar din 1997 realizeaza si servetelele personalizate, in prezent, comercializand mai multe tipuri de consumabile pentru HoReCa. In jur de 85% din produsele firmei sunt vandute celor din HoReCa, iar restul ajung la distribuitori.
Alt jucator vechi pe aceasta piata este Grafinet Match Design, care produce chibrituri din 1996, iar din 1998 ofera astfel de produse personalizate, dar si alte tipuri de consumabile (truse de cusut, casti de dus, papuci, cutii pentru bomboane).
Infiintata acum cinci ani, Pasimag vinde inca de la lansare produse personalizate (plicuri de zahar, cafea, ceai, ciocolata calda, lapte, frisca, miere etc.), doar celor din HoReCa.
Si Sales Factory, firma infiintata acum trei ani, ofera consumabile personalizate (cosmetice si accesorii pentru hoteluri, servetelele umede, plicuri pentru zahar si de miere etc) firmelor din HoReCa.
Producatorul de consumabile pentru HoReCa Up 2003 Food este pe piata de sapte ani. La mijlocul anului 2008, firma a intrat pe segmentul servetelelor personalizate, dar produce si servetele simple, plicuri de ketchup, maioneza, sos de usturoi si mustar. Cele mai cerute sunt servetelele personalizate.
Cati bani se pot castiga
Chiar daca pe acest segment s-au inregistrat scaderi in utlimul an, au fost si firme care au avut o cifra de afaceri in crestere fata de 2008. Asta pentru ca au vandut produse mai ieftine, s-au extins si in alte judete sis u vandut mai multe produse nepersonalizate.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Piata consumabilelor personalizate pentru HoReCa a inceput sa creasca in Romania dupa anii 2000, la aceasta contribuind firmele de publicitate.
Servetelele personalizate reprezinta unul dintre cele mai ieftine mijloace de promovare pentru cei din HoReCa, raportand eficienta la costuri.
Pe piata consumabilelor personalizate pentru HoReCa exista o mare fluctuatie de firme care furnizeaza astfel de produse.
Piata consumabile personalizate pentru HoReCa s-a redus cu 15% - 40% anul trecut, fata de 2008.
Reducerea consumului in HoReCa este principala cauza a acestei scaderi.
Pentru acest an se estimeaza in continuare o scadere a pietei sau o stagnare.
Reprezentantii companiilor din domeniu considera ca se mai pot face noi investitii in domeniu.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.